|
|
|
|---|---|
|
Tjolahopp! Kul med sommar, eller hur!? Jag måste erkänna att hur nöjd man än är med BMW:n, så har man en del saker att klanka ner på... En sak som jag tycker är lite halvväsentligt, är motorkaraktären... Har ju en E39, 528, så jag har ju en av dom trevligare 6-cylindriga spisarna under huven, om man får höra vad andra säger... Och även jag är nöjd... Så länge man åker själv i bilen!! Lasta i tre personer till och jag tycker den blir som en helt annan motor... Vridet är taskigt, och ingen vidare toppeffekt heller känns dom som... Misstänker ibland att det är nåt fel, men vafasen ska det ha med vikten i bilen att göra... Motorn går ju som en dröm när man är själv... Speciellt när det är lite svalare på kvällarna. Då är det perfekt.... Är det nån annan som känner så här också...? Det känns liksom som jag tappar hela det BMW-karakteristiska med motorn... Mycket vrid, och varvvillig... Känns mer som en Ford. *ha, ha* Visserligen så jämför jag säkert en hel del med min förra bil, en turbo-laddad Audi S2. För den gick inte mycket sämre för att det var lite last, men man kan ju inte jämföra så helt olika motorer... Kan det vara nåt strul med min Vanos? Har bytt en kamlägesgivare, för den var trasig, och då vart det en stor skillnad när Vanos fungerade, men det kanske är nåt lite strul fortfarande...? Elelr ska jag acceptera att bilen blir en Ford, när jag lassar i lite folk....? :-) mvh/ /Tommy Power | |
J.B |
Skrattade åt dig då jag läste ditt innlägg . inget fel med det , men jag hadde en Ford Sierra 2.9 tidigare , och drar väldigt mycket släpvagn på vintrarna , har numer en 523 96a , och jag tycker att vridet är bättre i forden , hur konstigt nu alla BMW älskare tror om det *s*, men vridet på forden är 230 Nm vid 2300 rpm , så det ligger ju lågt, mot för på BMW där max vridet ligger vid ca 3900 rpm , så det är ju klart att det är skillnad , BMW måste man ju varva mer för få fram orken. Så det tycker jag är en stor skillnad och en sak som var bättre med forden ,,vridet vid så lågt varv skulle jag gärna ha i från Forden ,,men resten kan jag mer än gärna avstå i från efter den tid jag än så länge ägt BMW. Bättre vrid kanske man får vid lägre varv på en nyare med stor motor ? . så tycker jag , så du är nog kanske inte ensam om din tanke . Johan |
|
Jag har samma fenomen med min... Lastar jag hunden (60kg.) i bak känner jag stor skillnad! Kanske låter konstigt, men jag märker även skillnad när jag altererar mellan olika fälgar. Jag tycker detta är konstigt eftersom jag har en rätt så kraftig snurra i bilen. Kanske nåt man får leva med... H U M A N R A G E Länk |
|
|
Jo känner samma effekt. Idag lastade jag in 4 pers extra i bilen och det kändes som att köra Saaben... Tog mig en liten runda efter jag skjutsat iväg folket till fest och upplevde lite riktigt BMW drag...kunde inte stå ut med att härligheten inte fick leka lite.. Upplever inte samma känsla när jag kör farsans SAAB, men det är väl antagligen för den går så slött hur som helst :) Det är rätt kul att hoppa i en SAAB efter man kört runt i BMW´n...bara fenomenet växellåda kändes så löjligt att jag fick ont i magen av skratt...kändes som att växla med en tandpetare.... Det är nog det jag diggar mest med tyska bilar, körkänslan, hur man sitter osv...rent nöje.. |
|
|
Jeg mærker ikke specielt stor forandring på bilens karakteristik om der er kun mig eller om vi er 3 personer i bilen. Det der påvirker bilens akselration er et givet forhold mellem HK/KG - hvor motorens omdrejninger ikke er en begrænsende faktor. Jeg har en E36 323i, 1997 og den har 8,15 HK pr. KG uden fører. E39 528i har 7,85 HK pr. KG uden fører. E34 530i med M30 motor har 8,11 HK pr. KG uden fører. Måske kan man konkludere med at E39 generelt er en tung bil og har brug for en stor motor med mange hestekræfter for at akselærere hurtig. Husk at AC (klimaanlæg) "bruger" 10-15 HK når kompressoren kører....der selvfølgelig også vil påvirke akselrationen. Dokumentation: E36/E46/E39 med M52 motor (2,5 liter), boring 84x75 mm, 170 HK. E36/E46/E39 med M52 motor (2,8 liter), boring 84x84 mm, 193 HK. E36 323i med M52 motor har 245 NM/3950 o/min, egenvægt 1385 kg. E39 328i med M52 motor har 282 NM/3950 o/min, egenvægt 1515 kg. V-max |
|
|
bmwE9<<<<<jag antar att du menar 8,15KG per hk och inte 8,15hk per kg som du har skrivit... |
|
|
...[COD]soul;...8,15 KG pr. HK er selvfølgelig korrekt...hmmmm....det er måske ikke så smart at skrive kommentarer til forumet klokken 02.34 ! ...tak for korrektionen ;-) V-max |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tommy P: ett högt vridmoment vid lågt varvtal ger mycket fina dragegenskaper och påverkar även accet trots få hkr i sluteffekt.Så ska man dra nått tungt så gäller det att valet av bilmärke blir rätt. Min fd 351 Ford-76 V8 hade maxvrid låg på ca 1800 varv/365mn vilket gav ett rejält skjut i vagnen trots 1800 kg och inte så mycket mera än 200 din hkr 0-100-8sek.Hängde jag på min fd kabe smaragd så "glömde" jag nästan bort att husvagnen var med när man kört ett tag. Ford 2,9 är ju en fin och slitstark motor trots att den är ålderstigen i grundkonstruktionen. Att en bil går bättre på svala sommarkvällar än mitt på dan ,beror på syresättningen i luften ,vilket ger en dålig verkningsgrad när det är hett och torrt ute Men det känner ju de flesta bilar av. MVH Hasso |
J.B |
Kanske ut trykte mig lite missvisande i mitt tidigare innläg här (bäst jag rättar mig lite så jag inte blir mobbad *skratt*) , jag jämförde min tidigare ford 2.9 mot BMW-n , i BMW-n så har jag ju faktiskt lite mer vrid ,245 Nm mot för i fordens 230 Nm , men är man ovan vid vilket varvtal vridet finns så känns det ju stor skillnad , på forden låg det ju vid låga 2300 rpm mot för i BMW-ns 3900rpm , så är man inte van att vridet ligger högt och att motorn måste varvas lite mer så käns det ju ovant , och kanske att bilen kan kännas lite klen , men kommer man upp i var så finns ju kraften där , jag tycker inte att BMW-n käns klen , tvärt om den går fint och bra , det är väll det då man drar något tungt som man saknar högt vrid vid lågvarv , men jag överlever det *s*. Allt är ju beroende på vad man vill använda bilen till och alla bilar har ju olika motor karaktär ,, vad jag vet så är Vritet =axeleration och Hp =Toppfart sen får man ju använda det som man vill *s* Johan J.B |
|
...en lille, men vigtig oplysning...der er ikke motorens drejemoment der giver en hurtig akselration. Der er motorens hestekrafter kombineret med motorens omdrejninger (...og gir/udveksling) der giver en hurtig akselration. En bilmotor øger momentet ved at øge antal omdrejninger (rotation). Momentet øger således med antal omdrejninger til et bestemt punkt. På en BMW benzin motor er dette punkt ofte ved ca. 4000 omdrejninger i minuttet (RPM). Derefter aftager momentet mod motorens maksimale antal omdrejninger, hvor momentet pludselig faller helt til nul. Effekt er det samme som kraft (moment) multipliceret med antal omdrejninger. Det er denne effekt der gør at bilen kører fremover. Maksimalt drejemoment fortæller ikke meget om hvad en motor yder i relation til akselration (0-100 km/t). Hvis motoren har et kraftig momentet ved få omdrejninger, kan den ikke bruge et tilstrækkelig lavt gear til at den giver bilen en hurtig akselration. For at give et eksempel...BMW 320d har et meget kraftigere drejemoment end Honda S2000. Men der ikke tvivl om hvilken bil der har den hurtigste akselration. Årsagen til denne præstation er at den klarer at yde maksimalt drejemoment ved ekstremt mange omdrejninger, og derfor kan køre hurtig ved lave gear. Motoren yder en høj effekt, og Honda S2000 har derfor en hurtigere akselration end BMW 320d. En formel 1 bil er udviklet i en ekstrem grad i forhold til nævnte fænomen. En hurtig motorcykel er også udviklet i forhold til nævnte fænomen. Hvad drejemomentet imidlertid fortæller er motorens evne til at give en kraftig akselration ved et højt gear (færre omdrejninger) dog i relation til det antal omdrejninger motoren bruger for at yde maksimalt drejemoment. En diesel motor har typisk en dårligere akselration når antal omdrejninger passerer det punkt hvor maksimalt moment opnås. BMW E39 528i (193 HK) har i relation til E39 530d (184 HK) ingen problemer med at køre fra...pointet er imidlertid at der skal mange omdrejninger til for at overkomme den voldsomme differensen i drejemoment der er 282 NM vs. 408 NM. Kilde: www.unixnerd.demon.co.uk/bmw.html og Ove Kvam. V-max |
|
J.B |
Kära BMW E9. Din norska text är inte så lätt att pussla i hop, men visst har kombinationen hp/vrid betydelse , inte enbart vridet , men hadde du inget vrid med mycket hp så skulle du nog få dåligt ax och dålig ork också för att nå någon topp fart , så kombinationen är ju avgörande . Men du börjar dra det till sin ytersta spets tycker jag , jag menar generelt med det jag skrev, skall man börja med F1 bilar , Motorcycklar Diselturbo och ren bensinare , ja , man kan ju hålla sig på en nivå , nu börjar vi ju komma in på racing , och då har ju vikt , drevning i växel låda, utväxling i bakaxeln, hjul dimension betydelse i all sin kombination , motorns karaktär , om den är maxtrimad mm , sen faller inte vridmomentet direkt efter det har uppnåtts , det följer med en bit uppöver också, du måste ju kunna varva motorn lite mer än där du når maxvarvet för att kunna växla och inte hammna för långt ner i vridet då du växlar , men nu börjar vi komma ända ut till spettsen , racing och avanserade saker , jag menade mest våra standard bilar och generelt då jag skrev , men nu skall jag inte argumentera det nått mer , men det är kul att diskutera i bland. Ha det så bra J.B |
|
...J.B;...det er virkelig svært at kort forklare eksakt hvordan samspildet mellem hestekræfter, moment og effekt virker....mit point var dog et forsøg på at forklare hvorfor en benzinmotor har brug for mange omdrejninger for at yde maksimal effekt. For at konkretisere mit point blev eksemplerne sat på spidsen ! ...mine kommentarer er skrevet på dansk (..dog er dansk og norsk skriftsprog meget ens !), men jeg holder med dig i at det er interessant at diskutere ;-) ...en stor tak til bmwpower for at de giver os muligheden på en sådan eminent måde ! V-max |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.