AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.598

Oljeläckage ventilkåpa/vakuumpump?

Br
2
Bronko
320i Touring -07
Hej!

Börjar med att tacka för ett informativt forum! Läst nästan dagligen sedan jag skaffade min första BMW för drygt ett år sedan. Efter ett problemfritt år kommer här mitt första inlägg.

Hade bilen på service häromdagen, olja, mikrofilter, bromsvätska samt luftfilter. Bilen har gått ca 7800 mil. I samband med detta upptäcktes ett litet oljeläckage från ventilkåpa/vakuumpump. Inget som behövdes åtgärdas direkt enligt servicekillen men jag borde nog fundera på att fixa det inom en snar framtid. Tydligen ingen fara att köra omkring med detta sålänge det bara rör sig om ett litet läckage. Han frågade om jag noterat oljefläckar under bilen vilket jag inte gjort. Har p-plats i ett varmgarage och brukar titta efter fläckar med jämna mellanrum. Den drar inte onormalt med olja. Har endast toppat upp nån deciliter till max vid något tillfälle. Inte heller känt någon röklukt i kupen som jag läst vissa noterat vid läckage.

Håller jag på att bli blåst här? Om det nu är ett litet läckage, behöver man verkligen byta ut både ventilkåpan & vakuumpumpen inklusive ventilkåpspackning och O-ring. Borde det inte räcka med bara packningen & O-ringen?

Servicekillen gav mig inte något direkt pris med snackade om runt 5000:-.

Tacksam för all tänkbar input här!

Mvh
B
Br
2
Bronko
320i Touring -07
Ingen som har någon kunskap kring oljeläckage från dessa komponenter?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.