|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har testat den med android-appen Torque och där fungerade den klockrent. Både i OBD2-uttaget och med adapter i det gamla runda diagnosuttaget. Men vad kan man göra mer med den? Vilka program till datorn är kompatibla eller går att få någotsånär fungerande med den? Finns det program till både windows och Linux? Går det att t.ex. programmera om lysena med den på något vis? ///BMW - Was sonst! | |
|
Vet ej men vill gärna veta själv. Beställde mitt från Kina och fick hem OBD2 bluetooth + den runda adaptern för 120kr :-) Kör Torque . |
|
|
Ja det skulle vara intressant att veta vad som går att göra mer än att nolla felkoder och kolla sensorer. Har sökt lite på nätet men vet inte riktigt vad jag ska söka efter. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Har tyvärr inte kollat/sökt efter något ännu , fick mina i måndags så jag har knapt haft tid att testa dom. Fick felmedelande på kamaxelsensor , nollade den och den har inte kommit tillbaka . Undrar om carsoft har stöd för bluetooth så man kan koppla upp sig med en dator istället för i det programmet kan man göra lite mera roliga saker om jag fattat det hela rätt . |
|
|
Som jag förstått det så läser den bara motorkoder, ej andra moduler. |
|
|
Jag kan alltså inte få koder från annan utrustning såsom airbag eller liknande? ///BMW - Was sonst! |
|
| JohanE, helt riktigt. Vad är det för bil du har? | |
|
En E46 320i årsmodell 2000. Men det beror alltså på dongeln och inte OBD-/diagnos-uttaget? Se även denna tråd: Länk ///BMW - Was sonst! |
|
| Precis, oberoende av modell på bil så kommer du med den hårdvaran bara att kunna läsa motorkoder. | |
|
Bluetoothadaptern och tourqe följer bara obd2 standarden. Dock finns det ju andra program för andra märken. tex alfa obd om man har elm 327 minst 1.4 den den programvaran kan läsa abs srs m.m. Men det är lite snålt till bmw. |
|
|
Ok, tack. Har ni någon rekommendation på program som fungerar till att läsa alla eller i alla fall de flesta felkoder? Både till dator och android är välkommet. Har obd-dongel både för usb och blåtand. Har windows 7 och linux men till linux lär det väl vara klent med program antar jag. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Tror inte du kan läsa av mer med blutoothdongel. Vilken bil och årsmodell gäller det? |
|
|
En E46 320i årsmodell 2000. ///BMW - Was sonst! |
|
|
JohanE, du behöver ett interface och program som kan läsa från 20-pins kontakten under huven. Det brukar finnas Carsoftkit med adapter för 20pins på eBay för ca 400 kr. Kan behövas en dator med seriell port alternativt om du använder en usb adapter. Den adapter som har funkat bra för folk är Aten UC232A. Finns mycket om detta på forumet. /Ola |
|
|
Jag hade köpt en sådan här och slipper krångla med dator. Länk |
|
| delorian, är det med en 20pins adapter till den? | |
| Ingen aning, men enheten och adaptern går att beställa lite varstans ifrån. | |
|
Blev lite sugen på en sådan själv . Hittade den lite billigare här Länk |
|
| Jag har adapter och usb-dongel samt tre skivor med program men det funkade bara en gång sen vägrade det. Gillar inte att de ligger på förinstallerad vmware-image. Därför jag undrade om blåtanddongeln eftersom den fungerar. Den fungerar även med adaptern i det runda diagnosuttaget under huven. | |
|
Vad menar du med blåtandsdongeln finns ju en del olika. Är det ELM 327 du har? |
|
|
Ja den som de har på teknikmagasinet. Antar att det är elm. Stod nåt om Elm i torque. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.