|
|
|
|---|---|
|
Hallå grabbarna. Avgassystemet på pärlan tycks sett sina bästa dagar. Tyckte den mullrade mysigt när jag köpte den men har nu upptäckt läcka på bägge ljuddämparna under men dessvärre också någon form av läckage alldeles vid motorn. Katalysatorn? Grenröret? Frågan är just nu öppen. Avgasvärdena är märkligt nog normala! Tanken var att ta ner hela härligheten inklusive katalysatorerna för att spåra läckor och byta ut systemet. Komplett beg går på några tusenlappar, men hur mycket kan ett eftermarknads lite öppnare gå lös på? Tips på system? Behöver man chippa motorn sen så den inte går för snålt? Mvh, Mattias | |
|
Ska du ha ner hela, så hade jag satt på extraktor grenrör. Tex Forza från Tuningshop. 2,5" avgas räcker länge. Klarar 250hk utan problem. som du bygger själv. En Sport eller race katt. En ljuddämpare strax innan bakaxeln och en slut dämpare Japs eller vad du nu föredrar. C:a 4500:- totalt |
|
|
Clintan, du är en riktig pärla. ;) Tuningshop sa du, ok! Men om jag sätter på extraktor grenrör ryker väl de bägge orginal katalysatorerna? Eller tänker jag fel? Behöver jag inte chippa om bilen med ett så pass öppet system? Min mek hade en teori om att mitt system rostat innefrån och ramlat ihop vilket skapat tryck framåt och fått nått att läcka runt motorn. Hur sannolikt är det? Mvh, Mattias |
|
|
Jo! Du behöver förlänga kablarna till Lambdorna. Sedan krympslang över skarvarna, så du slipper få in fukta. Tuningshop är ett alternativ för extraktor grenröret. Själv är jag nöjd med mitt därifrån också bra pris. Skulle du vilja ha avgasbandage, så montera på det innan du monterar grenröret på bilen. (Är det jag ångrar jag inte gjorde direkt. Har själv endast lindat efter grenröret pga får inte plats med grenröret på plats). Katten köpte jag på Ridetech för de har bra priser när man jämför med andra. Köpte sen rör bitarna på Biltema plus den korta ovala ljuddämparen som jag har strax innan bakaxeln. Jag avslutade med Japs från Ridetech. Tycker de är snyggare än de här med dubbla utblås osv som man ser på många Bmw. Men det är så klart tycke och smak. Tyckte det var smidigt att köpa rören på Biltema pga priserna när man jämförde med andra ställen. Också kunde jag ta med mycket från butiken och bygga ihop det med de delar jag behövde. Sen bara att lämna tillbaka det som inte behövdes. Stora hela: Grenröret. Katten placerad under passagerar stolen. Kort oval ljuddämpare strax innan bakaxeln. Japs som avslut. Rör: Ett st 1 meter rakt. En st 1/2 meter rakt rör. 2 st 45 graders. 1 st 60 graders böj. 1 styck 30 graders böj. 1 st kort flexirör (eller vad de kallas mellan grenrör och resterande) Klarade jag mig på och lite mer än en halv rulle svetstråd. Upphängningen på sista ljuddämparen får du fixa också. Eventuellt muttrar till att svetsa fast på röret där du väljer att placera lambdorna så du kan skruva fast dem. Alla fall så du har 3 stycken när du börjar. Befintliga i katten används till den ena lambdan. 2 stycken lambdor innan katt och 2 stycken efter katt. |
|
|
Teorin som din meckare har kan jag inte svara på, men kan säkert stämma. Med vad du skrev så tänkte jag på om den ena katten lagt av/cellerna gått sönder för dig och pluggar igen flödet för och du fått mer motstånd. Men som sagt jag vet inte. Det är inte några 100 Hk som ändras, men du kommer bli nöjd med respons skillnaden på bilen jämfört med original. Ang chippa/mappa om behövs inte för enbart detta. Bilen klarar att ställa om detta lilla själv efter några mil. Kan variera mellan 4-20 mil, men bilen fixar det själv. |
|
|
Oj, utförligare än så där blir det nog inte. Det sitter alltså fler lambdasonder än de synliga ovanpå grenröret original? Innan jag bestämmer mej, vet du om det är samma system på kombi och sedan? |
|
|
Ja det sitter 2 stycken placerade strax efter kattarna original. Ja det ska vara samma. |
|
|
Tänkte inleda med att ta ner alltihop för en koll. Visar det sig att mina kattar är ok lutar det åt att försöka lappa ihop systemet. Om jag tolkar dej rätt så ställer bilen in sig själv inom rimliga gränser vad gäller motståndet i systemet, då borde det ju fungera utmärkt att byta ut dålig ljudämpare mot en bit rör? Frågan är om ljudnivån blir för hög om man tar bort bägge dämparna under bilen och sparar slutburken som ju är rätt fräsch? |
|
|
Jag tyckte själv det dönade för mycket när jag endast använde bakre ljud dämparen, men detta var med min Japs dämpare och den är bara fritt blås. Har du tänkta använda original dämpare på slutet, så tror jag du kan skippa båda under bilen pga den originala dämparen dämpar så pass mycket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.