AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.414

byte framruta

Fick ett tråkigt stenskott idag. Var på Ryds men de kunde inte laga det utan att det syntes för mycket.
Min fråga är, skall jag låta dem på Ryds byta eller bör jag göra det på en BMW verkstad?? Är det viktigt att rutan är original från BMW?? Ser man någon skillnad?
Tack på förhand
Min 320d jag hade innan hade tydligen fått rutan bytt av tidigare ägare. Fast jag upptäckte det först när jag själv blev tvungen att byta pga stenskott...originalrutan har ett litet BMW märke i ena hörnet. Eftersom det ändå betalas av F-bolaget så kan man lika gärna lämna in det till BMW tycker jag.
Tack för svaret, jag skall höra med BMW vad de säger och vilket pris de har. På Ryds vill de ha 2.500:-
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
går det inte på försäkringen med 1000 spänn självrisk?

Mig veterligen byter man inte på märkesverkstaden utan de brukar ju hänvisa till Carglas el nån annan.
Jag har BMW original försäkring. Där är självrisken 25% av kostnaden på glass.
Karl-Hilding
Har bytat en gång på BMW som blev tre (3) ggr + ytterligare en gång på
Ryds för att det skulle bli bra. Vatten in, vindbrus mm.
Otur...nja tror inte det.
OBS samma bil! Mao aldrig mer rutbyte hos BMW. Var 2007.
Tusen tack för svaren!! Lutar åt att Ryds får göra jobbet. De är ju trots allt experter på bilglas.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Har bytt en vindruta och lagat ett par stenskott på en Ryds, och det funkade klockrent varje gång. Gratis lånebil dessutom.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Ryds är bra. Har bytt på båda bilarna både i Sthm city och Södertälje.
gustaf76: Eftersom jag hade BMW originalförsäkring vid tillfället var det kanske därför jag blev hänvisad till BMW. Antar att det beror på vilka företag som försäkringsbolaget sammarbetar med.

Karl-Hilding: Hur kan du döma samtliga BMW-verkstäder efter dåliga erfarenheter från EN verkstad? Själv bytte jag min på Theanders i Lund och det var inga konstigheter, blev perfekt resultat.

Visst är det bara självrisken du betalar men kostnaden beror på vilken typ av ruta du har. På min E91 hade jag en dyrare variant pga regnsensorn så jag fick punga ut med drygt 3000kr. Vad jag läst på forumet verkar priset vara ungefär detsamma även hos oberoende glasfirmor.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Mycket riktigt betalar man vid byte av rutan en procent av priset. Olika bolag har dock olika procent, samt att så klart olika rutor kostar olika mycket. Så priset kan skilja sig en del i slutändan.
Har för mig att jag betalade ca 2500 för rutan till min M3a med regnsensor.
Jag har fått priset 1900:- på Ryds. Jag har en lite dyrare ruta eftersom jag har regnsensor och kamera på min. Enligt BMW så är det den dyraste rutan. Detta till trots så fick jag idag priset 1900:- av Ryds. Dessutom så är det en BMW originalruta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.