AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.440

Vanligt med sprickor i subframe?

iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag har läst en del om sprickor i infästningarna till subframen på M3E46, hur vanligt är egentligen dessa sprickor? Hur många här på forumet har haft de och vad har ni gjort åt problemet?

Ni som varit ute och letat efter att köpa en M3E46, har ni inspekterat infästningarna på de bilar ni sett på?
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Har inte inspekterat mina objekt, dock kollat under bilen när den vart på lyft i efterhand och där var inga sprickpr.

Det beror såklart på hur hårt den är körd, färre mil = färre mil den riskerar att vara hårt körd på. Sett många som köpt billigare bilar för t.ex bana som gått litr mer och som haft sprickor.
Det finns förstärkningsplattor att köpa som man kan svetsa dit
Det är mest vanligt på SMG men förekommer även på manuella. Ditt körsätt påverkar detta.
Oftast blir det väldigt små sprickor och för att se det så måsta man helt enkelt lyfta ner bakaxel. För att förebygga kan man byta t.ex. bussningar för att få en mer stabil bakaxel (aluminium).

JMB Optimering eller millway kan säkert hjälpa dig med diverse frågor eller förstärkning.

MVH

Martin
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Jag köpte min M3 i september och hade i samband med detta bilen uppe på lyft för att kolla efter sprickor. Besiktigade även bilen en vecka senare utan anmärkning. Började för ett tag sen riva ner bakaxeln för att byta bussningar, och gissa vad jag hittade... :(

Precis som meibrant säger så går det inte att vara säker om man inte river ner bakaxeln. Dock är ju problemet ganska kätt att åtgärda om man kan meka själv, annars blir det rejält dyrt. BMW vägrar ta det på garanti eller goodwill (trots att det är ett känt konstruktionsfel) och ville ha 25k för att lösa det på ett "billigt" sätt. Vet dock inte vad dom menar att dom skulle göra då, orkade inte ens lyssna färdigt på tramset...

I mitt fall så börjar sprickan i en av punktsvetsarna under främre högre bussning. Enligt mina efterforskningar så verkar de flesta skador börja just där, och det går inte att se om man inte monterar ner delar av bakaxeln.

Jäkligt trist att det är så frekvent förekommande, men inte så svårt att fixa för den händige.

På min bil så var bärarmsbussningarna (rear trail arm bushings/RTAB) helt slut, vilket förmodligen fått hela subframen att röra på sig mer än vad den borde och på så sätt utsatt infästningarna för massiva påfrestningar. Antar att en bil som inte körs med helt mosade bussningar har betydligt större chans att klara sig.
Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
man måste svetsa förstärknings plåt (L alt U profil) vid alla 4 infästningarna.
för oss som byggt å tävlat med E36or är detta en standard åtgärd, måste göras om man skall använda bilen till annat än skjutsa barn å lasta shopping kassar i.

att sätta i hårdare bussningar ( ALU / PA) gör man för att förbättra handling.

alla gummi bussningar sitter i en produktions bil av två anledningar
komfort och kostnad. Om race ingenjörer fick bestämma hade vi inte sett många kautschuk eländen i ett chassi.

ett tips till är att inte blanda gummi med ALU/PA bussningar det leder till oönskade effekter och ökat slitage.

BMW har färdiga plåtprofiler för förstärkning till E36.. antar att det finns även till E46.

Viktigaste bussning är att byta trailingarmens främre till PU (typ.powerflex) och då behåller man eller befintliga bussningar eller uppgraderar dessa till
PU.

Tar man steget längre och kör med ledlager i trailingarmen så är det PA/Delrin/UB som gäller i övriga. (Org. ledlager i trailarm klarar sig rätt bra) I lågspecad modell sitter det dock gummi bussning i den nedre denna byts med fördel ut mot org. ledlager.

Tips! Sök upp närmaste racing team som kör bmw och be att få kolla på deras bil så får ni nog veta allt som behövs med fysiskt exempel.

Hoppas dessa tips bringar lite klarhet i detta.

Mvh Matz Olli
0702-263604

sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Har för mig att jag sett bilder där man sett sprickor utan att bakvagnen varit bortskruvad men det kanske är långt gångna skador?
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Matz Olli: Nej, det finns inga OEM-delar för förstärkning. BMW fyller antingen hålrummen vid bakaxeln med epoxyskum (vid sprickor under 20mm) eller byter ut hela plåten vid infästningen.

sneable: Ja, om skadorna är stora kan man se dom ändå. Men risken är att du upptäcker skadan om du inte skruvar ner subframen. Det räcker att låssa bultarna och sänka ner den en bit för att titta under bussningarna, du behöver inte montera bort hela bakaxeln.

Så här såg det ut innan jag skruvade ner bakaxeln: Länk

Det som syntes av sprickan var ca 15mm

Så här såg det ut under bussningen: Länk

Den ena sprickan gick inte att se alls när bakaxeln satt kvar, och den andra sprickan (den som som syntes med bakaxeln monterad) visade sig vara mycket värre än befarat.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ena sprickan verkar ha börjat i kanten av hylsan för bussningen och den andra i en svetspunkt. Höga spänningskoncentrationer och hårda övergångszoner i svetsarna som ger anvisningsverkan. Ser ut att vara få punkter som fördelar ut lasterna. Ja, de har i.a.f. räknat bom i den konstruktionen. En tråkig groda det där.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Ja, de tyska diplomingengörerna hade nog varit på oktoberfest dagen innan dom räknade på den konstuktionen...

Dessutom har det spruckit vänster bak dessutom (diagonalt) vilket är lite mer märkligt: Länk

Skitkonstruktion!
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Man blir ju helt klart skrämd av att detta verkar vara så vanligt. Eftersom det är svårt att se utan att plocka ned bakaxeln så kan mörkertalet vara stort. Problemet är ju att det är så stort jobb att fixa det, även om delarna inte är så dyra så tar det lång tid. Jag vill köpa en M3E46 inom nåt år, men jag undrar hur man ska säkra sig så man får en som är hel. Det är ju jävligt trist att börja med flera helgers jobb i garaget bara för att svetsa i balkarna på en någorlunda ny bil.
Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Finns nog mycket annat man kan börja oroa sig över också när man köper M3.
Man hör ju inte av dom som kollat igenom sin bil och inte hittat sprickor, finns nog fler utan dessa sprickor än med :-) Oftast dom med problem som skriver av sig på forumen.
Det yttre speglar ofta det inre en bra fingervisning när man tittar bil, problemet förekommer även på det tidigare modellerna e36.

Alla m3:or lider ju inte av detta men när det väl är dags kanske det kan vara vettigt att leta efter en som genom gått operation i förebyggande syfte.

Lycka till!

Mvh

Martin
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Tror det är svårt att dra några slutsatser av det yttre i det här fallet. Felet uppstår ju inte på grund av vanvård utan ett konstruktionsfel. Jag tror att det är många bilar som rullar runt med sprickor utan att veta om det. Det blir ju inte ett problem förrän det är riktigt illa, och det verkar vara ytterst få bilar som råkat ut för riktiga kollapser. Jag hade säkert kunnat köra med mina sprickor i flera år till utan att det hade gett sig till känna i någon större utsträckning.

Med tanke på att de flesta M3 E46 gått runt 10000nmil och uppåt så får man nog räkna med en del renoveringsjobb på de flesta bilar. Jag byter ut i princip varenda gummibussning i hela drivlinan, alla bussningar som jag bytt hittills har varit torr/spruckna/utslitna. Min bil verkar ha tillbringat vintrarna i varmgarage, kan tänka mig att det har gjort att bussningarna har torkat snabbare. Även dörrlister och annat gummi har blivit ganska hårt.

Det är ju som tur är inte så svårt eller dyrt att fixa sprickorna om man kan göra det själv, men om man måste lämna in bilen för åtgärd så kan det bli dyrt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.