|
|
|
|---|---|
| Hej min bil har åkt drygt 16000mil och det är dags för service. Jag undrar om någon vet vad man bör göra på en 16000mils service? | |
| Vilken service säger bilen att det är? Oljeservice, inspektion 1 eller inspektion 2? | |
|
Om jag inte minns fel så är det service varje 2500 mil på E46:an. Det skulle väl innebära att nästa service är vid 17.500 mill. Kolla också i serviceboken att servicen är skött tidigare. |
|
|
Serviceintervallerna är satta så att med angiven genomsnittsförbrukning så ska det motsvara ungefär 2.500 mil. Kör man mycket korta turer och/eller stadskörning så blir intervallerna kortare och kör man enbart längre turer i landsvägstempo så kommer man fler mil mellan servicarna. I och med detta så kan man inte säga att vid 16.500 mil så ska det ena eller andra göras utan man får titta på vad som gjordes vid föregående service. Normalt så görs: oljeservice -> inspektion 1 -> oljeservice -> inspektion 2 -> oljeservice -> inspektion 1 -> oljeservice...osv Med andra ord så görs inspektion 1 vid ungefär 5.000 mil och inspektion 2 vid 10.000 mil men det kan lika gärna vara vid 4.300 mil respektive 8.500 mil. Beror på hur bilen har körts... Titta i bilens servicebok vad som är på tur. ___ //Ulf |
|
|
Du ser ju i displayen hur långt det är kvar och vilken typ av service det är nästa gång, när du vrider om starnyckeln innan start! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är bilen ny i din ägo eller haft den ett tag? Oljebyte plus filter. Microfilter. Tändstift kan vara bra ide'. Byta Växellåds olja. Byta Bakaxel olja. Luft filter om du kör original. Byta bromsvätska. |
|
| Det ända som står är Inspektion inget om nummer 1 eller 2 | |
|
Det stämmer att bilen enbart visar inspektion respektive oljeservice. Om det är inspektion 1 eller 2 beror på vilken som gjordes senast och det kan du förhoppningsvis se i din servicebok. ___ //Ulf |
|
|
...och om du inte vet vilken inspection-service som gjorts tidigare är det klokt att göra en insp.2 för att vara på den säkra sidan! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.