|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska snart byta kamrem på min 323i -85 med M20 motor. Remmen är bytt för ett antal år sedan, men bilen har inte gått många mil sedan bytet. Min tanke var då att bara byta rem, och låta spännrullen sitta kvar. Såg dock att det finns två olika remmar till M20, en med 127 och en med 128 tänder. Båda passar M20, men har olika spännrullar. Min fråga är då om det finns något sätt att se om det är en 127 eller 128 tands rem som sitter på bilen nu utan att ta isär den först? Eftersom det är en del jobb att ta isär bilen så vore det bra om man kunde se detta utan att montera isär allt för mycket. Kom med tips och idéer! Mvh Carl. | |
| Kvittar vilken rem du har, det som skjiljer är "spännrullen", dvs rätt rulle till rätt rem. Har för mig att alla "nya" remmar är 127kg o nya "spännrullar" är anpassade därefter | |
| Du får räkna kugg mig veterligen. Mitt råd: Byte både rem och rulle. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har precis samma motor, du har troligtvis Z127 dvs 127 tänder. Som redan nämnts tidigare så hör tänderna ihop med spännrullen, se sprängskiss nedan. Länk Det står på spännrullen vilka tänder den är till för. Se bild nedan för Z127 exempel. Länk Men det är inte av så stor vikt då man alltid ska byta spännrullen när man byter kamremmen. En spännrulle som kärvar kan göra lika stor skada som en för gammal kamrem. |
|
OK, det är nog som ni säger att det är bäst att använda både ny rem och spännare. Finns det till bättre pris än hos Schmiedmann? Tack för svaren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.