AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.486

E39an var på väg upp mot kok men gick tillbaks igen, vad ska man misstänka ?

Sida 2 av 2
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Så här års är det inte lätt att se några symptom alls av en dålig viskokoppling, möjligen kan en längre stunds tomgångskörning ge varmgång.
En dålig viscokoppling passar definitivt inte in på den ursprungliga beskrivningen av problemet, det man oftast brukar märka är att tempen går upp vid kökörning i varmt sommarväder.
Att du kan stoppa fläkten med en tidning KAN vara en indikation på dålig viscokoppling, men det är knappast ditt huvudproblem just nu - att tempen gick upp lite på tomgång beror troligare på dålig pump, kärvande termostat eller något så enkelt som luft i systemet.
Tack för alla svar, ger mig lite mer idéer i felsökandet.
Nu har jag använt bilen lite mer och vet hur den beter sig.

Idag så åkte jag runt inne i stan (säkert en kvart) för att få bilen varm, men den gick aldrig upp till kl 12 på mätarn, så jag tröttnade och åkte hem till parkeringen, då var mätarn NÄSTAN kl 12, när jag stod på tomgång så märker jag att tempmätarn börjar sjunka för att lägga sig typ mellan kl 12 och det andra nedre strecket nedanför mitten.

Sen så står den där, den vill inte gå upp till kl 12...

Börjar misstänka termostaten nu... Vad tror ni om det?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Låter som termostaten definitivt.
Jag var ute och åkte en halvtimme idag med bilen , kom tillbaks till parkeringen och lyssnade på motorn igen , inget onormalt.. Stänger av och tänkte att jag skulle känna på kylslangarna, hör då ett fräsande ljud , det har bildats en mikroskopisk läcka på kylen , precis där kylslangen ifrån motorn går in i kylen.

Var borta med bilen hos verkstaden och han förklarade det med att den kan ha sugit luft den vägen också , jag var ju tvungen att fylla på vatten och frågan är hur länge det har pyst
Länk

tog en bild, men vad ska man göra? enligt verkstan bör man byta hela kylet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med tanke på att en ny kylare inte är så dyr, hade jag bytt istället för att försöka laga!

Länk

Jag gjorde en temporär lagning av mitt expansionskärl i plast på E46:an eftersom jag var tvungen att använda bilen innan jag fått hem det nya exp.kärlet och fått det bytt.

Provade att laga sprickan som var kanske fem cm lång mitt på ena långsidan - dvs. med gott om raka fina plastytor runt om sprickan. Använde tvåkomponents epoxy som jag armerade med glasfibermatta och innan jag la på epoxin gjorde jag riktigt rent både genom slipning med sandpapper och tvättning genom rejält med bräkleen.
Lagningen höll bara några dagar innan kylarvätskan började sippra ut mellan plasten och epoxin när systemet var varmt/under tryck.
I mitt fall räckte dock dessa få dagars respit, sedan kunde exp.kärlet bytas till ett nytt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Okej, verkstaden ville ha 5900 för bytet.
Grejar med det mesta med bilen själv, bromsar osv men jag gillar inte luftningen när det kommer till det momentet, därför jag avskyr att pilla med kylsystemet själv...

Den här läckan ser ut som att man har borrat typ ett hål på 0.5 mm, det läcker inte särskillt mycket men är detta tillräckligt för att det ska suga in luft?
Det är inte expansionskärlet som läcker utan det är det kärlet som sitter på andra sidan föresten, alltså inte det med lock.
Minsta hål räcker för att det sugs in luft när motorn svalnar och det blir undertryck inne i kylsystemet. Blir så småningom en större luftficka som sedan kan flytta sig runt och med lite otur stanna på olämpligt ställe.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, jag inser att de inte läcker i exp.kärlet för dig, men jag ville bara exemplifiera hur svårt det är att laga sprickor i plastdetaljer i moderna kylare...

Jag tycker inte det är så svårt att lufta M52Tu, har gjort det några gånger utan att misslyckas en enda.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ny kylare från Tyska. EBay. Kostar under 1000sek. Bytet gör du,själv om du inte har tummen mitt i handen. Passa även på att byta termostat och vattenpump om det inte är gjort tidigare.
Johan B: Förstår vad du menar, ska dock testa ditt lagningstips då jag måste täta temporärt nu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.