AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.078

M60: sotiga tändstift på ena motorhalvan?

Hej!

Har lite problem med min 740 e32. Började med att tomgången blev för låg, och att den kunde pulsera i varvtal på tomgång. Bytte insugsmembran och blev ingen skillnad. Fortsatte med att undersöka gummibälgen mellan LMM och insuget, och hittade en stor spricka i bälgen. Skönt tänkte jag, men efter byte ändå taskig tomgång samt kraftlöshet vid viss körning t.ex uppförsbackar på högsta växel märks att orken är betydligt sämre än den ska vara. Bilen svarar däremot bra vid kickdown och mest märks som sagt på tomgång samt att den inte går sådär silkeslent (vibrationsfritt) som den gjort innan.

Bytte tändstift i helgen och noterade att passagerarsidans motorhalva hade tändstift med torr svart sot. Andra sidan såg däremot ut som man vill. Kollade tändstiften idag och samma visa. De nya stiften har sotat på samma sida.

Vad kan orsaka att den sotar på bara en sida?? Lambda, katt, annan givare, lmm?
Kan jag skifta lambdasond höger/vänster och se om sotet flyttar sig till andra motorsidan i stället? Då är det väl den det är fel på?

Har letat tjuvläckage med startgas samt kopplat av batteripol utan resultat.

Tacksam för hjälp! Mvh Magnus
kr
169
krille1488
850i-91
740i-95
m5 -90
Hej. Så där började en av mina 750 in att göra då var det ena katten som var slut.
Tack för svaret. Ska undersöka katten och lambdasond senare i veckan.

Mvh Magnus
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Igensatta kattar är inte alls ovanligt på m60 motorerna.
Jag blåste ur mina kattar och fick på köpet bättre flås i det övre registret!
Hej igen!

Skiftade sida på lambdasonderna i veckan, och bilen går för fett på samma motorsida fortfarande. Torr svart sot på passagerarsidans motorhalva.

Har funderat lite på att det INTE blev någon skillnad när jag bytte den ordentligt spruckna bälgen mellan LMM och insug.

Kan trasig luftmängdmätare ge fel på enbart en motorsida???

Har bankat på katalysatorerna men hör inget särskilt skrammel. Verkar iallafall när man läser tidigare inlägg som att igensatt katt ger dålig ork på höga varv, vilket inte stämmer med mina symptom.

Finns det så mycket att välja på egentligen som kan vara fel när bara en motorsida sotar?

Mvh Magnus
Glömde skriva att det fanns en del olja bakom insugsmembranet när jag bytte det. Torkade nog bort 0,5-1 dl där bakom i insuget.

Drog upp oljestickan och blåste i röret och det kom då ut luft genom det rör till som ansluts till membranet. I övrigt torra tändstiftsbrunnar, har ju bytt packningar osv för ett par år sedan. Vevhusventilation verkar ju fungera?

Varför massa olja i insuget?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.