|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är ganska säker på att det är bränslepumpen som strular, men vill höra med fler i första hand. Farsan har en E46 320i Touring (M54). Det hela började med att han åkte in till centrala stockholm från solna (20 minuter stadskörning kanske) för att plocka upp min mor. Farsan hann dit före morsan och stängde därför av motorn i kanske 10 minuter för att sedan starta igen. Enligt honom så gick motorn igång i 2-3 sekunder för att sedan dö. Försökte starta igen och samma sak hände, därefter slog farsan en signal till mig och jag tipsade om att koppla ur luftmassemätaren för att sedan prova starta igen. Enligt farsan var situationen oförändrat, bara att den gick väldig ryckig de 2 sekundrarna istället. Han fick hjälp att bogsera bilen till sitt jobb (tillbaka till solna) där den fick stå i varmgarage i 8 timmar, tills jag slutade jobbet. Väl på plats så startade bilen inte alls... den tuggade på startmotorn (till slut fick jag även koppla in startkablarna för att kunna fortsätta prova), men den gick aldrig igång. Jag kopplade in datorn för felkod och fick bara P0102 (luftmassemätaren) som jag antar dyker upp pga att jag tipsade farsan om att koppla ur den tidigare. Felkoden raderades och ingen mer kod dök upp. Tändstiften var torra och rätt så bleka (tecken på att motorn gått torrt?), luftmassemätaren var ren, torr och hel, däremot så lossade jag aldrig på spridarna. Upptäckte att det finns som någon sorts uttag eller nippel längst fram (mot fronten) på bränslelisten. Någon sorts trycknippel kanske? Se nummer 2: Länk Jag skruvade av locket och försökte trycka in stiftet i centrum medan farsan vred om nyckeln i förväntan med att det ska spruta soppa? Men inget kom ur... Nu i efterhand kom jag på att han kanske skulle även ha stått på gaspedalen? Har till och med kollat säkring (nr54 "Kraftstoffpump"?) och den var hel. Lossade även baksätet och lade örat mot pumpen och bad farsan slå på tändningen. Brukar kunna höra ett litet vinande ljud från pumpen, men inget ljud alls! Därav misstänker jag pumpen... Kan man testa soppan på annat sätt, utan att behöva lossa spridarna (bränslelisten har inga roliga skruvar att komma åt)? Var hittar jag reläerna till pumpen? Kan jag mäta mig fram till om pumpen är hel? I så fall hur? Tacksam för svar! MVH / Martie | |
|
Mät vid pumpen samtidigt som ni startar om du får ström till pumpen,sedan kan du prova koppla direktström på pumpen. 628csi |
|
|
Tack för tipset! Mätte upp kabeln till pumpen... den får ström i några sekunder efter att tändningen har slagits på (vilket jag antar är normalt?). Köpte startgas för att verkligen verifiera att det är soppan och bilen startade lätt som en plätt när gasen sprutades in! Ny pump är beställd! MVH / Martie |
|
|
Pumpen är installerad och bilen går kanon! MVH / Martie |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.