AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
529

Skadlig Körstil ?

Hej hej alla, undrar lite om dett är skadligt för bilen att man kör som följer:

t.ex. om jag kör i 90 och skall svänga in på en väg, så bromsar jag, sen allteftersom jag närmar mig så frikopplar jag och växlar ner från 5:an till 4:an och senare till 3:an...jag bromsar alltså hela tiden och använder inte gaspedalen, utan jag gasar först när jag utför själva svängen...jag tycker att det är smidigt att göra så här..

Det enda som jag kan komma på som skulle kunna ta skada är synkringarna, det blir ju ett litet ryck när man växlar ner, men ingen är perfekt :) jag slirar inte på kopplingen eller ngt sånt, utan nerväxlingarna tar inte längre tid än när man växlar upp t.ex...

vad säger ni ?
no
245
nos
540iA Touring -99
Hur gjorde du på körskolan? :P

RWD? Ja tack!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ett tips är att möta upp med gasen när du växlar ner för att spara låda/koppling. Sen slipper man ju rycken om man växlar vid fel varvtal.

Du skadar inget (de flesta kör väl sin bil på det sättet) men det både låter coolare och sparar lite på materialet om du gör på ovan nämnda sätt. Myckte bra på vintern också då du slipper att bakhjulen låser sig när du växlar ner vid fel tillfälle.
nos: har inte tagit kortet än :/

acey: jo jag kan "varvmatcha" oxå, det är mycket bra att tillämpa, färden blir mycket smidigare...spec. när man växlar från 5:an till 3:an..

vad jag menar är att om ja börjar bromsa inför en sväng, så om jag t.ex. skall växla från 5:an till 4:an, så måste jag ju släppa bromsen för att kunna möta upp med gasen, samma sak när man skall från 4:an till 3:an...detta går ju att göra, men det blir väldigt stressigt, då man får vara snabb på det så att man inte tar svängen för snabbt, samtidigt som man inte får bromsa för hårt, för då blir det inte bevämt för ngn som åker i bilen :)

hoppas att ngn förstår mitt resonemang ovan :)
det finns ju ett sätt till som jag använder ibland..
man bromsar från säg 90 ner till 30-40 km/h...man ligger i 5:an hela vägen fram till det att man har svängt, då växlar man ner till 2:an...detta funkar oxå, men det känns som om man skall få motorstopp då varven är väldigt långt nere när man svänger..

vilket sätt är att föredra ?
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Jag växlar ner under inbromsningen så att jag ligger på ca: 4000 varv hela tiden, om bakdäcken låser lite så hjälper det ju bara till att få ut baken i en kontrolerad sladd när man sedan gasar på igen ;)
Vid normal körning så bromsar jag ner för att sedan växla ned vid ca 1500 varv, då blir det en mjuk och fin inbromsning, men du får väl testa dig fram själv, har svårt att tro att det skulle slita speciellt mycket på koppling och övrig drivlina.
X.
Man behöver inte släppa bromsen. Ha hälen på bromspedalen så kan du gasa med framdelen av foten.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Precis heel and toe :)
tackar alla :)

har testat, eller rättare sagt, håller på att träna upp min heel and toe...det är mycket smidigt, om man kan det..jag är inte alls bra på det, men träning ger färdighet !

Jag har sett varianten där man gasar med hälen och blir inte klok på vad som är rätt. Hur gör de proffesionella, eller e det bara vad som känns rätt som styr?

BMWCS [Syd] # 2358
HMS
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är nog vad som känns rätt. Jag har hälen på gasen under inbromsning. I bilar där man själv kan justera pedalerna finns det många som kör att man kan bromsa och gasa med ovansidan av foten. Har man väl lärt sig tekniken så gör man det jämt :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.