AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.110

fortsatta airbag problem!

Po
137
Poudi
520i Touring -02
Har nu kopplat in ett motstång under stolen som ska simulera en hel sensormatta. Dock lyser ju airbag lampan tills man släcker den med en dator/instrument. Det stora problemet är att datorn inte får kontakt med bilen!? går endast att "prata" med motorn. Har besiktning nu i slutet av månaden, och skiten kommer ju aldrig att gå igenom eftersom jag inte kan släcka lampan....hur ska jag göra?!?!?!
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
kan vara för låg spänning när du läser, kan du ha motorn igång eller hänga på laddare?
FAF
Po
137
Poudi
520i Touring -02
Problemet är att jag inte äger denna utrustning utan jag har varit på verkstad
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Vad har du varit på för verkstad och vad har dom för instrument?
Ifall du inte har varit till en bmw verkstad så skulle jag prova med det..
Funkar det inte då heller så kanske dom åtminstone har en aning om varför den inte får kontakt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det där är inte ovanligt att man inte får kontakt med bilen händer även med BMWs dator , de brukar hänga av batteriet nån timme och prova igen.
Annars kan ett annat diagnosprogram fungera finns ju en del att välja på.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
En liten bit svart el-tejl som döljer varningslampan (?)

(Jag vet, det är det "proffsiga" sättet att lösa det på ;-)

Go
166
Goeras
F11 520d -11
WGG: funkar inte.. lampan ska lysa när du vrider på tändningen.
Det som går isf är att tjuvkoppla lampan på någon annan lampa i instrumenteringen så den lyser och slocknar när den ska.
Men nu har han ju igentligen löst problemet vad jag förstår och behöver endast släcka felkoden.
Po
137
Poudi
520i Touring -02
Har varit till en kille som har jobbat på bmw förr, nu har han egen verkstad hemma. Men jag kanske ska prova med BMW då och se om dom får någon kontakt?
kan vara så att du har båda diagnosuttag? ett runt i motorrummet och en obd i kupen - vet att det ska vara bara obd efter 2001 men har sett 02 med det gamla diagnosuttaget också.

Har du båda uttag får du inte fram något förutom motorstyrenhet via dme, utan måste då använda det gamla runda diagnosuttaget.
Po
137
Poudi
520i Touring -02
Nu har jag varit på bmw, lika där. Inte en jävel får kontakt med bilen! Kommer ju aldrig att gå igenom besiktningen nu. Alltså vad ska jag göra?!
nån haade detta problem och då var det problem med styrenheten.
Skruva ur den och skicka till airbag24.de
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Får du ingen kontakt alls eller är det just med srs-styrboxen? Funkar det inte alls så är väl nåt stift i kontakten av eller intryckt eller så.
Po
137
Poudi
520i Touring -02
Får kontakt med motorn men ingenting mer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur bra laddat är batteriet?

Diagnossystemet är väldigt känsligt för låg batterispänning!
Och det blir dessutom än värre om batteriet är dåligt eftersom halvljuset måste vara påslaget vid diagnosen.

Prova att ladda upp batteriet och/eller ha batteriladdaren ansluten samtidigt som du kör diagnosuppkopplingen.

Att slå av tändningen och slå på densamma ett antal gånger kan också hjälpa ibland.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Po
137
Poudi
520i Touring -02
Batteriet är nytt. Vet inte vad bmw gjorde, men man antar ju att dom vet dessa saker?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det kan man ju tycka, men det finns ju dock extremt många exempel på att det är långt ifrån säkert att verkstaden gör rätt, bara för att de är auktoriserade!

Felkodsläsning och servicar är väl troligen "lågstatusarbeten" på verkstäderna och risken är stor att den minst erfarna mekaren får ta många av dessa jobb...

Ett "nytt" batteri är dessutom ingen garanti för att det är fulladdat!
Men det är ju en väldigt lätt åtgärd att kolla laddningsstatusen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.