AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.023

E34 535 knackar vid kallstart

Sida 1 av 2
Visa användare
38
str8
E90 325D m-sport
Hej äger då en e34 535 som knackar vid kallstart, det knackande ljudet tystnar vartefter motorn kommer upp i temperatur. observera att det ej är tickande jag pratar om.
Detta fenomen har varit länge, allt för länge för att det skulle vara vevlager känns det som, har även fått förklarat för mig att vevlager ej knackar vid kall motor, någon som kan intyga det?
Toppen är renoverad med nya vippor,excentrar samt vipparmsaxlar. Vid renoveringen slipades ventiler in och röret för oljesmörjningen satt inte löst och drogs åt med måtta vid montering. Det enda som inte byttes var kamaxeln trots att den var lite spårig efter vipparmarna.
Börjar tro att det är något i bottendelen, men samtidigt känns det som att det borde ha gett upp efter mer än 1000 mils körning.

Att tillägga är att oljefilterhuset är bytt till ett begagnat då det tar några sek innan oljetryckslampan släcks, även efter bytet.
Så min fråga är om ni har några kloka funderingar om detta märkliga fenomen?

Bare gén!
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
hur känns den o köra?
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
hmmmm, kan du lägga in en film med ljudet? intressant!
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Vad har du för olja?
Visa användare
38
str8
E90 325D m-sport
Den känns som den borde kännas antar jag? Kan gå lite orent på tomgång när den är kall men borde ju inte ha något att göra med det?
Ska försöka pallra mig bort till mitt garage och se om jag kan få ihop en liten filmsnutt.

Snajdaren: Minns ej fabrikat men någon mineralolja av okänd viskositet, efter renoveringen byttes olja ganska så snart efter uppstart. Alltså jag slog i ny olja för uppstart, körde ca 40 min och bytte igen.

Bare gén!
Visa användare
38
str8
E90 325D m-sport
Kan oljesmörjningsröret sätta igen sig så att det är kammen som knackar?

Bare gén!
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Går den orent kanske det kan va nån spridare som kärvar innan den kommer upp i tryck, eller har den hydrauliska lyftare? läcker dom tom så knackar det styggt innan de kommer upp i oljetryck.

Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Eller så låter det som för stort kolvspel som minskar vid temperaturhöjning.

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
efter renoveringen kom ljudet då? dessa motorer går både 30 o 40 tusen mil utan lagerbyte o ibland mer om dom e välskötta! det enda som skall kollas på högmilare e kedjan till oljepumpen, när den blir sliten kan den gå emot oljepumpen, fast låter knappast så. och du har rätt ventilspel? att nockarna e lite spåriga gör inget, förmodar du ställt spelet mellan ventil o exenter o inte mellan nock o vippa? hur långt har den gått?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Har hört detta en gång på en 320-78.
Var då en läckande avgaspackning som
fick ljudet av en hårt gående vippa.

Testa att lyssna genom en slang som du
kan flytta runt lite för att lokalisera mer
var det kommer ifrån. Gör så när jag
ställer dubbelförgasare o lyssnar på
belastningen var för sig.

Mvh Jonas B
Visa användare
38
str8
E90 325D m-sport
Blaikarn: inga hydrauliska lyftare i denna motor,

dd: den lät så innan renoveringen också, hade förhopnningar om att det skulle tystna, det är ett ihärdigt knack så tror inte på oljepumpskedjan. Ventilspelet är justerat 2 gånger sen renoveringen,dock tickar den lite fortf, är ingen expert på att ställa ventilspel men har funderat på ställa in det på varm motor och se om det kan tystna iaf. motorn ska enligt uppgift ha gått runt 20.000 mil. Ventilspelet är justerat mellan ventil och excenter.

Brynet. avgaspackning byttes vid renoveringen, slutade ljudet då vid arbetstemperatur? Fick ett turbogrenrör medskickat till bilen, kan det vara så illa att det är svetsat på plats och toppen slagit sig? Mycket spekulationer men det är ju ett riktigt ihärdigt knack som kommer när man belastar motorn,spelar ingen roll om det är hård eller mjuk acceleration, eller på tomgång, dock inte lika hårt på tomgång.
Var det ett riktigt ihärdigt knack i ditt fall?

Verkar som ett ändlöst problem detta, inte sugen på att riva isär utan att veta vad det är.
Vassa racingmotorer med smidda kolvar kan ju knacka vid kallstart om jag inte minns fel? Inte för att det skulle sitta smidda kolvar i min bil men har slut på funderingar sen länge tillbaka.

Bare gén!
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
försök lägga in lite ljud, nyfiken!
Visa användare
38
str8
E90 325D m-sport
Ska se om jag kan få med nån polare till garaget som kan filma medans jag belastar motorn, gjorde ett försök själv igår, inget bra resultat att filma med mobilen i motorutrymmet och torrgasa.
Ljudet blev bara soper!

Bare gén!
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
vad jag vet så e det så att om man belastar bilen o det knackar så e det ramlager, om man bara varvar o det knackar så e det vevlager.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Nu var väl ljudet vid kall motor då oljan är som tjockast, inte när motorn är varm
då oljan är tunn. En dålig motor skramlar mest när den är varm. Detta är något
helt annat oljud/fel-ljud. Enda orsak till att det låter och har med oljan att göra
är att oljepickuppen är så igensatt att den endast suger tunn/varm olja, men föga
troligt om motorn är helt genomgången. Har varit med om detta på en 00-Audi A6
som inte servats som den skall.......inte renoverats.

Mvh Jonas B.

P.s lyssna mer var det kommer ifrån, typ uppe,nere, fram eller bak.
Visa användare
38
str8
E90 325D m-sport
Film på mitt fenomen, ignorera att det slår lite i bakvagnen, länge sen jag körde bilen :D

Bare gén!
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
tyvärr hör man inte nåt. vev o remlager kan mycket väl knacka vid kall motor, men det avtar så fort oljetrycket ligger stabilt. jag har mekat mycket m30 i mina dar men detta kan ju vara vad som helst nästan. ha nån som försöker lyssna med stetoskop på motorn, att oljelampan tar några sek på sig behöver inte betyda nåt, men kan ju såklart tyda på nåt fel.
Visa användare
38
str8
E90 325D m-sport
Jag tycker att det hörs noga, särskilt ett par gånger när jag backade.

Bare gén!
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
jo hade man stått bredvid så. men det e när du står stilla eller rullar?
Visa användare
38
str8
E90 325D m-sport
Det kan höras lite svagt om man "torrgasar" men det hörs mest i filmen när jag släpper upp kopplingen och börjar gasa, mest hörs det vid acceleration men lite svårt att filma det då.

Bare gén!
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Extremt svårt att avgöra på filmen.

Men det är antingen läckage i grenrörspackningen, eller en olja som ger dåligt oljetryck när motorn är kall (och därför låter lite ifrån vevlager).

Läckande grenrörspackning brukar låta som en diesel när man ger gas, försvinner såfort det blir varmt runt grenröret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.