|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Jag kommer och skaffa mig BMWs egna försäkring på bilen då jag anser väl mest att BMW skall ha BMW saker, så enkelt är det. Men det jag funderar mellan är hel & halvförsäkring? Och det som står i övervägandet är om försäkringen täcker suffletten ifall något as får för sig och köra kniven eller annat i den då jag inte bor i världens finaste stad direkt ? Har ni haft detta ärende innan? Hur har ni löst det? Vad har ni haft för självrisk på det isåfall? mvh | |
|
Halvförsäkring täcker väl stöld, brand och skadegörelse, så om du är säker att du inte orsakar några skador själv så räcker det med halv. Själv föredrar jag hel om bilen är värd mer än 50kkr iaf. Suffletten är ju en del av bilen så försäkringen täcker den också. __________ Mvh Grelle |
|
| Helförsäkring täcker suffletten dock så brukar det vara rejäla åldersavdrag på just suffletter | |
|
Det kan vara lite luddigt. Oftast vad jag sett krävs vagnskada, mao, helförsäkring för att täcka skadegörelse. Samtidigt täcker halvförsäkring stöldförsök och skador som uppstår i samband med detta. Man kan ju hävda att en sönderskuren cab beror på ett stöldförsök tycker jag. Men för att vara 100 bör man nog ha en helförsäkring. Och självrisken bestäms ju när man tecknar försäkringen, och vad som står i villkoren för denna, beroende på vilket bolag man har. |
|
|
Grelle; Yes, det stämmer. Sedan kommer vagnskadan på bilen. Jag kommer nog köra på helförsäkring just av den anledningen. Har också en E46 coupe av samma årsmodell dock mindre motor och även den är helförsäkrad men körs året runt däremot. Cabben skall jag endast åka med 6 månader under vår/sommar och därför vill ha det allra bästa vad gäller försäkring på den. Uppsala är ingen direkt fin stad vad gäller förorterna där sommaren kommer spenderas iår. Niklas; Vad menas med åldersavdrag? Blir det högre självrisk för just den om den går sönder? Blir inte den ersatt med likvärdig sufflett isåfall av samma ålder? Borde väl BMW eller andra försäkringsbolag stå för? Vad gäller fälgar/däck m.m. då? Har funderat på ta hem lite finare fälgar än vad den står på just nu, men återigen spelar det här med trakten jag bor i stor roll. Jag orkar inte dra mig med försäkringsbolagen, men i värsta fall får jag göra det, dock endast om jag är säker på att delarna kommer bli ersatta med den självrisken jag skriver under på vid avtalet. mvh |
|
|
Impnaz; Då borde alltså självrisken för just suffletten var del av vagnskadan, antigen 2,4 eller 6 k? Vad menas återigen med åldersavdrag? Är dom på BMW servicen/försäljningarna vara duktiga på det här med försäkring? Har nämligen blivit dåligt bemött på en BMW service i Sverige(kommer ej skriva stad), och sen dess alltid valt och åka 12 mil bort till en annan verkstad, men har ingen lust och ta mig dit just pga. fråga om försäkringen. mvh |
|
| Det är lite olika för olika försäkringabolag men åldersavdrag menas att om du blir ersatt med en ny sufflett så kommer de dra av mellanskillnaden från din beg så tex om bilen är 5 år gammal skrivs värdet på suffletten av med låt säga 10% /år så kommer du få betala mellanskillnaden själv dvs för en 5 år gammal bil 50% av sufflettens värde men det är olika från bolag till bolag det bästa är att ringa o kolla ditt bolags villkor | |
|
Jag får nog faktiskt göra det. Har ingen lust och pröjsa ut dryga 14 papp /år för en försäkring om den inte ens kommer täcka min rygg om något händer. Tack för svaren boys! Om någon vet mer får ni gärna upplysa mig om hur det fungerar! mvh |
|
|
Hej alla, Jag har kikat i BMW Originals villkor, och de upptar inte några särskilda värderingsregler för cab och cabrioletmaskineri. Jag har nämligen själv BMW Original på min cab. Däremot har jag svårt att tänka mig att en "sönderskuren cab" automaktiskt skulle betraktas som försök till stöld och därför ersättas genom halvförsäkringen. Det skulle nog i de flesta fall betraktas som just skadegörelse och skadegörelse ersätts genom vagnskadeförsäkringen. Och då är det ju tråkigt om du inte har någon helförsäkring utan bara en halvförsäkring. (Jämförelse: Om du tar en kniv och gör skada på ett vanligt biltak genom att repa sönder lacken så betraktas ju inte det som mer stöld än om du gör samma sak med några lage tyg, speciellt inte om det inte finns någon åverkan på förar- och rattmiljön). I övrigt så låter det helt rimligt att de har någon form av åldersavdrag för cab-taket, men som sagt: villkoren tar inte upp det. I alla fall inte BMW originals villkor på feb 2013. |
|
| Peasko: Varför ska det vara just BMW Orignalförsäkring (IF)? De är varken bättre eller sämre än andra försäkringsbolag. Om jag varit i din sits hade jag jämfört försäkringspremier mellan de olika bolagen och sedan tagit det som är billigast. | |
|
AlexanderK; Hej! Tack för att du kikat på villkoren. Hur nöjd är du med din BMW försäkring? Har du haft med IF och göra? Jag har nämligen jobbat som försäljare åt dom en gång i tiden och jag gillade grejen med originaldelar när något pajar. BMW är alltid BMW anser jag. Jag skall nog ta kontakt med dom och kika faktiskt vad som gäller vid villkoren. Även hur dom ställer sig till det att vi är 2 personer i hushållet som kommer brukar bilen under sommaren. Chris87; Hej du! Som jag skrivit tidigare så vill jag har det ALLRA BÄSTA för min Cabbe, speciellt när bilen kommer stå i ett av det sämre områden sammanlagt 4 veckor under sommaren i Uppsala, där kan vad som helst hända. Tar vi exempel så kommer jag ganska långt ner i pris med Folksam jämfört med BMW, ungefär det dubbla men då har jag även flertalet bilar där (X5, E46 coupe 2001, vw caddy 2000, vw golf r32 2001 samt en E36 328 Touring), villa, och även personförsäkringar. Men då spelar även villkoren stort roll för mig, det skall täcka allt utan all tjabb som försäkringsbolagen faktiskt kan göra, samt att jag vill ha BRA LEGITIMERAD verkstad som löser mina problem med bilen om det uppstår några istället för några skojare som istället för och fixa min bil byter ut saker på den med gamla saker, te.x. parkeringssensorer, xenonenheter, cd-växlare m.m. och försäkringsbolaget gör inte ett piss åt detta. Men nu har man lärt sig; Inspektera bilen innan man ens tagit över nycklarna på plats är NUMMER ETT, allt annat kommer sen! Vad har ni cab ägare för försäkring på era bilar? mvh |
|
| Helförsäkring. Kolla med Aktsam, klart billigast för min del. Vardia är oxå billiga i regel | |
|
Skulle varmt rekommendera dig att inte ha en BMW cab på gatan om du bor i någon av Uppsalas lite mer beryktade förorter. Kommer inte vara hel/kvar länge. Tyvärr har en del satt i system att "få en kniv genom suffletten" med jämna mellanrum, räkna med att få frågor om det händer. Speciellt om bilen stått nattparkerad på "slumgatan" och du bor på "fina gatan". Har själv fått smaka på krångel så det är inget hittepå. Du kan ha jättetur och få en bra handläggare eller otur och få Sherlock Holmes junior. Eftersom det mer är fråga om "när" och inte "om" skadan kommer så är det bra med tydliga bilder på bilen. Lägg en dagstidning eller liknande på bilen på nån bild så att det framgår datum. Har du kvitton på cabbyte? Det kanske går att få skicket bedömt av BMW redan nu så att du har det på pränt? Det kanske låter som paranoia, men det är bättre att ha järnkoll vid en ev. skada än att lägga månader på "skadereglering" där du som kund förväntas bevisa att skicket var si eller så. Fixa garage är mitt tips. Eller flytta till ett bättre område om det går :) |
|
| Peasko: Att bilen lämnas in till en auktoriserad BMW verkstad vid försäkringsärenden, samt att BMW originaldelar används, tillämpar alla stora försäkringsbolag, garanterat även Folksam. | |
|
Nu kollade jag faktiskt upp det med BMW Original. De har som sagt inga särskilda värderingsregler på caben, men gör ändå en normalitetsbedömning. Grundprincipen är ju att det inte skall bli någon vinst för försäkingstagaren. De gör en bedömning från fall till fall. Även en cab som sköts väl minskar ju i värde, som vi har diskuterar i en del andra trådar här på forumet. Anser du å att just DIN cab är i väldigt mycket bättre skick än andra cabbar så skall ju ägaren själv kunna dokumentera det genom t.ex fotografier. Eller har man 20 olika medel till den som man smörjer/fettar/impregnerar med en gång i veckan så måste man kunna dokumentera det genom t.ex fotografier. Om försäkringstagaren själv vill ha en bättre bedömning än normalfallet så måste man själv objektivt kunna motivera och visa på det t.ex genom kvitton och fotografier. Ganska mycket sunt förnuft alltså. Några tänkbara situationer: - Min cab är ju i skick som ny, (jaha, 15.000 mil.... ) - Jag kör aldrig på vintern, (Jasså inte, senaste påställning 2009-01-01, jaha har du bilen påställd när du inte kör med den, har du gott om pengar eller?) - Jag smörjer in den här varje vecka med minst 5 olika medel (jaha, konstigt att du inte har några kvitton på dessa då) - Jag är med i BMW-klubben och min bil har varit med på utställningar (Jaha, vi har alla nr av BB här och de måste ha missat din bil varenda gång) Som profossen skriver: En del människor har ju satt i system att utnyttja försäkringar istället för att acceptera att begagnade prylar sjunker i värde! Vi ska nog vara glada att försäkringsbolagen inte är så dumma så att de hela tiden går på sådant! |
|
|
Vår cab fick 4 knivhugg, fick ersättning via OKQ8 backupförsäkring. Aldrig mer cab. |
|
|
Jag har folksam tycker de täcker det mesta. De första åren hade jag en tilläggsförsäkring mot vandalism. Tror jag betalade 100kr extra halvåret mot lägre eller ingen sjävlrisk kommer inte ihåg riktigt. Vet inte om den finns kvar nu men står inget på mitt försäkringbrev. Alexander. vad skall du bevisa med ett kort på suffletten att du har tvättat det nyss och det ser nytt ut tills det har torkat . Man ser nog snabbt på ett cabtak om det är fräscht eller inte. |
|
|
"Man ser lätt i vilket skick suffletten är i", men man ska inte ta kort på det? :-) Han får väl ta före/efterbilder i tvätthallen då (om den är i bra skick alltså ;k) |
|
|
Råkade just ut för detta, men för många år sedan. Hade Länsförsäkrinar och de sa att suffletten var i så gott skick att jag endast fick 10% åldersavdrag trots 5 år gammal bil och 12000mil . Kanske hade tur. Det var inget underhåll gjort på den suffletten och bilen var körd på vintern. Men det är nog väldigt individuellt hur bedömningen görs. Hos vissa försäkringsbolag kan du ha tilläggsförsäkring som eliminerar självrisk vid uppsåtlig skada även då du har halvförsäkring. Brukar inte vara jättedyrt. |
|
|
Peasko; som svar på din fråga tror jag IF, Trygg och Gjensidige är de som har bra villkor på en BMW, eller på bilar i allmänhet. De har nämligen alla tre bred omfattning på sin maskinskadeförsäkring. Och just maskinskademomentet är ju rätt viktigt på en fin bil. Tveksam om Gjensidige har så bra premie på en bil med 231 hkr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.