AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
9.627

Glastaklucka E24 hur vanligt är tillbehöret?

Sida 2 av 2
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Ja, för visst är det list även på E28 luckan och inte glas ända ut som Besserwissern på Bigcoupe hävdar?

Johan
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej Johan!

Någon form av list är det runt kanten på e28:ans glaslucka, det vet jag, dvs inte glas ända ut. Jag hittade en gammal tråd av Paap Reeder där han hans original glaslucka på e28:an läckte. Det verkar vara glaslucka med plastkant fäst på en plåtram.

Länk

Angående glasluckan på din bil så känns det som om det skulle vara en originallucka som man sågat ur och sedan passat in en glaslucka i. Märk dock att det bara är min hypotes...

Grattis till fyra e24:or förresten! :-)
jo
972
johnor
E24, kan man få för många av dom?

Du föreslår samma sak som på bigcoupeforumet, d.v.s. såga ut och pressa i. Jag begriper inte hur man ska få till det utan att det ser tattaraktigt ut? Antingen är luckan original eller så kommer den från en annan bil med exakt samma mått och funktion. Sen får man bedöma vad som är mest sannolikt. Jag kommer att ta kontakt med både BMW och pilkington för att reda ut detta. Återkommer då jag har något mer att tillföra.

Johan
jo
972
johnor
En sak till. E9 körde med Golde som fabrikat, vilket även Volvo 140 hade. Denna E24 är relativt tidig, dock ingen Karmann då den är tullverkad 08-77. Bilen togs in till Sverige 1988, då fanns luckan, d.v.s. den är äldre än 1988 om den nu inte är original?

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Nä, jag tror inte det...att man kan ha för många e24:or, alltså.

Jag hoppas du kommer fram till vad det är för lucka bilen har, ska bli väldigt spännande att höra!

/Fredrik

jo
972
johnor
Då har jag varit i kontakt med BMW Group Archiv.

Svaret jag fick är som följer. BMW har inte kvar några som helst utrustningslistor på bilar tillverkade före 1981. Det enda sättet att kontrollera om en bil har en viss utrustning från fabrik ör att kontrollera om den s.k. "Laufzettel" finns kvar under baksätet. Är den borta så är det kört. Har inte kollat det än så jag återkommer när det är gjort. Har dock studerat luckan närmare och det finns en mängd detaljer som gör denna installation till extremt professionell och dyr om den är gjord utanför fabrik. Skjutluckan med exakt likadant tyg som innertaket. Plastlisterna kring luckan på insidan, passformen på luckan, funktionen, etc.

Med denna information kan vi således även konstatera att E9 CSL:er som har taklucka och som saknar "Laufzettel" är och förblir obekräftade taklucke CSL:er, men det var en helt annan fråga.

Mvh Johan
jo
972
johnor
Lite off topic,

Jag ställde frågan till BMW Group Archiv gällande taklucka på 3.0 CSL. Svaret jag fick var att det inte finns några specifika detaljer kring hur CSL bilarna var utrustade kvar, de var liksom inget undantag till alla andra bilar som tillverkats innan 1981, BMW har helt enkelt slarvat bort den informationen. De kunde inte heller bekräfta att nåon CSL skulle ha funnits med taklucka. Enda beviset för att en sådan skulle ha funnits är som sagt på Leufzettel, kan det inte styrkas via den så är det förmodligen som så att CSL:en reinkarnerats i en kaross som råkade ha en taklucka. Karossbyten på just CSL:er är ju inte direkt ovanligt...

/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.