AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.194

Har en 530ia som är inte pigg alls.

mi
114
mikez
540iA E34 Touring -94
Tjena där. Har en liten knasig amatörfråga, räknar med lite stöd o hjälp.

Är det möjligt att en 523i E39 M-Paket kan dra en E34 530iA? Lite skum fråga men jag kan inte förstå varför min 530iA -93 är så slö. Jag känner inte av kraften alls när jag accelerar med bilen. När jag åkte min polares 523i -00 då kändes den attans så mycket piggare! Vad bör jag göra för att återfå den pigga e34an? Vad bör jag börja med egentligen för att den ska bli pigg igen..? Känns så tråkigt att köra en slö e34.. Dock topphastigheten ligger på 241 och den ska tydligen vara "trimmad" enligt förra ägaren, men fan känner jag inga effekter utom defekter istället...
Vilken 530i? R6 eller V8? R6 var ingen pigg rackare, är inte förvånad över att en 523i E39 känns snabbare då bilarna är helt jämbördiga effektmässigt, där M52 är en piggare motor i grunden.
mikez; Du har startat en tråd där du undrade varför din bil är så slö och fått tips vad du ska undersöka. I den tråden svarade du att vissa saker var dåliga och dessa skulle fixas service och nya kattar var det väl? Varför startar du en ny tråd med samma fråga??

Mvh Stephan
mi
114
mikez
540iA E34 Touring -94
Dawwe: v8 är det. R6 är ju -89 modeller

Stephan: Ja det blev knasigt lite.. ber om ursäkt.
Har för mig att R6 fanns så sent som -92, låt gå inte på den svenska marknaden. Så HELT otänkbart är det inte att det finns 530i/535i med R6 från -93...

Du får göra som Stephan skriver, fixa alla KÄNDA fel. En stor-service skadar aldrig. Det kostar tid, pengar och svett att få riktigt bra ordning på gamla bilar som strular.
mikez; Ingen fara, blev bara förvånad.

Dawwe; 535i fanns till 1993årsmodell (mycket ovanligt med 93:or utanför Nordamerika och Alpina B10 BiTurbo) medan 530i M30 fanns till och med 1990årsmodell (1989 var sista årsmodellen i Sverige).

Däremot fanns M30B30 kvar i E32 till slutet 1994 medan 735i M30B35 stoppades 1992 (7/92 för att vara exakt).

Med en bra verkstad kan även till synes dyra fel bli överkomliga att åtgärda, jag betalade 6343.75kr för att få ordning på misständning som i lägre farter fick bilen att stänga av motorn + fick EDC-dämparna att fungera igen. Krävdes ny databox och ta bort felkoderna till EDCn sedan var allt som det ska med #768=).

Kraftig effektförlust drabbade en annan (#630) den varvade max 2500varv och då var det felaktigt inställd databox som var felet, verkstaden jag lämnade in den till hade ställt databoxen fel efter de felsökt och åtgärdat en trasig katalysator. Efter mycket om och men hittades felet och en annan databox fick monteras + två nya kattar i och med att den felaktiga inställningen förstört de felfria kattarna.

Grantinge autoservice var det som åtgärdade #768 de ligger utanför Hässleholm, varm rekommendation!

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.