|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
En stor anledning till att jag nästan alltid rekommenderar Michelin, är att de har en mycket hög och jämn byggkvalitet i däcken - en kvalitet som inget annat märke når! Det innebär att däcken är stabila, "lugna" och vibrationsfria även efter ett antal tusen mils körning! Kort och gott: Problemfria däck! Att Michelindäcken dessutom oftast håller bättre än t ex Continental, är något man måste ta med i kalkylen när man räknar ut TOTALKOSTNADEN på däcken. Nokians sommardäck har tyvärr INTE imponerat på mig - alla som jag har testat och alla som jag känner som har testat dem, har upptäckt att de brukar få vibrationer efter ett år eller så - vibrationer som verkar bero på svagheter i stommen på däcket. Även "konstigt" slitage i form av "sågklinge-slitage" på yttre delarna av slitbanan har jag fått på Nokiandäcken (både sommar- och vinterdäck) men inte med andra märken på samma bil och under liknande körprofil. Nokian gör väldigt bra vinterdäck, men sommardäcken håller jag mig ifrån! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
azkikr: Tack för ditt svar men har du lite fakta för självklara valet? Jag vet att Michelin är alltid i topp men just den modell av Goodyear fick fina recensioner i olika tester. |
|
|
Jag har också väldigt positiva erfarenheter av Michelin. Har dock bara kört med PS2, som är starkt inriktat på sportig körning. Jag tycker dock att detta däck, som är utgående, uppvisade förvånansvärt bra komfort med tanke på sina utmärkta egenskaper vid sportig körning. Dessutom var slitagbilden gynnsam. Däckets egenskaper (förutom att vattenplaningsegenskaperna måste ha blivit sämre när mönsterdjupet minskade) var i stort sett oförändrade tills det var dags att byta däcken. Vanligvis upplever man att nya däck är mycket tystare än slitna, även när man byter till nya däck av samma sort. Med Michelin var den skillnaden påtagligt mindre. Michelindäcken gick tyst som nya och därefter ökade bullernivån ganska lite allt eftersom de slets. |
|
|
Tack till både Johan B och Nockenwelle Valet lutar ju mot Michelin innan men efter att jag läste tester om Goodyear däck va ja lite sugen på dom faktiskt. Enda nackdel med Goodyear är att dom slits relativt snabbt. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Bridgestone / Continental eller Hankook S1 Jag har kört bridgestone 18" på 7 serien, tycker de var lite för mycket vägljud, övriga egenskaper omöjliga att känna i haschcontainern hehe Kört S1 Evo 215/40-17" på 850 T5 samma sak här störande vägljud men stabila Good year eagle F1 215/45-17" på 850 T5 vad jag minns så var de lite svajjiga kanske pga dimensionen.. Michelin 16" 235/60-16" på 7 serien knäpptysta men dålig jämförelse såklart :/ Gubbe? haha Bör kunna köpa de tre ovanstående rätt så vad är rätt för en E61 med 18" ?? Jag kommer troligtvis sälja bilen före årets slut så livslängden på däcket är ju inte jätteviktigt. Viktigast är att det är tyst, vibrationsfritt och behagligt utan att förstöra bilens M-egenskaper :) |
|
Palikovik: Mest för att Michelin håller branschens bästa kvalite. Michelin primacy är det bästa "komfortdäcket" på marknaden. Garanterat runt och tyst. Goodyear är också bra men inte lika bra. /Jonas |
|
|
Köpte just ett par org BMW 19" fälgar 9.5+8.5 och tänkte sätta pånågot hyfsat däck 275/35+245/40 på de istället för 275/30 och 245/35 och på så sätt få den lite mjukare. Det är ju lagligt eftersom det är inom 5%. Pirelli Zero eller Hankook funderar jag på ... |
|
|
Zog: Även om du håller dej inom 5% så kan det se konstigt ut... jag skulle inte avvika mer än 2% från orginal. /Jonas |
|
| 4.1% bak och 3.5% fram i så fall.... | |
|
Verkar som att Michelins PR-stab är på besök i tråden ;-) Jag kan dock bara hålla med - har kört med både PS3 och PS2 och var väldigt nöjd med båda, dock framförallt PS2:orna. Det imponerande var att de levererade även när det bara var några millimeter kvar av mönstret - otroligt tysta, välbalanserade och gick riktigt bra i vätan även om just detta varit däckets akilleshäl. Detta var dessutom RFT däck och i dimensionen 255-35-18. En annan fördel är att Michelin har generellt lågt rullmostånd vilket märks vid pumpen. Har nu Conti Sport Contact 3 RFT på X3 och de har blivit väldigt bullriga på slutet jmf när de var nya. Om jag behåller X3 till nästa vårsäsong blir det nog Michelin igen. |
|
| Jag som tänkte köpa Fula Sport Control, men.. alla här verkar ju hylla Michelin till skyarna. Kanske vinner på att köpa Michelin i längden? | |
| Föregångaren till Michelin Primacy satt originalmonterat på min 525:a. De hette Michelin Pilot HX och satt på till bilen hade rullat över 12000 mil. Med vintersäsongerna gissar jag att de rullade runt 7000 mil. Körde dessa ner till ca 2,5 mm utan problem med oljud eller vibrationer, men då vi har så regnigt klimat tyckte jag det var dags att få lite mer mönsterdjup igen. Jag vet inte om Primacy HP nu har samma livslängd, men jag skulle inte tveka att slänga på några hundra per däck om jag var ute efter komfortdäck och skulle behålla bilen länge. Däckhandlare brukar förorda Michelin också då de slipper bjussa på så stora vikter vid montering. | |
|
Anders-72, däckhandlarna slipper också för dem kostsamma och tidsödande reklamationer med Michelin. Kunder som måste lämna in däcken för ombalanseringar både en och två gånger utan att bli riktigt nöjda är ingen höjdaraffär i längden. Att balanseringarna osv. går lite snabbare med hög byggkvalitet i däcken är ytterligare ett argument de får... Men jag tror ändå att det starkaste försäljningsargumentet är att kunden blir nöjd - då kommer han tillbaka. Och nej - jag har ingen som helst koppling till vare sig däckbranschen eller Michelin, jag är så korkad att jag gör reklam för dem helt gratis... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Zog: som jag sagt tidigare så tror jag det blir riktigt bra även uteseendemässigt att gå upp en dimension på 19" på din E61. Jag kör med original och det är lite för mycket luft runt däcket. Det är väl ca. 14 + 14 mm mer gummi på höjden om jag räknar rätt. ___ //Ulf |
|
| Jo det blir nog det Ulf. | |
| Ulf >> Per däck | |
|
btw så har jag sprungit på M172:or till min E61:a så om någon i Skåne trakten är sugen på 4st nya 245/40-18 PS3 till billig slant (7500:-) så lägg en Power Post. // Henrik |
|
|
Har också väldigt goda erfarenheter av Michelin Primacy HP som sportiga comfortdäck på min förra bil. Funderar på om det ska bli Primacy HP eller Primacy 3 nu, även 225/50/17 eller 245/45/17. Satt Primacy 3 225/55/16 fram när jag köpte bilen och jag upplevde dessa som väldigt ostabila jämfört med Primacy HP (17") på min gamla AUDI. Visserligen tillsammans msd gamla slitna org. Däck bak vilket så klart påverkar Primacy 3 negativt. Kommentarer? |
|
| Har också väldigt goda erfarenheter av Michelin Primacy HP på 17" på förra e60'n! Tyst och komfortabelt. | |
|
Michelin alla dagar i veckan! Nu har det kommit en ny modell som heter Primacy 3 som vad jag förstår ska ersätta Primacy HP? Verkar ha fått goda omdömen överallt, dessutom ska det vara ännu mer lättrullande än Primacy HP. Ska byta däck på min C5 till våren och då blir det Primacy 3. /Masten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.