AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.485

E39an var på väg upp mot kok men gick tillbaks igen, vad ska man misstänka ?

Sida 1 av 2
Blev lite chockad när jag var på väg till arbetet och min bil (523 touring -00) som gått 25k mil nu var på väg över mitten i temp-mätarn.. Har haft bilen i 8 år och detta är första gången den vandrar över kl 12 på mätarn.

Åkte och letade parkering febrilt , mätarn hade passerat kl 12 och var på väg mot nästa streck , då stannar jag med bilen på en parkering och ska stänga av men då vandrar den tillbaks till mitten igen..

Vad bör man misstänka ? Är det dags att byta vattenpump och termostat ?
Vågar ju inte lita på bilen när den beter sig så här
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Har du bytt vattenpump å termostat tidigare under åren du ägt den? Låter som vattenpump eller så har du ett läckage någonstans så du får in luft i systemet.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Låter som det fattas en skvätt vatten, d.v.s. luftblåsor i systemet. Står termostaten torr sticker tempen längre än normalt innan termostaten öppnar. Därav pendlande temp mätare.
Nej pumpen är aldrig bytt men det sägs vara dags nu..
Kanske bäst att byta termostat och pumpen ? Har ju aldrig behövt fylla på kylvatten under dessa år heller..

Så läckage känns inte så troligt.. Men hur beter sig en dålig vattenpump ? Låter rätt illa oftast väl? Det var ju precis som att den fick full kylning igen efter jag hade ställt mig på parkeringen .

Ska gå ut nu när det ljusnat och bilen svalnat så man kan öppna expansionskärlet
Och kila ifall det har läck ut något
Är det inte rekommenderat att man bytar kylarvatten vart annat år? Är det inte bytt på 8 år så är nog många av egenskaperna i glykolen borta. Ämnena är ju inte bara där för att sänka fryspunkten utan även för smörjning.
Jo det är det säkert , nu har vi 0 gradigt väder och dessutom har jag kollat fryspunkten i det varje år.

Så kanske byta termostat, vattenpump och vatten då ? Det måste väl ändå göras nu när bilen har gått 25 tusen
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Min 540 gjorde precis samma sak och det var termostaten som var kass. Den öppnade inte när den skulle och att byta vattnet hjälpte inte...
Kolla viskokopplingen när du ändå har av grejerna då det inte är allt för spännande om den inte fungerar som den ska en varm sommardag!

Mvh jonathan
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
523i -00 har väl M52-motorn?
Original-vattenpumpen på dessa motorer har ett skovelhjul (impeller) av plast. Det är snarare regel än undantag, att plasthjulet förr eller senare spricker i "navet", och börjar slira på pumpens axel.
I början orkar det greppa vid lägre varvtal, men så småningom slirar det hela tiden med dålig cirkulation och överhettning som följd.
Mycket vanlig och välkänt problem - är inte vattenpumpen bytt någon gång, är det definitivt läge att göra det - oavsett om överhettningen beror på pumpen eller något annat!
Fyllde på 1 liter vatten/glykol nu när bilen var kall.
Bilen har aldrig kokat och vattnet o oljan ser ut som det ska

Pratade med min mekonomen-verkstad.. Han trodde på luft i systemet.
De ska för övrig ha 4800 för termostat o pump-byte
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Fyfan vad dyrt !!! Sök dig till annan verkstad.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du inte tummen mitt i handen byter du pumpen rätt lätt själv - har själv bytt på min E46:a och det ser i princip lika dant ut och det tog kanske en och en halv timma i lugnt tempo på garageuppfarten.

Hasso har gjort ett mekartips kring detta under "gör-det-själv"!

Enda "strulet" som du kan råka ut för är om du har viscokopplingen till kylarfläkten (jag har elfläkt på min), den kan vara lite bökig att lossa (OBS! den är "felgängad"!).

Ny pump kan du köpa för hyffsade priser hos t ex Mister-auto.se

Om du behöver fylla på vätska är det något vajsing - systemet är slutet och skall inte läcka. Det händer dock att kylarlockens övertrycksventil kan skjuta ut vätska ibland.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Men jag har alltid haft samma nivå men nu när jag fick strulet så fyllde jag på den där liter. Så att pinnen kom upp till lockets nivå så det har inte dragit någon vätska nu utan har alltid varit så.

Grejen är att jag är rädd för luftningen och inte själva bytet av pumpen
Har bytt på en e34 en gång så jag här hyfsad koll på bytet men är väl lite rädd för luftningen, pga den bilen hade kokat och därför inte gick att lufta..

Men jag får väl försöka iaf ;)
Nu har jag varit ute vid bilen och känt på pumpen , inget glapp axiellt varken i sidled eller ut och in.

Lyssnade även på den under gång och det finns inga missljud.
Kan det inte ha varit så att termostaten hängde sig ? Jag körde bilen 5km nu och den gjorde inga rusningar på tempen , hann dock aldrig komma upp till kl 12 på denna korta runda .

Vad jag minns med min gamla e34 som pumpen lade av på så stack den i värme direkt när man började att köra
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Vattenpumpen kan kännas hur frisk som helst, och vara helt tät, även om skovelhjulet slirar. Det går INTE att ta reda på utan att demontera pumpen.
Men, återigen - om vattenpumpen aldrig är bytt, har den ett skovelhjul av plast. Förr eller senare spricker plasten, och hjulet börjar slira på axeln - i början mest vid högre varvtal, så på tomgång/lågvarv kan allt verka OK.
Vet du med dig att det är originalpumpen som sitter där - byt, om inte annat i förebyggande syfte! De pumpar man köper idag har skovelhjul av metall, som sitter kvar på axeln för evigt.
Nu har jag kört runt med bilen inne stan för att få den varm.
Runt 30 km /h och lite köer osv, den höll kl 12 hela tiden.

När jag kom till parkeringen testade jag att köra in en hoprullad tidning och då stannade viskofläkten direkt och jag kunde dra den åt andra rotationsriktnigen.

Då bilen hade stått på tomgång i 10 minuter i morses så misstänker jag starkt viskofläkten nu

Vad tror ni ?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

En dålig viscokoppling förklarar inte att du behövde fylla på en liter kylarvätska tyvärr.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Passar inte heller in på den beskrivningen du gav när bilen gick upp i temp.
Okej jag är öppen för andra förklaringar men som sagt jag har haft koll på vätskan länge och det har fattats den mängden länge nu.

Får väl byta termostat o vattenpump ändå.. Men vad ger viskokopplingen för symptom då ? Nu stod jag inte så länge på tomgång så att elfläkten drog igång iofs så jag vet inte om den kan ha pajat.

Det jag oroar mig är just för är när bilen hamnar på tomgång
Ser nu att jag beskrev lite tokigt , bilen stod på tomgång i 10 minuter, när jag hoppade in och skulle iväg så såg jag tempmätarn

Körde då vidare och den gick tillbaks efter en stund, dock när jag stod stilla, frågan är om den fick kylningen den behövde av körningen ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.