AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.595

riskfyllt köp av E23:a ?

Sida 1 av 2
Shogo
Har fått för mig att E23:an e en utmärkt budgetbil, krossa gärna mina föreställningar :)

Har tittat lite på 728/735:or av 84-86 års modell. prisklass runt 25 000:-

Vad finns det för fallgropar och vad kostar dom att åtgärda ? Jag är "halvhändig", lyckats byta bla kylare och sånt på en S**B, misstänker det e värre på en BMW.

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Petter, var är du??

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
det är okej bilar, om du inte bryr dig så mycket om färddatorn mm mm.
Dessa delar kan vara lite besvärliga att fixa själv, i övrigt så är det inget speciellt med e23, skulle rekomendera e32 för liknande pengar.
Då får du en nyare bil och delpriserna ligger lika..
Shogo
Vad skulle ni rekommendera för årsbudget för en E23/E32:a ?

fanns antispinn som tillvall till E32 -90 ?
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
ja, antisping fanns nog redan från första modellen på e32.

årsbudget förutsatt att det inte är ett lik, skulle väl kunna tänka sig ligga runt 5-10000 beroende på var och vem som gör sakerna...
Försäkringen skiljer sig marginellt, TRUST ME!!
har oxå tänkt på e23 som förstabil, den är ju onekligen mycket bil för lite pengar (förutsatt att man hittar ett bra ex)

sen att det är bland dom snyggaste bilarna som bmw någonsin byggt drar ju inte betyget ! (dom andra är självklart 02:orna, 3.0, e28, e12, 502, 503, 507)
samt 6:serien (gamla)
Shogo
Vilka e de största posterna förutom bensinen ?
Jag kör ca 1000 mil om året, mest fram o tebax te jobbet ca 1.7 mil (90väg nästan hela biten).
På denna sträcka hinner la motorn knappt bli varm, lämpligt med oljebyte var 500:ade mil ?

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hej!

Jag kan svara lite kort nu så kan jag fylla på efterhand.

1. E32 är en betydligt dyrare bil att äga och underhålla än E23! Tjejen kör E32 735 -87 och jag själv håller på mycket med E23. Förutom att reservdelspriserna är betydligt bättre (för E23) så får man i princip delar till E23 till skänks på skroten.

2. Årsbudget, tja, det beror väl på hur och vad du tänker göra. Min rekommendation är en E23 728:a, då kan du åka under litern (kör min på ca. 0,8-0,9 blandat, strax över litern i stan. Delarna är billiga till 728:an då den ofta är lite enklare än 735/745, dessutom slipper man (om man har tur :) att få "everything el" vilket ÄR ett problem på bilar som är såhär gamla. Handjagade fönsterhissar och stolar är betydligt hållbarare och precis lika användbara.

Fast jag tycker elen på E23 generellt är bättre än på E32. Jag har inte träffat en människa som inte vet att något är gjort eller har gjort något själv med stolar och fönsterhissar på sin E32:a.

Jag har hittills lagt ut ca. 1500:- på olja och filter på 728:an i år, det är vad den kostat mig. Nu behöver jag dock byta styrled, vilket är en affär på ca. 500:-.

3. E23 är en enkel bil där saker fungrar som de BRUKAR göra på bilar. Får man problm med sin E23:a kan man fråga i princip vilken mek som helst, eftersom det fungerar som det brukar göra på andra bilar. Där är det lite annorlunda med E32, i varje fall upplever jag det så.

4. Jag vet att det här INTE är stället att sälja bilar på, men, jag har en E23:a som går bra och är i helt OK skick (den ovan nämnda 728:an) som faktiskt är till salu. Den är inte tvålfager, men går fantastiskt bra, och är finfin på insidan. Ingen fulrost eller liknande, men tyvärr lite småskav på utsidan.

Kolla annonsen här om det kanske låter intressant:

Länk

5. Sorry för det lite röriga inlägget! Jag ska stressa iväg och hyra en videofilm och de stänger snart, men jag går in senare och skrivr mer!

Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D

Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Reservdelspriserna skiljer sig inte nämvärt.
Jag har renoverat min 733 och 735, och bromsarna kostar det samma, styrelder är heller ingen större utgift.
Med e32 så är det klimatorn som man brukar få löda om vissa kontakter på, medans på e23 så är det en massa luftspjäl som kan börja kärva och fläkten strular om man har klima. Elstolar är lika ont i båda modellerna, men desto skönare när det fungerar och finns.

Självklart vill man ha en massa utrustning, annars kan man ju köpa en V***O eller S**B.
Framvagns delarna är heller ingen stor utgift, mellan 500-1000 kr per länkarm, oavsett om det är e23 eller e32.

Båda är gamla modeller och kräver en öm vårdande hand.. det är mest upp till dig att bestäma vad du vill ha.
Det dyraste på e32 skulle kunna vara att köpa elboxar av olika slag och avgassystem, men samtidigt så kan du titta på skrotsidorna och konstatera att det finns MASSVIS med delar till den e32 medans e23 börjar bli en raritet.

Rent motormässigt så är det i princip samma motor (M30) så kostnaderna är ingen skilnad där.
Shogo
Vad är worst case scenario för en E32, låt säga att man får tag på en 88:a 730 med manuell låda som vid provkörning går som den ska, dvs inga vibrationer vid inbromsning el jämn fart, inget uppenbart knatter från motorn, en ac som kyler hyffsat, en växellåda som snällt låter en växla utan missljud... i korta ordalag en "schysst" bil.

Finns det några "dolda" fel som bara händer helt plötsligt och inte går att förutse, och vilka isf..(borde vara olika elfel tex..)

vad kostar tex topprenovering, byte av växellåda, renovering av ac ? om man utgår från att man lämnar in bilen..(kanske inte på bmw..dom verkar ruskigt dyra)
man får nästan anta att man köper delarna på skroten , vad kostar tex en komplett manuell låda ? ...

ok..vart lite osammanhängande kanske..men efter 4 timmars pluggande på en lördagskväll e man inte så pigg i skallen ..:)
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Bader: Jo, det ÄR faktiskt skillnad, till och med på de enklare delarna.

Stötdämpare bak E32: 1749:-
Stötdämpare bak E23: 1156:-

Avgasystem komplett E32: 6036:-
Avgasystem komplett E23: 9795:-

Länkarm bak E32 (helt stag): 855:-
Länkarm bak E23 (bussning): 151:-

Bromsok E32: 2182:-
Bromsok E23: 985:-

Osv... samtliga priser är från Mekonomens onlinekatalog. Jag är ju naturligtvis lite partisk, E23 entusiast som jag är, men utan att lägga för mycket värderingar i det hela så tycker jag att man kan resonera ungefär såhär:

Om man har 25.000:- att investera i en E23 eller E32, vad får man då för pengarna? En E32:a för 25.000:- tror jag att de flesta här på forumet är ganska misstänksamma emot. De ex. som finns i den prisklassen lever oftast inte upp till särskilt höga krav.

En E23:a för 25.000:-, den ska vara FIN, eller så ska den kosta mindre. Man får helt enkelt mer bil för pengarna, även om man måste hålla ögonen öppna då E23:or ju inte växer på träd längre.

Där kan jag faktiskt hålla med Bader, det börjar bli svårt att hitta hela E23:or att plocka från på skroten (jag har redan rensat dem :) men om man kollar på vad som finns i lager, då tycker jag ändå att det finns rätt gott om delar.

Förhållandet just nu är väl dock sådant att det blir fler och fler E32 or på skrotarna och färre E23, så inom ett par år kanske det börjar bli knepigt.

Som alltid gäller det ju att inte köpa grisrackaren i säcken, får man tag på en usel bil så spelar det ju ingen roll om det är en E32, E23 eller E65... den kommer fortfarande kosta mer än det smakar att få ordning på (eller åtminstone ge en hygglig bonnånger :).

Nåja, realistiskt sett än nog ändå en E32:a det du ska ha. E23 börjar som Bader säger bli lite av en uddabil, vilket kan vara roligt om man är entusiast... men det har ju sina baksidor också.

Angående 730:n du nämner ovan så låter det ju som en vettig bil. Lyssna ordentligt efter ventilslammer, kamaxelknack eller hysterisk pustande spridare. Om det låter bra och motorn går rimligt tyst, så finns det inte mycket mer att oroa sig för i "katastrofform" (då tänker jag ex. på vippbrott, ventilsläpp, kamkedjeras, etc.)

Växellådan känner du ju väldigt lätt om den är iordning, kärvar den och är usel, ja, då är det bara att leta efter en annan bil. Kostnaden är inte själva lådan (den kan du får för ett par tusingar) utan monteringskostnaderna, som lätt kan skena iväg beroende på verkstad.

AC'n kan alltid ge upp, renovering landar mellan 5000-10000:-, men det är helt omöjligt att förutsäga. Jag har sett 2 år gamla bilar (fullservade) där AC'n helt plötsligt bara gett upp, så när det händer, är det inte mycket att göra åt det (förutom att laga då).

Köp inte en bil med dålig topp!! Det finns så många bilar som redan är renoverade eller som är fräscha i toppen att man inte behöver köpa "liken". Att renovera ser itne så farligt kostsamt ut på pappret, men när det väl ska till så är det både krångel och riskerar att bli ganska svettigt i slutänden.

En sak till, försök kolla tjockleken på bromsskivorna. BMW skivor håller normalt sett väldigt hög kvalite, vilket gör att de kan köras fram tills skivan är marginellt tjockare än ett mariekex. Det säger sig självt att man inte gärna vill tvingas tvärnita när bromsbackarna ska greppa mot ett mariekex... katastrofvarning!!

Ledande är också att både E23 och E32 hålelr jättebra kvalité! De SKA gå tyst, mjukt och turbinlikt. Om de inte gör det, utan wobblar, knackar, dunsar och klunsar, så är det en rutten bil. Sure, det KAN vara 2 bussningar som behöver bytas, men det kan lika gärna vara 16 bussningar som är slut och som måste bytas efterhand. Köp inte en sunkbil som verkar billig, är vad jag egentligen vill säga, det blir alltid dyrt i slutänden.

Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D

Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
Shogo
Hej och tack för ett utmärkt inlägg !.

jag har fått för mig iallafall att det inte borde va omöjligt att hitta en fräsh E32 730 lite snikutrustad för runt 25 000:-, ska försöka komma iväg och provköra någon nån dag. Tänkte även ta en titta på lite nyare bilarna för o få någon typ av refrens för hur en "frisk" bil ska kännas.

Tittade även runt på beg priser, de flesta delar var ju hyffsat billiga, men avgasrörsdetaljerna va ju inte billiga, mellan 6-7.5k för dämpare efter katten.

sitter det föressten 1 eller 2 kattar på 730 ?

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
quixotic2: Jag är inte anti e23, bara att man ska vara uppmärksam på att det är en entusiastbil, som börjar ligga på 20 årsgränsen om man tar en tidig modell.
Sen ska jag slå ett slag för sponsorerna på BMWPOWER, kolla med både bildelsimporten och motornord innan du köper saker, har upptäckt att ibland så är till och med BMW billigare än mekonomen..

Som quixotic2 säger så kan man aldrig veta med AC. Har inte haft AC problem med min e23 men fläkten funkar inte, och på min e32 så var det bara att fylla, men man vet aldrig när det lägger av helt.

Bromsskivor och OKär en kul historia. Det går faktiskt att renovera gamla ok, kostar ca 300kr så lämnar man in sina gamla ok och hämtar dem några dagar senare och då är de som nya. Klart billigare än alla förbannade utbytes ok för massvis med pengar.

Vad gäller baklänkarmar så kan man faktist byta gummibussnignarna i dem på e32 och de kostar också runt 200kr.

Oavsett vilken bil du väljer ska du ha några kronor kvar i plånboken, det kommer alltid nya utmaningar till den när man äger entusiastbilar, vilket dessa bör räknas till :)

Det sitter bara en katt på 730, om det är en m30 motor (6 cylindrar). om det är vinkel så kan det vara 2, men inte säker.
Shogo
Som budgeten ser ut nu tänkte jag lägga runt 25k på bil och ha runt 10-15k i buffert under kommande året, + ca 500:- varje månad (ja..jag pluggar..hehe) som inte kommer gå "åt". Offrar gladelingen några bakfyllor för o åka 7:a

Förhoppningsvis blir det väl lite jobb under våren som medför lite extrapengar i kassan. Ska jag leta annan bil med dessa marginaler eller bli idiotförklarad av omgivningen och köpa en 730 ?:)
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
det låter som en helt perfekt bil, se till att allt fungerar när du köper bilen.
Snack om att det är bara... är bara skit snack för annars hade han väl fixat det redan.
Sattsa på en 730/735, det är helt klart roliga bilar..
Mycket fungerande extrautrstning är också trevligt..
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Det låter som en bra plan tycker jag! Förvänta dig inga blixtrande prestanda från 730 motorn bara, det är en tung bil den ska släpa runt på. Å andra sidan är det bara bra, då har den förmodligen inte brutits runt av någon tidigare ägare med Schumacherkomplex. :D

Sådant kan ju hända med de motorstarkare varianterna!

Du får lycka till, posta gärna om du hittar någon bil och vill ha lite stöd!

Shogo
Finns det någon bmwkunnig i Stockholm som kanske skulle kunna va intresserad att ta en titt på nått "möjligt" köp ?, Kan nog tyvärr bara bidra med en lunch eller liknande.
Asken (AutoPower)
Äter lunch men inte såhär dags:) Ev nästa helg kan det finnas tid. Vart i sthlm samt vilket objekt? Man kan göra en del bakgrundskoll utan att ens titta på objektet för att kunan bedömma vissa saker. Privat eller hos bilhandlare?
Asken
Shogo
Oj, kanske uttryckte mig lite otydligt, ber om ursäkt. Har inte hittat någon bil ännu, men söker för fullt.
Men kanske lyckas ragga fram nån tills nästa helg.

Kom på en fråga till jag har, hur e 7:orna i vinterväglag ? enda bakhjulsdrivna jag kört i snö är en BMW 316, och den va ju nästintill hopplös, men den har ju inte speciellt mycket tryck på bakhjulen. Känns tveksamt att hitta en 730 med ASC bland de aktuella årsmodellerna.

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
utan att ha provat min bil i vinterväglag, så tror jag att det är som natt och dag på 316 och 7 serien.
Du ska komma ihåg att vikten är avsevärt större på dessa bilar, och får du tag i ASC så tror jag att det löser många problem.
min e23 var ganska spännande i vinterväglag. Sålänge man inte provocerade den så kunde den starta varifrån som helst, men bråkade man med gaspedalen så kunde den hugga tillbaka ;) men då var det bara att släppa efter så var det fäste igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.