|
|
|
|---|---|
|
Provade att montera Bosch Super 4 stift i min 318ti och gissa om det blev skillnad. Innan satt BMW originalstift (Bosch) med 2 elektroder. Bilen var svårkörd under 1500 varv och ville inte peaka riktigt trots att dom inte var särskillt slitna. Efter bytet så drar bilen utan knorr från 750 varv på 5an med gasen i botten samt varvar ur bättre. Min 320i cab -89 visade inte samma klara tendens men så var ju kompet 8.8:1 mot ti´s 10,0:1. Freude am fahren | |
|
J T Montoya: Intressant läsning. Jag fick en broschyr från BMW i brevlådan idag. Den handlade om BMW Originaldelar, bl a står det om tämdstift så här: "Korta resor, landsväg, motorväg, stadstrafik - tändstiften utsätts för enorma påfrestningar i all form av körning. Och de måste alltid fungera precist och pålitligt. Med största hänsyn till mil- jön, såväl inuti som utanför bilen, utvecklas BMW Original tändstift för varje modells specifika krav. Resultatet är en mjuk gång i kombination med kraftfull acceleration. Och garanterad explosi- vitet, oavsett väder." roadZter |
|
borgmastaren |
Jag kollade vad jag hade i min pärla... Bosch Super W1 tror jag att det stog, orginal? Sen tittade jag i motornords katalog. Där stog det att jag skulle ha Bosch Super w7 nånting... Hittade inget med 4 i över huvud taget. Var kan jag hitta dom? Passar dom min 318iS modell från -92? |
| Jag monterade Halo tändstift i min iS och det funkar kanonbra, titta på www.ontop.nu | |
borgmastaren |
Vilken benämning på stift var det? Du har väl samma M42 16V motor som mig? Priset? Tack på förhand :) |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
DanneZ.Tro inte allt du läser i reklambroschyrer:) Att en tändstifstillverkare skulle tillverka speciella tändstift till en specifik standard bilmodell.Då skulle stiften bli så dyra att ingen människa hade råd att köpa dom. Biltillverk.anpassar sig till de stift som tillverkas. Visst kan du köpa stift hos BMW men inte är de bättre för det. (Jag har inte skruvat i Bosch i någon bil på 30 år och kommer aldrig att göra det heller) MVH Hasso |
|
Jag har 16v M42, ja. Jag minns inte beteckningen, men mejla o fråga, det gjorde jag. Priset var runt 700:- Jag vet inte riktigt hur mycket mindre bensin den drar, eftersom jag bytte stift direkt jag köpte bilen, men med mestadels långkörning drar den mellan 0,65-0,70. Och det är enligt föra ägaren mindre än när han ägde bilen. |
|
borgmastaren |
0,65-0,7 Hahaha... Jag har kommit under 0,8 EN gång! Och det var bara landsvägskörning :) I början låg jag runt 0,95-1,04 Dock lite vinterkörning oxå. Men jag har märkt att det är en jäkla teknik att köra dessa bilar. |
|
Hehe... påminner om när polaren satte i Bosch super4 i sin gamla Saab 900, vilket i realiteten fördubblade värdet på bilen! Men om den gick bättre låter jag vara osagt. Tror inte han märkte nåt iaf... //Koffe |
|
|
Hmm det låter som att jag ska vara glad att min 325 -93 drar ca 0,83 normal landsväg?? eller är det normalt för en 325:a. //Peter |
|
|
OK... ska väl inte klaga över 0,57 vid 70km/h då. Det är vad färddatorn säger i alla fall. Blir ändå sugen att prova ljuddämparen från Raka rör som ska ge en del i effektökning och även lägre bränsleförbrukning. Tänk att det ska vara så svårt att låta bli och smutsa ner fingrarna :o) Freude am fahren |
|
|
Innan du köper effektboostern, läs detta: Länk Detta har även diskuterats på Zatzy mm. Mvh |
|
| borgmastaren: Antingen kör du som en biltjuv eller så är det nått fel på din bil, Jag har just kört 40 mil enbart kortkörning i och runt stan (längsta sträckan 2 mil) och jag fick en förbrukning på ca 0,8 och då har jag alltid ACC:n påslagen. Finns inga tändstift i världen som åstakommer en sån sänkning av förbrukningen :) Faktum är att iS:en bara drar marginellt mer än min förra Golf III 90hk vid blandad körning, och vid långkörning ligger dom lika, ändå har iS:en 50hk mer, ACC, fetare däck och är otroligt mycke roligare att köra. | |
borgmastaren |
Ofan... När jag snålkör stadskörnign kommer jag kanske runt 0,86... Nått galet kanske. Mina stift var slut såg jag igår... Kan vara det kanske. Har nytt luftfilter.. Skulle vara nice med lite lögre. PS. Jag körde nästa bara som en biltjuv innan ;) DS. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Koffe:Bosch och just Saab har varit en kombination som varit rena katastrofen i åratal.(förmodligen bättre nu förtiden Det bogserades åtskilliga Saabar till verkstad just pga att ägarna skruvat i Boschstift. Surade Saaben en gång så brände aldrig Boschstiften rent sig igen utan bilen gick sämre och sämre till slut inte alls.Uppgifterna kommer från en kompis som jobbat på SAAB i 30 år.Därav har det inte hamnat några Boschstift i mina bilar.Boschstiften idag är nog bättre men under större delen av 70- och halva 80 talet var de inte värst, förmodligen nån utvecklingssvacka för många bilverkstäder avstod för att använda dom. MVH Hasso |
|
Hasso: Snart 3K!! Det där med Halo är intressant. Tid efter annan "återuppfinner" man sånt som funnits långt tidigare. Ringgnistgap och multielektrodstift är bara ett par exempel. Länken till 20204 ovan är ju rolig läsning, typiskt sånt som kommer och går. FP |
|
|
Stämmer som Hasso säger. BOSCH var inte särskilt pålitliga för några decenier sedan (jobbade också med SAAB). Vad som däremot är bra i dag är svårt att säga. Förmodligen är de flesta stift bra (eller mindre dåliga) eftersom tillverkarna vet att det går inte att göra dåliga produkter i dagsläget för då är man blott en ikon på en gammal bilverkstad. //Stefan Länk Sidan för de som vill läsa om en massa onödiga saker! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.