AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.587

Yttre dörrhandtag passagerardörr E65 tar inte

A
223
A A
540iA Touring -99
Som rubriken säger, när man ska öppna dörren utifrån känns det först ett litet motstånd, sedan kommer ett klick och handtaget går liksom förbi något.
Frågan är om det är en justering som kan göras eller om någon del gått sönder.
Om jag ska montera ner dörren vore det bra att kunna köpa delarna som behövs innan.
Bilen är en E65 730d -03.
Tacksam om någon har erfarenheter och kanske också länkar till hur man monterar ner dörrsidan och dörrhandtaget.

Tack på förhand!

A A
jo
58
jocke_gbg
330d Touring -01
750ial -99
Nu vet jag inte hur mekanismen ser ut på just e65, men på e46 finns det en plastmojj som kan spricka (sitter vid handtaget på wiren). Om jag öppnar sakta funkar dörren 10/10 annars har jag samma problem som dig.

A
223
A A
540iA Touring -99
Det låter som om vi har samma fel.
Tidigare kunde jag också öppna om jag drog i handtaget sakta.
Vet du om den här "plastmojen"
Finns som reservdel, eller måste man köpa hela handtaget?

Mvh
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Sök på bowden cable... eller dra upp låsknappen en liten bil till så känner du hur trögt det går.

Min gissning är alltså att du ska behöva byta en vajer inne i dörren.

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Dessa delar finns att välja på

Länk
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Den jag menar är #11.

Ett vanligt fel verkar det som i USA, men på min bil glider inte #10 helt lätt och när det är -25 så åker ibland inte knappen upp helt vid första upplåsningen med motsvarande symptom. .

/Thomas
A
223
A A
540iA Touring -99
Handtaget fixat!
Det var inget som var trasigt egentligen.
Själva handtaget ska greppa i några spår uppe till höger.
Om handtaget monteras för lågt eller för långt bakåt så kuggar det över.
Genom att pressa handtaget framåt och uppåt samtidigt som man låser fast det med den skjutbara låsningen så fungerar det igen.
Vi får se hur länge det varar!

A A
A
223
A A
540iA Touring -99
Underbart är kort.
Problemet med yttre främre höger dörrhandtag är tillbaka.
Om jag trycker hela insatsen som handtaget sitter i framåt, så greppar det. Annars inte.
Är det någon som vet om det är möjligt att justera ner den del som sitter kvar i dörren så att handtaget "kuggar i"?
Blir inte klok på konstruktionen.

A A
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Hade samma bekymmer på min gamla e65:a

Jag löste det genom att dra låsflärpen, den som ska låsa fast hela insatsen i dörren, bakåt lite. Själva insatsen rörde jag inte, den satt där den skulle och som jag förstår det kan den bara sitta på ett sätt.

Med låsflärp menar jag den skjutbara låsningen enligt ditt inlägg.

Det är ingen vidare bra förklaring men jag hoppas och tror att du förstår vilken del jag syftar till eftersom du redan varit där och pillat :-) Alltså, låsningen behöver inte bara i botten typ. Kolla med den i olika lägen mao.

Får du det inte att fungera så fattar jag det som att det enda som återstår är byta av hela handtaget....

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.