AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.379

Köra med vinterdäck sommartid - hastighetsklass?

Ni
966
Nip
320i-04
Hej

Tycker inte transportstyrelsens text är 100% entydig.

Om bil som kräver V-däck som sommardäck - får den köras med H-däck sommartid om däcken är vinterdäck?

Det låter så på transportstyrelsen att däcktypen styr om det är vinterdäck, men att bilens högsta konstruktiva hastighet styr om man kör på sommardäck.

Verkar helt ologiskt tycker jag.

Tack.
Som jag har förstått det så får man lov att köra med odubbade vinterdäck året runt. Oavsett hastighetsklass. Sen om det är lämpligt är en annan fråga...
Ni
966
Nip
320i-04
Tack.

Dom centraleuropeiska dubbfria är godkända även i sverige för vintern och ger hyggliga året-runt-egenskaper och ekonomi - vad jag hört.

Sedan får man väl alltid anpassa körstil till väglag - oavsett däck.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Låter konstigt, dessa däck måste väl vara alldeles för mjuka för sommarn och hårda för vintern ?

Finns ju ingen mirakeljacka som är lila varm på vintern som den är sval på sommaren.
Lite trist att behöva fisköra mitt i sommaren bara...vissa odubbade vinterdäck blir alldeles för sladdriga när det blir varmt ute. Hade personligen låtit vinterdäcken vila och skaffa vettiga sommardäck istället. Till din bil kan du ju välja 205-55-16 där du lätt kan hitta prisvärda kvalitetsdäck för 800-900kr styck.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag skulle säga att jag är väldigt tveksam till att det kan finnas någon ekonomi i att köra friktionsdäcken året runt. För det första så behöver däcken vara tillräckligt färska för att ha något grepp under vintern, vilket innebär att de kommer kosta ett visst antal kronor i inköp. De centraleuropeiska däcken har börjat bli bra först under de senaste 6-7 åren.

Ett hyfsat färskt friktionsdäck kommer slitas upp och vara oanvändbart nästkommande vinter på ett par hundra sommarmil. Bränsleförbrukningen kommer vara högre, slitaget högre men framförallt vägegenskaperna sämre och bromssträckorna längre.

Jag tror faktiskt att totalekonomin blir bättre om du köper ett par begagnade sommardäck som du växlar med. Dina vinterdäck kommer fylla sin funktion på vintern, och du får en tyskare, säkrare och mer ekonomisk färd under sommaren.

Såvida inte bilen bara rullar ett par hundra mil totalt om en andra eller tredjebil till och från affären skulle jag inte rekommendera att köra vinterdäck året runt.
Ni
966
Nip
320i-04
Tackar för kommentarer.

Har sett kalkyler att köra på året-runt eller skifta däck under 9000 mil. Och sammantaget skulle den visa att det är lite dyrare att köra året-runt. Så ekonomiskt är det inte främsta skälet.

Bara skönt att slippa stressfaktorn att mecka byten höst och vår. Och du får lite bättre komfort - tystare körning - dom milen du kör. Jag kör bara runt 700 mil/år numera.

Nordiska vinterdäck har jag hört slits ut på en sommarsäsong. Centraleuropeiska är en helt annan grej. Pratade med några som körde 5000 mil på sådana. Helt ok tycker jag.

Men jag behöver bli 100% säker att jag kan köra på H-vinterdäck året runt då, trots att jag behöver V-däck som sommardäck.

Men som sades - jag behåller dom andra hjulen så att jag kan börja skifta igen ifall det inte faller bra ut.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
De däck som är hyfsade på sommaren är helt värdelösa på vintern.Det finns inga året runt däck som passar Norden.
Och väljer man en modell med hyfsad vinterprestanda slits de ner fort på sommaren så ekonomiskt är det inte heller. Jag tycker det märks på sommaren att de klarar inte bromsning från hög hastighet heller, de blir varma innan bilen stannat.

Personligen ser jag inget existensberättigande för året runt crap. :)
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Stressfaktor att byta däck? Åk till däckverkstaden i god tid på hösten och lite senare på våren så slipper du lyfta ett finger och du slipper all form av stress...dessutom slipper du åka runt med sämre däck än nödvändigt!
Ni
966
Nip
320i-04
Tack för synpunkter. Alltid bra att vädra olika perspektiv.

Det vi vet är att vi kommer att köra på torr, blöt, isig och snöig väg. Detta med både sommar och vinterdäck. Det kan bli tidig vinter även i södra sverige.

Om det är lite metrar bromssträcka teoretiskt som skiljer i olika tester på dessa, så vet vi egentligen inte på förhand vilka egenskaper som kommer att spela roll i krissituation.

Ska vi ta fasta på bromssträckor och fäste måste vi t.o.m skifta mellan dubbdäck och dubbfria mest hela tiden. Det skiljer såpass mellan dom som till mellaneuropeiska friktionsdäck och andra dubbfria friktionsdäck.

Allt är en kompomiss.

En del hävdar i tester att från stockholm och söderut är bästa kompromissen MEF-däcl(mellaneuropeiska friktionsdäck). Vi kör mest på våt och torr väg.

Och en del hävdar väl att för många har övertro på sina dubbdäck och ändrar inte körstil när det är halt.

Kör man klokt och anpassat till väder så funkar vad som helst. Men även yrkeschaufförer kör för nära - som vi fick se vid seriekrocken vid Helsingborg.

För intresserade har jag några länkar.
Länk

Länk

st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
I USA kör man ju ofta med all season-däck som knappt eller inte ens säljs i Europa (vad jag sett).

Infovideo från Continental:
Länk

Rätt intressant :)

ma
90
marauder
325da -08
Efter 2:a vintern med friktionsdäck kör jag dom på sommaren också, där finns det pengar att spara istället för att kassera däck med bra mönster.
Mkt bättre komfort också än rtf däcken. Men självklart inte optimalt när det gäller prestanda. Men absolut ingen katastrof.
ma
7.450
marin849
Rätt talande bild på slutet. :)
Nåväl, under solen intet nytt.
I USA lamslås ju allt och bilarna läggs i drivor om det snöar eftersom många har all season tyres (och saknae snövana). Finns alltför många youtubevideos där bilar glider nedför backar i 3 km/h med låsta hjul.

Dock tycker jag mina sommardäck funkar bra ner till kanske 0-5 grader, så länge det inte finns minsta antydan av is eller frost så är de bättre än vinterdäcken, vinterdäcken är nämligen så mjuka i plusgrader att det är en nackdel vid undanmanöver eller panikbroms.Just därför är vinterdäcken istället utmärkta när det är kallt. :)

Har ägt en bil med året runt däck och varit passagerare i åtskilliga. Aldrig att jag skulleöverväga det. Man tycker "det ör svinhalt" och så sätter.man sig i en bil med riktiga däck o tänker "men... det var väl halt. eller?nehe, inte då".
Kör 900 mil om året och köpte nya Hakkapelitta 7 förra året. Grymt bra!! Riktigt bra. Nu har det ju varit vinter på riktigt och jag ångrar inte mitt val (våndades lite över dubb kontra icke dubb). Kollegan köpte nya dubbfria, men köpte nya dubbade samma år(!) när vintern (kom var det 2010?), han har kört slut på de odubbade som sommardäck vilket gick väl fort.

Ja, man kanske bara verkligen behöver vinterdäcken 100mil om året men det är ju då olyckorna händer och precis då man ska se till att ha marginal genom god körstil OCH största möjliga manöver-och bromsförmåga genom rätt däck OM något oförutsätt inträffar.

(och inte fasen behöver man byta mellan dubbdäck och friktionsdäck hela tiden, kör man på ställen med tidvis fläckvis blankis så är det dubb som gäller. åkte till Sundsvall i firmabilen i januari som hade fina dubbfria märkesdäck, men det var ju helt hopplöst när det var blankis. Det var faktiskt obehagligt.)
ma
7.450
marin849
Varför kasserar du däck med bra mönster?
Att gummit åldras är överdrivet om man förvarar dom rätt.
Ni
966
Nip
320i-04
Fick bekräftat av TS vad som gäller:

"Det är bara på sommardäcken som däcket måste ha en hastighetsklass som minst uppfyller bilens topphastighet."

"Odubbade vinterdäck får i Sverige användas under hela året."

För min del blev det Goodyear Ultragrip 7+ som föll bäst i smaken.
Får väl se hur det känns efter några säsonger.
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Odubbade vinterdäck vid en panikbromsning i hög hastighet en varm sommardag kan innebära döden..

Tycker ni ska ställa dig frågan om det är värt ditt eget/dina barns/sambos liv för att du snålar ?? För mig är det ganska självklart...
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Jävla idioti och dumsnålhet att inte byta däck efter säsong!! Stavas - SNÅL! Sälj bilen och åk buss!!
ma
7.450
marin849
Snål? Det kostar ju inte mer...
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Suck .....
Ni
966
Nip
320i-04
@Houke - det låter som om du verkligen borde dra ned på hastigheten. ;)

Vi kan lika gärna ta exemplet att bromsa med dubbdäck på snustorr väg på vintern.

Köra med omdöme gäller alltid. Falsk trygghet är ännu farligare enligt en del forskning hur folk kör med dubbdäck som vore det sommar.

Tack för dina synpunkter.

@Passo2222 - det jag sett på kalkyler så är det lite dyrare att köra med en uppsättning däck.

Såg en som var på 8 däck och byta säsongsvis - och en på 12 däck åretrunt. Var rätt lika allt inräknat med byten osv. Inte vinterförvar då i den kalkylen dock, då trillar det över till en uppsättnings fördel.

Och jag bor i Skåne. Skulle förmodligen inte ens fundera över det om jag bodde i norrland.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.