AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.236

Skillnaden mellan Michelin PS2, PS3 och Super sport

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Hur mkt skiljer det mellan däcken enligt rubrik?

Mina bakdäck som är PS3or i 225-40-18 är slut... Funderar på att byta till 245-35-18 men i den dimensionen finns inte PS3, men PS2 och Super Sport.
(jag vet att PS3 finns i 255-35-18, men det blir för brett för mina 8-tums fälgar)

Undrar också om PS2 och super sport har samma bredd som PS3.
Alltså, ett däck i t.ex. 225 kan ju vara väldigt olika breda mellan tillverkarna.
PS3 upplever iaf. jag som ganska "smalt" iaf. i 225.

Ett annat alternativ är Hankook K110... hur är ett sånt i bredd jämfört med PS3?

/Jonas
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Länk
Här finns info om däckbredd mm. Välj däck, klicka på "spec", titta på "sect. width" och jämför.
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Om det är till 130n så passar 255:orna bra om du har original fälg med rätt ET på. Kör det på min om sommaren, inte lika glad för att vifta på baken som med 225 men snyggt är det :)

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Tack! Bra sajt. Jag avsåg dock det dom kallar treas width.
Super sporten är ju klart bredare än PS2orna... Tyvärr fanns det inga uppgifter om PS3... Men tror dom liknar PS2.

En konstig grej dock, alla svenska sajter verkar sälja supersporten med belastningsindex 88... Men det ska finnas 92 enligt denna sajt.
Har 92 på PS3orna fram och man ska kanske inte blanda...?

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Raider Viking: men du har nog 8,5 tums fälgar bak då?
På LCI kan det finnas båda 8 och 8,5 tums fälgar bak, medans alla preLCI har 8 tums...
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
jag har 8,5 på min 313 fälgar... helt rätt :) Sorry, tänkte inte på det
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Med 8,5" har mina senaste bilar alltid haft PS2 255 monterat org.

Sedan kan jag säga av erfarenhet att Michelin rankar dessa tre däck lite olika.

PS3 har bra våtegenskaper och är snäppet mindre banvänliga och lite sämre grepp än PS2.

SuperSport har hyggliga våtegenskaper, men är snabbare på bana och har klart bäst grepp. Dessa är helt klart d däck som upplevs som hårdast/stummast av dessa tre.

Så vilket ska man välja:

Säkerhet och lite sportig körning i regn: PS3

Lite mer inspererad körning med lite bättre progressivt grepp: PS2

Köra bana och styla lite för en själv och vänner: SuperSport

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Beolab: Har du tesat att blanda dessa däck?
Funkar det med ps3 fram och ps2 eller supersport bak...?

Raiderviking: nemas problemas, själv utgick jag felaktigt ifrån att alla har 208or precis som jag...

/Jonas
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Är Super sport rent av ett okomfortabelt däck? Har fått ett ganska bra erbjudande på såna till min i E38 i 285/30/20 och 245/35/20. Kollar man energiklassningen ligger de ju inte så farligt högt i ljudnivå iaf.

Däcket i sig kanske är överkurs på en 740 men det var det vettigaste däcket jag fick tag på här i stan.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Jag pratade med Michelion igår.... Dom menade att supersport är ett däck för "supersportbilar"... vilket kanske betyder olika saker för oss och dom, men ändå.

När jag beskrev använningsområdet för min 130, lite buskörning/lite slalom o.dyl./liet vardag så rekommenderades ja PS3 då Supersporten "tummar en hel del på komforten och är helt inriktat på prestanda".

Fick för övrigt reda på att PS2 nu fasas ut och kommer endast finnas kvar i vissa dimensioner i speciella märkesvarianter.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
ursäkta stavningen...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Inte bara komforten utan även våtegenskaperna. PS3 är väl ett helt ok däck men det har ju inte rönt samma framgångar i testerna som PS2 gjorde när det kom. Den enda lilla kritik PS2 ofta fick var ju just våtegenskaperna och när PS3 togs fram så lades lite mer prio på det men då fick man samtidigt kompromissa med andra egenskaper. Samtidigt så utvecklades SuperSport där man prioriterade ännu bättre torregenskaper vilket gör att det är bland det bästa du kan använda på bana utan att gå upp till R-däck. Men för att nå dit så fick våtegenskaperna lida.

Till min 550 så valde jag Hankook S1Evo före PS3 som var ett av mina alternativ och dom har funkat bra men det handlar ju i stor bara om vardagskörning...

___
//Ulf
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Vet inte vad man ska tro? Kollar man Tyrereviews.co.uk har de fått bra betyg på komfort och ljudnivå snarare, kan inte läsa mig till att de skulle vara dåliga på det.

Länk
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Sånt där är ju rätt subjektivt...
Däcken har kanske bra komfort och ljudniva med tanke på att det är ett renodlat sportdäck, medans det fortfarande är väldigt mkt sämre på de områdena än t.ex. Michelin primacy...

/Jonas
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Visst men jag räknar inte med att en 285 bred 20-tummare ska rulla knäpptyst ändå, Primacy finns inte ens i den dimensionen tror jag.
Jag bytte till Supersport i bak när PS2:orna gick slut på min tidigare M3 E46 CP. Jag hade då PS2 i fram och Supersport i bak. Jag var fruktansvärt nöjd med Supersport däcken. Riktigt riktigt bra däck!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Carlee, hur upplevde du skillanden i ljudnivå mellan PS2 och PSS?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.