AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
978

Bromsproblem med 525ix e34

Hej alla BMW-lovers!
Har en BMW 525ix -92 med manuell låda som jag inte får rätsida på. Under sommaren körde jag den utan några bromsproblem men sedan har den stått avställd i ett halvår i ett kallgarage även om jag under tiden satte i motorvärmare+kupe´värmare samt bytte avgassystem på den. När jag skulle backa ut bilen så gick det bra men sedan börjar det märkliga. När jag lägger i ettan och kör framåt så börjar ABS-lampan att lysa och samtidigt "hugger bromsarna i" varpå jag får motorstopp. Startar bilen igen och samma sak upprepas. Eftersom det är en lång raksträcka och lite hus i närheten så väljer jag att testa motor versus broms. Ger fullgas och släpper upp kopplingen men bromsarna hugger i och kväver motorn = motorstopp. Under hela proceduren så rör jag självklart inte bromsen. Väljer då att bli bogserad tillbaka till garaget och då lyser ingen lampa. Snarare rullar den hur fint som helst när den blir bogserad.

Vad är det för fel? Är det någon som har en aning vad det kan vara?

Tacksam för all hjälp!

Mvh. Mattias

Mattias Liljedahl
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Låter ju rimligtvis som att någon ABS-sensor är trasig eller ger felaktiga signaler och att antislir/antisladd systemet går in.

Har du antislir/antisladd (ASC eller ASC+T) på din bil?

Vill minnas att ASC bara stryper effekten på motorn om något hjul börjar slira. Och att det är ASC+T som bromsar på bakhjulen med bilens vanliga färdbromd för att öka traction.

Så det måste ju finnas ASC+T på din bil om min teori ska stämma. Men frågan är om det fanns ASC+T till iX?
Tack!
Ska kolla upp detta! Tyvärr är bilen privatimporterad och utan servicebok
Mvh. Mattias
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Httade lite från Stephan735i (som finns här på forumet) och det verkar som att ASC+T bara fanns till följande e34-modeller
525i M50
530i M60
540i M60

Men något knas relaterat till ABS-systemet är det ju. Kolla om det finns några felkoder. Prova och ryck säkringen till ABS (#29, 7.5A) och se om det blir någon skillnad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.