|
|
|
|---|---|
|
Min bil står ute stora delar av året och jag vill installera motorvärmare alt. kupévärmare. Har dock ingen elstolpe och nu är min fråga. Fungerar det att köpa en sådan här: Länk Koppla in en omvandlare från 12V till 230V och koppla in min motorvärmare/kupévärmare i denna? Hade varit smidigt och inte så jättedyrt :) | |
|
Det går, men du kommer inte få någon effekt av det; mängden energi i ett normalt bilbatteri räcker knappt till att värma en kupe mha en 220V elektrisk elfläkt. Jag hade samma ide som du och jag tror att jag räknade ut att man skulle kunna köra en 600W kupevärmare i ca 20min innan ett 80ah bilbatteri var helt tomt, så det blir lite omständigt. . Dessutom så brukar inte bilversionerna av startbatterier gilla att djupurladdas. Biltemas starthjälp har klart lägre kapacitet än ett bilbatteri. Men tänk va käckt om man kunde ha en bärbar elstation/värmare i portföljformat En variant är ju att ha ett bränsledrivet elverk utanför bilen, men det blir ju rätt omständigt och stöldbegärligt. |
|
| Enda lösningen på detta är 220v elstolpe. Glöm allt vad batteri heter! | |
| Ett bränsledrivet elverk skulle fungera men vara högst omständigt. Att föredra borde vara en bränsledriven värmare i ditt fall, tex en Webasto eller Eberspächer. | |
|
Eller byta bil till en som har värmare. 628csi |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.