AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.878

"Dieselknack" från X5 3,0d

Le
13
Leder BMW utvecklingen?
BMW X5 E53 2003
BMW X6 E71 d4.0 2010
Har haft lite otur med att en spridare gick sönder mitt under resan (fast det visste jag inte då). Fick köra 40mil med manuel växel för att hålla fart på E4,an. Ingen knack från bilens motor då! Lämnade bilen till BMW Solna som konstaderade fel på en spridare samt bytte samtliga glödstift. Det var ett eländigt kackande när jag hämtade bilen. Åkte tillbaka dagen efter och fick till svars att det var bara att köra då det troligen kommer från en hyd-lyftare! Knackande blev inte bättre så jag lät en mindre verkstad byta samtliga lyftare plus en spridare till som satt fast så man fick slå loss den. Konstig nog så påstår BMW att man hade loss samtliga spridare? Trots dyr åtjärd knackar det fortfarande. Provade med Wyns produkter utan som helst resultat. Provade även tjockare olja som 10-40 och i vissa stunder låter bilen helt normalt. Oljetrycket är OK och bilen går hur bra som helst samt förbrukningen ligger konstig nog på 0,75 förutsatt att jag ligger under 130km/h. Kompressionsprov visar en liten avviklese från 4 cyl. Är ngn som känner igen problemet? Kan det vara ngt annat i motorn då det är väldigt svårt att lokalisera ljudet! Kan en spridare låter så där mycket? Programmet för stryningen är optimerad! Kan detta vara en bidragande orsak till "dieselknack"?

Hans
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
En dieselbil som har "dieselknack"? Aldrig funderat på sammanhanget?
Den låter förmodligen "normalt" som en diesel brukar = dieselknack.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.