AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.581

bmw 525i e39 hög förbrukning

Hej!
Jag har inhandlat en bmw 525i 01 e39 och känner att den dricker lite för mycket.
Tankade ca 200kr 95oktanig och körde ca 80km stadstrafik.
Är det lagom eller för mycket?
Har nyligen bytt kamaxelgivaren
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hur många liter fick du för 200:- typ 13-14 liter eller? Och har du då kört den tom eller? Lättare om du skriver hur mkt den drar på liter, sen underlättar det om du skriver om det är många korta turer de 80 km är uppdelade på, kökörning,hur hårt du kör osv.

Generellt är det väl inte orimligt med 1,5 liter/mil stadskörning med 0,5 -10 km lång sträcka per åktur.

Mvh Martin
Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
hehe det låter som om den dricker upp lika mkt som min 525a e61 i stadstrafik
helt normalt.
Tycker dock att det är för mycket :p
Är ca 3000-3500kr / månaden
Dricker den mer om tändstiften inte är byta?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I stadstrafik kan en bil dra oerhörda mängder räknat per km, allt beroende på hur du kör och trafiksituation!

Mer rättvisande är att mäta förbrukningen vid landsvägskörning eller liknande någorlunda "jämn" hastighet!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Enklaste sättet att mäta förbrukningen är att tanka fullt och nollställa tripmätaren.
Nästa gång tankar du fullt igen och då ser du exakt hur många mil du kommit på dom liter du förbrukat. Sen är det bara att räkna ut liter/mil.
Då får du exakt förbrukning för dina körvanor. Landsväg/stadstrafik etc.
okej det ska jag göra.
Förresten någon här som vet var jag kan hitta billiga orginal bästa tändstift till min e39?
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
pröva mr solutions co uk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Du kan börja med att nolla färddatorn och sätta farthållaren på 90km/h och köra några mil. Hamnar du runt 0,7-0,8 är bilen troligen ok.

Som sagt, "stadstrafik" är inget att jämföra med, det beror extremt mycket på trafiksituation, körsätt och temperatur/klimatinställningarna i bilen. T.ex. om du startar bilen kallt sätter 22Cauto och åker 100m och parkerar vid ett rödljus så öser det ju i bränsle och det tar lång tid innan motorn ens kommer ur det blå (bränsleslukande) fältet.
UPPDATERING!

Bilen vibrerade idag och dog en gång.
När jag startade om bilen så gick bilen bra igen.
Körde en stund och efter ett par minuter så började den hacka/ vibrera igen.
Slog mig direkt i skallen att det kan vara luftmassemätaren då jag haft en tidigare volvo med samma symtom och fel och visade sig att luftmassemätaren var paj.
Och det har tidigare suttit sportluftfilter på bilen. Det gjorde även på min volvo.
Ska jag ta och byta till en ny luftmassemätare eller ska jag felsöka eller har ni andra förslag?Vad tror ni?
Tack för alla svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.