|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Det ska inte se ut så här va?... Länk Enligt besiktningen var det okej dock. Såg det i samband med byte av hö framhjulslager | |
|
Den bussningen kan röra sig i den ledden, värre är det om det glappar för mycket i bilens färdriktning, det är så den ska ta upp krafter. Med bilen parkerad, handbroms & växel i, tryck hjulet riktigt hårt bakåt med foten mellan däck och skärmkant. Glappar hjulet lätt rakt bakåt då så är det glapp i den bussningen. Glappet är i så fall rakt bakåt så det inte förväxlas med fjädringsrörelse. Blir glappet riktigt stort så kommer du känna att det kluckar/dunkar från golvet fram vid plötslig inbromsning. Bussningen är nr 6 här: Länk Lättast är dock att byta hela armen (nr 5) och köp då inget billigt skit, då börjar det snart glappa igen. Har bytt dem på 2 st e34 och nu är det dags på min e39. Meyles förstärkta varianter på ebay rekomenderas varmt. Bra pris och håller jättebra: Länk Se till att dra bult nr 7 när bilen står på marken och inte i upphissat läge, annars belastas bussningen lite felaktigt i grundläge. Jag monterade armen med lös bult, hissade ner bilen på 4 lika höga pallar så kom jag åt att dra bulten. Dra den rejält! Glappar det vid bult 7 så kan du få ett knakande/tickande ljud när du svänger till ändlägena. Lycka till och hoppas att du inte har något glapp. |
|
|
Observera att det är olika modeller på arm 6 mellan V8 och övriga. Har du övriga så gäller här bussning nr 5, arm nr 4 och bult nr 6: Länk ...och ebay:Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Njä så där mycket ska det inte röra på sig. Ett alternativ är att pressa ur den gamla bussning och montera polyretanbussningar. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Såg nu att du kör V8 MT-ADAM, så inläggen i mitt översta inlägg gäller för dig. |
|
|
Hej! Testa "rishögens" förslag. Det märks lätt om den glappar. Bytte också till polyretanbussningar i 540n. ca 10000 mil och de fungerar fortfarande utan problem. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Tack så mycket för hjälpen! Blir nog att beställa Meyles delar! Känns som vettigt pris om de är bra (vilket jag tror de är) Ja klart man kör V8, rishögen :) Vilket är "bäst", Meyle eller polyetenbussning i original? Det finns inte olika kvaliteer på Meyle stagen? DVS billigast gäller? |
|
|
Polyuretan är bättre men då behöver du tillgång till press som sagt, och får ingen ny kulled på köpet. Vad kostar polyuretanbussningarna? Står det bara meyle och hd (heavy duty) eller versterkt så ska det vara rätt, men det verkar inte vara så många fler ebay shops som har dem. |
|
|
2-300kr/st kostar Powerflexbussningar om jag minns rätt. Press har jag ingen, men det borde väl någon verkstad kunna lösa lätt / billigt? Vad för typ av press krävs? Ok! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Det såg käckt ut! Är det dyrt att köpa? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.