|
|
|
|---|---|
|
Varför har bilen både det äldre runda diagnosuttaget under huven samt det nyare OBD2 under ratten? ///BMW - Was sonst! | |
|
Är det för att det är i övergångsperioden eller vad? Kan man göra olika saker med de båda systemen? ///BMW - Was sonst! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du ska bara använda det under huven om det finns kvar, där finns alla system/moduler, i det i bilen finns enbart avgasrelaterade motorkoder. Finns det inget uttag under huven som försvann 05/2000 på E39 bla. Då finns alla bilens olika system/moduler i OBDII uttaget i bilen. Men så långa det runda under huven finns kvar så är det det som ska användas. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Med den blåtandsdongel jag köpte och med torque i telefonen så visas samma info ur båda uttagen. Vad är anledningen till att bara den gamla ska användas? :-\ ///BMW - Was sonst! |
|
|
Pga det som Hasso skrev! Det är bara ur det runda diagnosuttaget som du får kontakt med alla moduler fullt ut. Vågar dock inte sätta huvudet på att det inte fanns någon form av hybrid-övergång där enstaka bilar hade mer eller mindre "fullkopplat" via båda uttagen. Men för att vara på den säkra sidan: använd det runda uttaget i motorrummet! JohanE, vilken information/vilka moduler fick du kontakt med via ODB2-uttaget? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kollade inte så noga då jag mest var intresserad av felkoden men jag jämförde med min fars bil (en 03:ans c5) och på den var det endast tre sensorer, har jag för mig, som kunde läsas och på min var det säkert 15 st. Vilka det var minns jag inte men jag kan ju kolla igen vid tillfälle. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag har båda på min. Får upp samma felkoder på båda, men kan som tex inte släcka airbag lampan på OBDII. Endast via det gamla uttaget. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är som sagt enbart motorrelaterade värden som kan lösas ur OBDII uttagen som har dubbla diagnosuttag. Är USA som tvingade fram OBDII uttagen för att kunna läsa av avgasvärden direkt vid flygande besiktning av polisen, infördes ca år 98 på alla modeller som skulle exporteras. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.