|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 320i -89 (motronic) och en 325i -89 (motronic) Jag har läst alla inlägg tror jag men när jag gick ut i garaget för att börja plocka ur B25:an dök följande fråga upp: Ska jag försöka behålla så mycket möjligt av el/vakuum på motorn eller ska jag försöka "klä av" motorn så mycket som möjligt och använda motsvarande från 320:in? Jag kommer naturligtvis behålla insug, grenar på. Min donatorbil är komplett och körbar så jag har box, lmm osv. Blev nog onödigt omständligt men ni kloka förstår säkert. Tack på förhand! | |
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Mazda MX-30 -22 |
När jag bytte från M42 till S14 i min 318IS så var det bara att skruva i den stora kontakten till motorkablaget så funkade allt som det skulle, så det skulle jag rekommendera. Så tänkte jag göra nu igen när jag skall sätta i min S14 motor i min 316 Touring. |
|
M20B20 och M20B25 (motronic) är i stort sett samma motor med olika borrning så gör som LeMans Blå säger. Det har jag gjort på ett par bilar och det funkar finfint. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Betyder det att du lät hela stammen sitta kvar på den nya motorn att den passade i det stora runda kontaktstycket på torpeden vid förarsidan? Behöll du kabelstammen från säkringsdosan till boxen i handskfacket? Visst är det så det är uppbyggt? |
|
|
Japp, den kabelstammen sitter på motorn och följer med hela paketet. Det enda som lossades var stora runda kontakten vid säkringsdosan och sen strömkablarna, jordkablar och lambdakontakten har jag för mig. Det är bra många år sen jag hade med M20 att göra så minnet kan svika lite. Men inget på motorn plockades bort vill jag minnas. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Tack för snabba och bra svar. Jag tror jag förstår upplägget. Det enda jag blev osäker var om kontakten från Motronic-boxen går igenom genomföringen vid torpeden. Men det kanske funkar om man tar bort tätningsgummit? Tycker ni erfarna att jag ska lyfta ur motor och låda ihop. Verkar nästan vara mer jobb att dela motor och låda på plats. Om jag förstått saken rätt är jag tvungen att tilta låda i bakkant för att komma åt de övre bultarna. Då måste jag ändå lossa kardan, växellänlage och avgassystem och upphängning av lådan. Min plan är att behålla rseten av drivlinan från 320:in för att slippa byta kardan och för utväxlingen. Nu blev det nya frågor. Tack på förhand!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.