AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
407

kolla miltalet via dator?

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Läste i något reportage här på bmwpower (minns tyvärr inte VAR) att en del verkstäder har möjlighet att kontrollera en BMWs (iaf de med styrbox+seriell anslutning) verkliga mätarställning, med mera. Vad jag förstod så kopplades bilen ihop med en vanlig PC med en speciell mjukvara, via seriell anslutning, för att kunna avläsa hur långt den EGENTLIGEN gått.

Min fråga är nu: borde man inte kunna fixa fram denna mjukvara och ladda in i en vanlig laptop? Vore perfekt att ha med sig ner till tyskland och kolla upp de verkliga miltalen direkt på plats, utan att behöva ringa runt en massa och klydda!
(Även om det nu stämmer att 9/10 mätarfiffel begås i importledet)

nån som vet nåt?

Även om detta inte är genomförbart så håll med om att det är en jävligt bra idé!! ;-)

MVH
Kalle
Carsoft menar du...kostar stålars kan man säga, som en bil typ. Har ännu ej hört talas om att det ska finnas nån krackad variant att ladda hem tyvärr :)

MrMonzen
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Undrar hur många som går med på att du vill koppla in din hemsnickrade PC-mätutrustning? Oavsett om bilen är grön eller ej. Är nog bättre att vända sig till en BMW verstad.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Monzen: måste finnas nån cr***d version nånstans.......

BjörnB: Inte hemsnickrad i så fall ju. Bara en teoretisk fråga jag ställde. Om man vet att man har rent mjöl i påsen så bör man inte sätta sig emot en kontroll av bilen, det är ungefär som om man skulle förbjuda någon att provköra vagnen innan köp - inte förtroendeingivande! Poängen är ju tidsbesparingen man gör genom att kolla på plats, istället för att uppsöka verkstad alt. ringa runt en massa och höra med tidigare ägare osv.....

/Kalle
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vad jag menar är att det är ganska känslig elektronik som man kanske inte vill att vem som helst kopplar upp sig mot även om man har rent mjöl i påsen. I alla fall skulle inte jag vilja det, men på BMW verkstad -varsågod! För övrigt är väl tanken god.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
BjörnB: Ja det har du förståss rätt i. Man skulle ju kunna sabotera bilens elsystem via styrboxen också, om man nu vore så jävlig....
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
nofx16:Glöm det.diagnosprogrammet kostar 60-80 tkr.
beroende på hur många bilmodeller du köper.Du får inte igång programmet utan speciella koder som kommer med fax eller mejl direkt från Carsoft när du installerat.
Varje uppdatering kostar sedan 400-500 euro.
Blir väl billigare att betala 400 spänn för en data check.
Länk
Kan tilläga att du måste returnera alla äldre versioner
kablar mm innan du får nya.

MVH
Hasso
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
hasso: Jo jag har med tiden förstått att mjukvaran är svindyr. Däremot så vet jag nu att cra*kade versioner cirkulerar och så även koder.=0:- Sen är det upp till var och en att våga ta den risken....Men jag håller med dig: vettigare att lasta upp 400:-, såvida man inte sysslar med bilimport/försäljning på heltid!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
nofx16:Cirkulerar säkert, men är nog inte de senaste versionerna, som är betydligt värre.
Bara för att ominstallera eller byta databurk , så måste du få nya koder från carsoft och de är olika varje gång.Problemet är ju också att du måste ha interfacet och kablage för att använda programmet.
Men allt går ju, om man är en hävert på elektronik och databurksanvändning, tror ju knappast att de som är handelsresande i mätarskruvande har ärliga verioner av de program de använder.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.