AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.459

modda/trimma bilen. försäkring garantier?

Funderar att ändra mjukvara/Flasha bilen så den får ca40hk genom bsr. Dock undrar jag hur det blir med försäkringen. Gäller den eller måste man regga om bilen? Har går de som trimmar skiten ur bilarna tillväga?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, det här ämnet går att diskutera länge och väl.

Eventuella avgasgarantier från tillverkaren upphör. Eventuella maskinskadeförsäkringar från bilförsäkringen upphör. Fultrim-tillverkarna påstår att de kan tillverka chip, boxar och styrenheter med mera som inte lämnar några spår, men det är bra strunt.

Fordonsskatten kommer att bli felberäknad vilket innebär att fordonet kan beläggas med körförbud. Ersättningen ur vagnskadeförsäkringen kan komma att reduceras eller utebli. Det är inte säkert att fordonet godkänns vid besiktning och därmed beläggs med körförbud även på grund av ej godkänd besiktning.

Det här är ett worst-case scenario - men samtliga punkter KAN inträffa. De gör det sällan men det är ju en dålig tröst om det händer dig.

Om du vill trimma bilen så finns det bara ett ställe att göra det på - nämligen en M-performance/Performance-auktoriserad verkstad hos BMW, och därefter anmäla den nya effekten till transportstyrelsen så kommer alla inbetalningskort automatiskt. Högre skatt - högre försäkrinspremie. Fördelen är dock att du då behåller alla garantier, alla försäkringsmoment.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Ett mycket bra svar tycker jag. Om man ska vara riktigt petig så kanske man kan lägga till en liten detalj. I och med att du ändrar motorns effekt så måste man registreringsbesikta bilen me den nya högre effekten innan den tas i trafik igen (alternativt via BMW). Det innebär att bilen i princip automatiskt beläggs med körförbud efter att man ändrat mjukvaran. Det i sin tur innebär att flertalet chiptrimmade bilare körs obesiktade om man ska hårddra regelverket. Även om bilen gått igenom "normal" besiktning så är den obesiktad eftersom bilen inte är regbesiktade med omprogrammerade EMS.

Om det händer en olycka så kan det Alexander beskriver som worst -case scenario inträffa. En förutsättning för att bilförsäkringen ska gälla är att bilen besiktad.

E
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Detta är likt tidigare skribenter påpekat ett worst case scenario. Mycket bra inlägg om vad man bör känna till om man väljer att ta ett busigt steg.
Men har ni de facto hört om personer i Sverige (som ni kan styrka) där man efter ändrad mjukvara fallerat vid besiktning, eller haft problem med försäkringsbolag? Personligen i min krets har jag ett stort antal som minimum ändrat mjukvara och inte haft några problem med varken besiktning eller försäkringsbolag vid reperationer. Med det sagt hävdar jag inte att det är riskfritt att modda bilens mjukvara, men det vore kul att höra om verkliga upplevelser för att bedömma sannolikheten för ev. huvudbry.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Tilägg:

Enligt BMW-verkstäder så kommer ev. förändringar av bilens mjukvara att upptäckas när bilens ECU kopplas till verkstadens diagnostikmaskin/dator under tex ett servicetillfälle.
Verkstadens maskin är uppkopplad till BMW i München så München ser direkt vad verkstaden ser.
Huruvida den som "chiptrimmade"/"fashade"bilen har gjort ett gott jobb med avseende risken att München ser vad som är gjort är inte jag rätt person att bedöma, men enligt BMW så finns det ett otal parametrar i mjukvaran som kan spåra den ev. förändring av mjukvaran som inte personen som trimmade kan komma åt.

BMW Club Schweden-BMW Sport Club
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Som vanligt i livet. Det är upp till var och en att bedöma vad som värt att göra eller att inte göra.
Tar man ett eget beslut så får man stå för konsekvenserna.Att gnälla på BMW via tex Autopower när sedan något gått snett blir liksom fel.

Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Förslaget med att gå via BMW och M-performance är klockrent med tanke på frågeställningarna, men nu är det tyvärr inte så att BMW/M-performance erbjuder detta alternativ till alla modeller.

x35i motorn är väl den enda bensinaren som de har orginaltrim till ?
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Oskee: Jag tror du vet hur det går till dvs, enda sättet att få problem men Försäkringsbolag, besiktning och Polis är om du berättar det för dom men det hade du väl inte tänkt göra ;) Ingen i denna tråd kommer ge nått konkret exempel på när någon har fått körförbud på grund av ett chip så jag hade inte oroat mig för alla "Worst case scenarios" utan det är väl på sin höjd koppling och bakdäck du bör vara lite försiktig med. Mycket nöje :)

jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Jag glömde att koppla ur min piggyback på besiktningen (JB4/335i) i höstas och gick igenom utan problem. Besiktningsmannen sa dock att han var lite förundrad över hur pass bra drag det är i en 335:a... :)

Min tidigare 135:a hade jag inne på ett antal garantiåtgärder/servicear efter att ha trimmat utan problem. Vet man vad man pysslar med så hittar inte BMW några spår.

Ville bara dela med mig av MINA erfarenheter, dock så har ju Alexander helt rätt i det han skriver.
Tack för alla svar. Tror jag avvaktar . Alternativt köper en bil med högre effekt. Är dags att byta om1år iaf.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nej, de har M-performance eller Performance-trim till i stort sett ALLA modeller med få undantag. Ni som inte tror mig kan läsa i boken BMW M Performance parts. De går snusigt nog inta att hitta via deras hemsida men delar finns och delnummer finns, till t.ex min 120d cab.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
För övrigt - för er som vill läsa så kommer det nog snart ut ett reportage här på Autopower om M Performance/Performance-programmen!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
För övrigt - för er som vill läsa så kommer det nog snart ut ett reportage här på Autopower om M Performance/Performance-programmen!
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Alexander,

När kommer reportaget?

Dessutom, måste man kontakta respektive försäkringsbolag för att förvissa sig om att maskinskadeförsäkringen gäller efter montering/optimering den officiella vägen via ett BMW Performance Power kit eller är den per automatik giltig efter anmälan till Transportstyrelsen?

Hälsningar,

Christian

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Boooring!!
Livet är för kort för att dalta hela tiden.
Jag har nästan 450hp i min 335. Och sist jag hade den inne hos bmw för sevice, så stod de anställda på kö för att få provköra den. Lika roligt hade de på besiktningen när jag var där. De bryr sig inte om sådant, så länge avgasvärdena är ok.

Kan tillägga att bmw-verkstaden aldrig skulle anmäla mig till försäkringsbolaget om olyckan skulle vara framme. Och snälla, inga moralpredikningar nu tack :)

-------
Min bil suger inte...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.