AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.883

BMW E46 Självluftande kylarsystem

Hej
jag går i tankar om att köpa en BMW E46 325 eller 330 är inte riktigt säker på vilken, men har haft en e36 tidigare och jag hade en väldans problem med kylsystemet. Det var problem fram och tillbaks om luftning. till slut tröttnade jag och sålde den.
så jag undrar då om E46 orna är självluftande eller om det krävs att samma stora och jobbiga process genomgås igen.

med självluftande så menar jag att man iaf få skruva på den lilla luftningsskruven. men inge mer som att ställa bilen i 45 graders lutning och låta den gå varm och lufta fram och tillbaks.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den

Bmw har Stjärnan under huven
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Om kylsystemet är helt så ska det inte vara några problem vare sig på E36 eller E46.
Troligtvis hade du nåt läckage eller någon trasig komponent på din E36.

///BMW - Was sonst!
Tack så mycket för svaret. tänkte bara kolla om den svagheten med kylning medföljt e46. jag vet att bmw's brukar vara hårt körda. Men det känns lite skumt att väldans många har haft samma problem. med sina e36or.
Det lutar nog åt en E46 330. M54 motorerna har jag inte hört så mycket illa om så får hoppas på att de blir ett bättre köp.

på min E36a så hade jag problem med expansionskärlet,vattenpumpen och termostaten. men efter att dessa åtgärdades så fick jag fortfarande ingen värme i Coupén. då fick jag höra om att de kunde vart topplockspackningen. men den var fullt frisk den. och inge vatten i oljan. så jag tyckte de va skumt att jag behövde lufta så pass många gånger. jag lämna dessutom in den till en auktoriserad bmw verkstad och de fick bukt på problemet men ack så kom de tillbaks och den hade tendens att dra vatten, därav tipset på toppen. men men.

///

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Eftersom du hade problem med att den drog vatten samt att du fick in luft i kylsystemet så hade du garanterat läckage någonstans. Det är inget unikt för E36 och det kommer bli likadant på din E46 om någon komponent i kylsystemet brister.
jo jo absolut det förstår jag.
Men överlag är BMW orgianlkylsystem bra? jag tänkte faktist att e46an ska få sig några turer på och kanske bli en Nördbögring bil ursäkta stavning :)

Något man måste byta eller uppgradera gällande kylsystem eller kan man köra med orginal sålänge motorn i sig är orginal.
//

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det enda som kan räknas som en svag punkt är väl isåfall att vissa modeller har en vattenpump med ett pumphjul i plast. Det kan gå sönder och då har man ingen bra cirkulation sen. Finns andra eftermarknadspumpar och kanske även BMW har egna med metallhjul.

///BMW - Was sonst!
Tack så mycket. då vet jag iallafall en sak som skall bytas innan.
//

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
M54 har en elektrisk extra vattenpump som pumpar mellan motor, kupeelement och expansionskärl. Systemet är självavluftande.
Jag har aldrig använt luftningsskruvarna.

Fyll expkärlet, tändning på (starta ej), temp 32C, fläkt på lägsta.

Pumpen suger in kylvätskan bara fylla på och sen låta den pumpa runt ett tag. Klart. Bara köra bilen varm som vanligt och sen ev efterfylla lite när den svalnat.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
När jag bytte expansionskärl och lite slangar samt vattenpump (min original vattenpump hade impeller av metall) så gjorde jag inget extra alls när jag luftade. Bara gjorde som man sagt här på AP. Fyllde och luftade med skruven framme vid kylaren, det gick kanon. (på min 330)

/a
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.