AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.842

Tanka 520 e61 från dunk

Tjena.. Skulle fylla diesel i min för mig nya e61. Har diesel i dunkar och det sitter ett plåtskydd som gör att jag inte kan pumpa i med vanlig slang (fatpump). Går det att öppna det skyddet på något vis, gissar att det flyttar sig när man tankar med mackmunstycka men verkar inte flytta sig av slangen, blev kladdit som fan att tanka idag då dieseln sprutade åt alla håll! :)

Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Varför har du diesel på dunkar? ;)
no
163
novaland
520iA Touring -10
Det är väl traktorpumpen på jobbet till hjullastaren :P
no
163
novaland
520iA Touring -10
Länk

Inte för att jag vill påstå att soldi gör något fuffens eller så.. :P
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
I min passar då dunkarna utan problem...........
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Du måste ha exakt rätt dimension på "röret" som du trycker ner i påfyllningshålet. Jag har löst det så att jag tagit ett rör med rätt dimension och en tratt. Röret och tratten har jag skarvat med en grov slang och två slangklammor.

Dimensionen har jag glömt, men enklast för dig är väl att antingen försöka mäta i bilen eller kanske ännu enklare ta med dig skjutmåttet till macken och mät på dieselpistolen.

Bra grej annars av Bmw, förhindrar feltankning då det klenare bensinmunstycket inte öppnar "luckorna" i påfyllningshålet.
Det blir att ta med skjutmåttet till macken då och fixa en bra skarvning/tratt

tackar för alla svaren :)

Är typ biltemas 12v tankningskitt "standard" dimenssion eller löper man risken om man köper ett munstycke där att det inte passa?
Ga
65
Ganescha
BMW 530D GT
Hej,
Hur gick det? Någon som vet vilken rör dimension man måste ha för att få ner det i tank hålet?

Tacksam för snabba svar :-)
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Tänk er för bara så dieseln inte innehåller några
tillsatser som det står att bilen absolut inte tål.
En sak till, tankade rätt mycket dunk i yngre år då
bildas massa kondensvatten i dunken om den är
ute en natt....... I längden är detta inte bra. Man
Får byta dieselfiltret lite oftare dom sitter under
förarstolen undertill. Ett tips bara.

Mvh Jonas B
Ga
65
Ganescha
BMW 530D GT
Tack för den varningens finger ;-)
Men åter till frågan?
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
25mm
Ga
65
Ganescha
BMW 530D GT
Va och mätte, dock med tumstock på handtaget, fick det till 23mm, men å andra sidan är 2mm kanske lite svårt att se med blåsta ögat. Men 25mm är det med säkerhet?
Fler än jag som "fultankar"? Hehe.
Jag försöker pillra upp locket lite på glänt med fingret, och sedan slå saaakta från dunken. Använd de svarta 20-liters oljedunkarna med utsvängbar pip så går det lättare.

Ga
65
Ganescha
BMW 530D GT
Nä, en kompis kompis ;-)
Japp med dom dunkarna. Men om det är 25mm så går det ju att sätta ner ett rör på 1dm med en tratt fastsatt, bör bli så pass stabilt att man kan hälla. Frågan är bara vart i hela friden man hittar ett rör som är 1dm och 25mm i diameter. Koppar rör, PVS slang kanske?
Måste ta en evighet att hälla på ditt sätt Blå525?
Jo men å andra sidan, vad gör det att tankningen tar 10 min extra? Man får vär filosofera eller öva tyska glosor under tiden. : )
Jag ska kolla om jag kommer på någon slang eller nåt rör som skulle kunna passa.

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Har faktiskt köpt en sådan tratt på en marina, extra långt rör.

Mvh Jonas B
Ga
65
Ganescha
BMW 530D GT
Aha, hur är det att pilla upp den där spärren? Är det krångligt? Man kanske kan ha en tratt med längre pip och sticka i mellan men då bör man ju först få upp spärren hyffsat enkelt?

Ga
65
Ganescha
BMW 530D GT
25mm rör passar som en handske!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.