|
|
|
|---|---|
|
Hej! Detta inlägget är lite kort för jag skriver det från mobilen. Bilen drar normalt alltså går att få den att ta runt 0.7-1liter milen om man gubbkör, Nu till problemet... Så fort man ska accelerera så höjs mätaren den analoga momenträknaren till 20l/100km den går även längre om man håller plattan i mattan och den varvar ca 2100 RPM då... Lamda är okej det var 1.01 för ju högst vara 1.03 för besiktiga den i tisdags. Vad ska jag göra? Insugsbälgen har 3 sprickor rätt stora har beställt ny... Tillsvidare har jag lagat den men utan resultat kanske något bättre förbrukning. Vet att inlägget är lite rörigt skriver från mobilen, men hoppas ni kan svara på mina frågor ända.. Med vänlig hälsning, Ludde:) | |
| Ingen som vet? | |
|
Det är helt normalt, accelererar du så drar bilen mycket. Vid plattan i mattan så drar den bilen maximalt med bränsle vid det varvet du ligger på. Dvs det är inget fel på din bil så länge den inte drar mer bensin än vad den brukar, mätt vid pumpen då. Mvh jonathan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Rörigt :) ser inget konstigt i att momentanmätaren går upp rejält när du gasar, fullt normalt dock är den oftast vakumstyrd så har du nått fel typ läckage i insuget kan den ju visa felaktigt pga detta. Vad den visar egentligen är mera hur ekonomiskt du kan köra inte att den relateras till literförbrukning den visar typ mellen tummen och pekfingret inget precitionsinstrument precis, vad säger färddatorn och tankning om förbrukningen? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för tipset! Ska kolla det Jonathan. Hasso färddatorn visar helt fel för medelhadtighet är extremt låg fast den igentligen är mycket högre ( har återställt kört lite högre hastighet också och den visar ändå extremt lågt) Medelförbrukningen säger den är 39.5 liter/100km tycker det verkar ganska mycket. Kan få ner den till 14-18 liter per 100km om jag gubbkör. Går liksom inte att accelerera med den... |
|
| Tar lite över 1 liter tror jag, enbart landsväg för kom ca 6.8 mil på 7 liter... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Måste väl först reda ut om det är instrument/givarfel eller om den verkligen drar så mycket som det visar. Du får väl se när du bytt bälgen om den ändrar sig. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okej, men är det lönt att kolla felkoder då? Jag har sådan interface man läser av med... Har även haft problem med att abs tänds men funkar nu, kan det ha med detta felet att göra? |
|
|
Om den läser av triggerpunkterna fel som sitter på hjullagret (vänster bak) så kommer bränsleförbrukningen visa fel då den mäter distansen du kör där (för att få fram en snittförbrukning så måste den veta hur långt bilen rullar hela tiden). Dock så mäter den hastighet där också så du borde nog se att hastighetsmätaren rör sig konstigt men beroende på hur mycket fel den läser kanske det inte märks. MVH Jonathan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.