AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.231

Slammer framtill upptill - Bussningar stötdämpare?

Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Nu blev vi till sist med en E39iaT.
Priset avgjorde.
Flera fel, men överkomliga.
En 528 med till synes en bra motor och, när man ser kvitton och papper, sjukt påkostad.
Gick bra och billigt hela vägen, så jag satsar på att fräscha upp den.
Enl säjare är det övre stötdämparbussningarna som gör att den slamrar när man kör över oljämnt (datter på norrländska) väglag. kan det stämma?
Den med lager som kostar 620:- på BMW?
Kan väl inte vara genomslagsgummit som kostar 69:- på Biltema?
Halvpersonen på BMW här som hittills bara sagt dumma idiotfel till mig sade att det skulle vara stabilistorstag/pendelstag.
Har någon erfarenhet och/eller idé?

Sen fick jag ett bra nr till en skrot där man tydligen slaktar E39 och säljer till bra priser, Fiddes? Har glömt, demensen galloperar redan vid 40...
Vill iaf ha tag på den öppnande motorn i en softcloselucka, den stängande funkar...
Förutom det, och att den diffar sig till nästintill döds när det är halt är den väldigt välkommen i vår familj.
Jämfört med E36:an är det som...
En hamster och en anorektisk elefant.
Eller:
En sjukt snabb och bekväm gräsklippare och en ännu bekvämare Pansarvagn.
Eller:
Ett par träskidor och grannens turbomatade 200 hästars snöskoter.
Eller Någon man älskar lite, och vill leka som fan med
Eller:
Någon man finner är bra, som man kanske, ändå, leksaknad till trots, ska tillbringa framtiden med.

Power is FUN without Control
54
17
540 e34
535 M-sport -01
Hej! Låter rimligt att det är fjäderbenslagringarna som du säger.
Lättast är att hissa upp bilen och slita lite i fjäderbenet så bör du känna om det glappar upptill, dra även i hjulet upp och ner. Verkar de okej så kolla dropplänkarna/stabilisatorstagen, kan mkt väl vara de som är dåliga! Men först av allt tycker jag du ska kolla upp dämparna så att de är bra-vanligt med dåliga framdämpare på e39!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Visst kan det vara lagringarna. Men det kan lika gärna vara en spindelled. Ganska svårt att lokalisera klapper på E39. Har själv bytt fjäderbenslagringar och stötdämpare, men felet satt inte där vad gäller oljud ;)
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
När jag köpte min skramlade det i framvagnen. Ena dämparens kolvstång var nersliten så dämparen glappade. Jag köpte kompletta fjäderben på skroten, då fick jag med topplagringarna. Det var utbytesdämpare och bilen hade gått ca 14000mil, så dessa dämparna borde inte ha gått så långt. Fördelen var att jag slapp jobba med fjäderkompressor, utan det var väldigt enkelt att byta kompletta ben på E39!
När jag bytte så upptäckte jag att även topplagringarna var glappa!
Så det blev rätt bra uppköp med en tystare bil!

Om dina dämpare har samma fel som mina så märks det bara då fjädern är ihopfjädrad. Man får rycka i fjädertallriken när bilen står på marken...

Troligen finns det fler grejer som är slitna om det gått så långt att det skramlar, för då slår det i hela framvagnen och går hårt åt dom andra grejerna också!
Kolla gummibussningarna som håller fast krängningshämmaren mot karossen. Bytte i princip allt innan jag hittade detta fel. Det syntes tydligt ett glapp på 2-3 mm. Fyllde mellanrummet med gummiduk för att testa som jag klippte till och oljudet försvann.

/ninja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.