|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har fått en gul motorlampa på min bmw 325i - 08 Har gjort en felsökning utav felkoder och fick följande felkoder P0174 - Powertrain system too lean (bank 2) P2415 - Powertrain O2 sensor exhaust sample error bank2 sensor1 P3027 - Powertrain P0155 - Powertrain O2 sensor heater circuit (bank2 sensor1) B2AAA - Body P2247 - Powertrain O2 sensor reference voltage circuit/open (bank2 sensor1) Någon som vet vad som är kaputt? Tack på förhand! | |
|
Utifrån felkoderna skulle jag säga att det är lambdasonden framför katalysatorn (sond 1) i bakre grenröret (bank 2) som är defekt och därmed indirekt gör att avgasvärdena blir felaktiga. Så det borde räcka med att byta den lambdasonden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan! Vet du om det är något man kan göra själv eller är det bäst att lämna in den på service? Och sen om det är någon fara att köra med bilen med en defekt lambdasond? |
|
|
Att köra med defekt lambdasond kan i värsta fall göra att katalysatorn tar skada - så minimera det. Jag har själv bytt lambdasonderna på min bil i förebyggande syfte och det var väldigt enkelt - bara att öppna huven och sedan lossa kontakterna från sonderna och därefter gänga bort de gamla och i med de nya. De sitter rätt hårt så man bör använda sig av en specialgjord lambdasondshylsa (köpte min på biltema för under en hundring) och några förlängningar samt en spärrnyckel eller liknande. Tog inte mer än tio minuter för mig att byta båda. Skulle misstänka att konstruktionen är snarlik eller t om kanske identisk på din bil. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaret! Om man nu ska köpa lambdasond själv, ska man då köpa från t.ex. bildelsbasen alternativt laga.se eller en universal från t.ex mekonomen? :) |
|
|
Tack för svaret! Om man nu ska köpa lambdasond själv, ska man då köpa från t.ex. bildelsbasen alternativt laga.se eller en universal från t.ex mekonomen? :) |
|
|
Skulle nog rekommendera en ny sond i "originalkvalitet", dvs. från t ex Bosch, NTK (NGK), Nippon Denso eller liknande om du inte vill handla hos BMW. Kolla hos Mister-auto.se , de brukar ha rätt bra priser. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar ännu en gång! en sista fråga Länk Är det en sådan du syftar på? |
|
|
Nja, skulle satsa på en sond med färdigt kablage och kontakt för just din bil. Knappa in ditt reg.nr hos dem så får du upp rätt modell när du sedan klickar dig fram i reservdelsgrupperna. Alternativt knappar du in ditt chassinummer i www.realoem.com och sedan söker dig fram till lambdasonderna. Därefter tar du art.nr på rätt sond och knappar in den som sökreferens hos Mister-auto så får du upp några alternativ på modellanpassade sonder till din bil. Personligen skulle jag undvika Mister-autos eget märke "Bölk" men de flesta andra fabrikaten som Bosch, Febi, Delphi, NTK etc. är säkert funkis. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kom att tänka på en sak: Hur långt har bilen gått? Om den har gått typ 15000mil eller mer, skulle jag nog byta båda sonderna på en gång eftersom den ena har gått sönder och de slits vartefter. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den har gått runt 10 000 mil nu.. Fattar ingenting alls, vill du hjälpa mig att luska ut vilken jag ska ha, så vore jag jättetacksam :) Länk |
|
| Länk är det möjligtvis den? | |
| Någon som vet? | |
|
Bör vara position två i realoem, vilket ger: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kan va enklare fel oxå. Som hål i insugsbälgen. Testa o spruta startgas på tomgången o se om det blir skillnad på varvtalet. Spruta kring insugs gummin Hade att hål själv o fick 4.st felkoder med denna manik. felkod..P0303,-P1620,-P0174,-P0171 Länk Enkel manik o instalera ca 5.minuter o gratis app. Torque Har iof en Bmw-04 |
|
|
Okej, men vad är mest troligt att det är med tanke på felkoderna? Känns som man vill börja i rätt ände, och inte byta massa saker som sen visar sig vara fel.. |
|
|
Miiraklet. I ditt fall skulle jag tro en Lamdasond då du har koder . poewetrain 02 o flera stycken. Om lamdasonder är kass så kommer man triligen o förstöra Katalysatorn om det inte fixas. |
|
|
Måste bara sticka in med en fråga här. Hur länge lyser normalt den gula mortorlampan när man sätter på tändningen? "alla" andra lampor slocknar på min 318 -08. men motorlampan och EWL (tror jag sdet står brevid) slocknar först när man startar motorn? Är det ett fel eller normalt |
|
|
Om gul motorlampa lyser konstant efter start så är det nån kodfel. Om den lyser o motorn går felfritt så är det troligen inget allvarligt o kommer slockna o tandas lite då o då. Men man ska kolla varför den lyser. Jag fick flera felkoder som beror på hål i insugsbälgen. 700:- inkl byte. Felkoden p0303 misständning har inte börja lysa igen o kan komma av dom andra felen. som Fel luft/bränsle blandning. Tips köp en egen diagnos verktyg som du får koderna på mobilen. |
|
| Är det 2 lambdasonder innan katalysatorn med tanke på att det är den i bakre grenröret? Finns det en i främre grenröret också? | |
|
Ja, det är två diagnossonder - en i respektive grenrör innan katalysatorerna. Sedan har du två monitorsonder - en efter respektive katalysator, dessa kontrollerar bara att avgasvärdena är inom toleransvärdena. Om jag inte är helt ute och cyklar, har du även en Nox-sensor som mäter kväveoxiderna i avgaserna... "Många sonder/sensorer blir det!", som uppfinnaren i Lorry skulle sagt! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.