|
|
|
|---|---|
|
Farsan hävdar att den inte bör köras på blyfritt utan blyersättning, men det tycker jag låter konstigt! tar motorn skada/slits ovanligt mycket om man kör oblyat? tacksam för svar /Kalle | |
LjudFreak |
den här blyersättningen smörjer bättre har ja hört, ja kör mä dä o 98 i tanken o den går som ett skållat tröll har iingen lust att prova utan för ja har hört mycke om att den ska köras med blyersättning, va har du för årsmod på den då//Danne |
rsarits |
Har kört min 518 -87 7500mil utan blyersättning, den har nu gått 23000mil utan några som helst problem, så slitaget är nog försumbart, vet ej om det skiljer på äldre E28, kanske byttes ventilstyrningarna på de senare årsmodellerna, det är ju de som ryker först om bilen skulle ha haft blyad bensin, min drar dock inte en droppe mer olja än den borde och ryker inget alls. Micke |
|
ok tack för svaren! Det är en 518iS-87 (eller 88a) som jag spekulerar på, så den bör med andra ord gå problemfritt på oblyat! Har däremot hört att sexorna i almänhet och 528i i synnerhet har lite känsligare motorer, och därför kan behöva högre oktan/blyersättning... tack ännu en gång grabbar!! mvh Kalle |
|
|
våran 518i -85:a har gått 19300 utan blyersättning ! det står tom att man ska tanka 95 blyfri |
|
|
Hej! Har kollat vad som står i instruktionsboken för min 528 (boken gäller för alla 5-serie e28 518 - 535) där står det lägst 98 oktan. Vad gäller blyersättning står det naturligtvis inget i boken (all bensin var blyad då) När blyet försvann från 98 oktan kollade jag med olika bensinbolag vad som gällde fick olika bud en del sa krävs en del sa krävs inte. Vad jag kan förstå kan blyersättningen inte skada motorn på något vis, så därför tillsätter jag blyersättning till 98 oktan. mvh BLJ |
|
| i min bok står det 95 oktan 535:an bok är ju inviduell | |
|
Hej Wrath! Nu blir jag konfunderad! Vad är det för tryckår i din bok, jag förmodar att boken är för din 518i -85. Min bok är märkt "6. Auflage 3.0 VIII/85 schwedisch" Står alldeles i början på boken längst ned på en vänstersida, och behandlar 518i, 520i, 528i, 535i, 535iM och 524 td. Vad står det i din bok? Vad menar du med att bok för 535 är individuell? Ingen i dom här inläggen har pratat om 535. mvh BLJ |
|
|
Hallå Bengt ! Hade fel det står även i min att 98 är lägsta oktanantal! boken verkar vara från -84 men den behandlar bara 518i , 520i , 528i och 524td inga andra modeller näms i boken så som 535i och m535i |
|
|
Hallå Wrath ! Inte så konstigt att 535 inte näms i din bok från 84. 535 började inte säljas på svenska marknaden förens 85. Skall vi enas om att rådet skall vara "Tanka 98 oktan och hoppa över blyet om man är tvärsäker på att man har dom nya hårda ventilsätena" mvh BLJ |
|
|
=) dock har våran gott på 95-blyfri säkert i flera tusen mil utan problem... ända gången jag skulle fundera på byta är väl att bilen kanske går bättre ;) |
|
|
Eftersom L-jetonik inte har någon sensor som ställer om tändningen när - om det börjar knacka som det finnes risk för att det gör när man kör på för lågt oktanhalt verkar det för mig dumt att köra på 95 när boken klart säger 98. Det kan ta många 1000 mil innan skaderna kommer, om dom kommer över huvudtaget men varför chansa, de få ören billigare med 95 får man aldrig igen på en motorrenovering. mvh BLJ |
|
|
jo det är sant dock så kostade bilen 4.000 och är i toppskick sen har vi fått en extramotor till en 518i som bara stod... så OM den skulle rasa så skulle jag inte bry mig ! Men du jag provade att byta bensin till 98 och den gick mycket bättre... kanske låter lite konstigt men det känndes som att den gick bättre |
|
|
Jag har kört på både 95 och 98. med 98 i tanken går bilen klart renare och bättre. Känns även som om några av hästarna blir halta och lytta när dom matas med 95 oktan. Däremot ska det gå att köra på 95. Jag har även märkt en ökning av bränsletörsten med 95, ca 1 dl/mil vid landsvägskörning, men det är mycket osäkert mätt. har haft en förbrukning på 0.6-0.65 med 98 i tanken, med 95 har det legat på 0.65-0.7 #232 i E28 registret Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.