|
|
|
|---|---|
|
Bytte bränslepumpen på min 525i -96 ikväll, visade sig inte alls lösa mina problem. Jag var helt säker på att den var felet, bilen hostade till och tvärdog förra veckan, den gick att få igång ett tag på tomgång men dog direkt jag petade på gasen. Jag hörde ett kraftigt väsande/malande ljud bakifrån tanken så jag drog slutsatsen att det var pumpen vilket det nu visade sig inte vara :( När jag startade den efter att ha bytt pump så gick den ett tag svajigt på tomgång, men exakt samma väsande ljud fanns kvar! Jag kan inte säga exakt varifrån det kommer men det låter som att det är vid tanken, vad kan det vara? Symptomen alltså, bilen startar vid första försöket, går lite oroligt/svagt på tomgång ett tag men varvtalet sjunker och bilen dör för att sen inte gå igång. | |
|
Har du provat att öppna tanklocket? Kan vara tankventilationen som satt igen sig. Bytte du även bränslefiltret? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Testade nyss att starta med tanklocket av, bilen startade men dog i princip direkt. Men nu lyckades jag höra varifrån det väsande ljudet kommer, det kommer ju från avgasröret! Det lustiga var att det också fortsatte ett par sekunder efter att bilen stannat, helskumt! Tar tacksamt emot ideer, bilen måste komma igång då den brukas varje dag. Bytte inte bränslefilter (det som sitter under tanken alltså) det byttes 2011. |
|
|
Tänkte mest på det som sitter under förarstolen (under bilen). Men med tanke på vad du hörde: gissar på att inkråmet i katalysatorn har lossnat och täpper igen avgaserna! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hmm, skulle möjligen tro det om det inte var att bilen tvärdog på det sätt den gjorde..dålig/täppt kat borde väl komma mer smygande? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Håller med Johan B (för en gångs skull) :) nått har pluggat igen avgaset. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ska det vara så j-vla enkelt alltså, men det kanske inte är orimligt när jahg tänker på det.att den pyser ett tag efter att bilen stannat tyder väl på att det har byggts upp ett tryck i systemet. Ska testa köra "piprens" och se om det gör ngn skillnad, är det katten går ju inte det men är det i dämparen längst bak så borde man ju märka skillnad. | |
| Är det mest troligt att det är katten eller ngn av ljuddämparna? (Visst sitter det två?) | |
|
Skaka på kattarna om det skramlar i dom. 628csi |
|
|
Spånar lite här; Bilen har ju två katalysatorer, sannolikheten att det har slagit stopp i BÅDA exakt samtidigt måste ju vara i princip noll? Hur skulle bilen bete sig om det var stopp i bara den ena? Att den skulle gå dåligt kan jag förstå men inte att den knappt orkar gå på tomgång för att sen stanna? Ska lyfta upp bilen idag förmodligen och undersöka, tänkte ta bort den sista ljuddämparen och kolla om bilen gör likadant då. Jävla meck att bogsera bilen till en gds-hall och knuffa upp den på en lyft i minus tvåhundra, bahhh. Känns ju "sådär" att från att ha varit stensäker på att det var bensinpumpen nu felsöka avgaset, vilken proffsfelsökare man är... :-/ Men jag var verkligen helt hundra på att det var pumpen, den hade gett ljud från sig länge och det väsande ljudet tyckte jag som sagt kom från tanken. Nå, har ju en ny pump iaf... |
|
|
Ser ut som en kat, Länk 628csi |
|
| Har du helt rätt i...ikväll blir det iaf att hissa upp bilen och försöka hitta om/var det är stopp. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lossa avgasröret vid grenröret och testa. Är väl inte grannan som pluggat in en potatis i röret ?? :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Men nu ska ni få höra, mysteriet löst. Det var inte en katalysator som hade rasat, det var inte en sur granne som hade pluggat en potatis i röret :)) Nej, det var......IS! Sista ljuddämparen var helt igenproppad med is, kapade upp ett litet hål och värmde med gasolbrännare och det framkallade Niagarafallen i miniformat! När flödet minskat testade jag att starta bilen, och simsalabim så gick den som en klocka :) Slutkläm: Man ska inte vara för snabb att dra slutsatser när man felsöker och kortkörningar på vintern är INTE nyttigt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.