|
|
|
|---|---|
|
Som topic, blev klar med mitt kopplingsbyte idag och starta upp bilen men ingen växel vill gå i på tomgång, varvar jag upp bilen ( bilen står på pallbockar) så går växlarna i med ett litet skramell ljud.. vad har jag lyckats med nu då? :( +358400591974 Tobias Johansson Mariehamn AX | |
|
Bilen går även väldigt tungt och dör bort när växel går i.. snabba svar tack! +358400591974 Tobias Johansson Mariehamn AX |
|
| På min gamla 328 e36 kunde man sätta urtrampningslagret ett kvarts varv fel. Resultat blev att den skramla när man frikoppla och mycket trögväxlad. Urtrampningslagret gick ej tillräckligt långt in i tryckplattan så den frikoppla ej helt. Men kontrollera först så att du fått ut all luft från kopplingskretsen om du haft av slavcylindern. Mvh Emil. | |
|
byte ej lager faktiskt.. men slavcylindern hade jag bort men ska man måsta lufta? hade inte upp några slangar utan tog bort allt från lådan bara +358400591974 Tobias Johansson Mariehamn AX |
|
| Ok, men är du helt 100 på att du fick urtrampningslagret i samma position som tidigare? Hade du av urtrampningslagret från kopplingsarmen? Har du inte haft av slangen från slavcylindern och inte haft luft i systemet tidigare behöver du inte lufta, men de skadar ju inte med lite ny bromsvätska. | |
|
Rörde inte urtrapningslagret, men sitter det så pass att det kan röra på sig när man lyfter av eller sätter på lådan så att det blir fel? +358400591974 Tobias Johansson Mariehamn AX |
|
|
Urtrampningslagret sitter bara fasttryck i kopplingsarmen. Du har satt lamellen på rätt håll, brukar vara märkt med getriebe seit eller dylikt. Märkningen ska du ha mot växellådan. Mvh Emil |
|
|
va osäker när jag satt dit lamellen, men kollade youtube.. blev tjockare sidan av centreringringen in mot svänghjulet! Rätt? +358400591974 Tobias Johansson Mariehamn AX |
|
| Kolla även så att inte kopplingsslang flexar. Jag hade det på min och det är ett vanligt fel. Man kan lufta hur mycket som helst men är slangen kass så blir den längre när man trycker ner kopplingen. Då frikopplar den inte som den ska. | |
|
tror ni faktiskt att det kan vara luft i systemet? hoppas verkligen det MEN förstår inte hur det skulle gått till när jag inte har haft upp det mer en att jag plocka av hela grunkan från lådan.. mvh Tobias +358400591974 Tobias Johansson Mariehamn AX |
|
|
Dax att riva ner lådan igen då eller? vad tycker ni nu riktigt jag ska kolla? +358400591974 Tobias Johansson Mariehamn AX |
|
|
Hur känns det att trycka ner kopplingspedalen? Är det exakt samma känsla som tidigare? Går det lättare eller tyngre? Du behöver beskriva felet tydligare. Eventuellt bör du be någon kunnig person känna på kopplingspedalen. Om den är lättare att trycka ner än innan bytet så har du troligtvis luft i kopplingen. Mvh. Richard |
|
| sitter det nåt lager i änden på vevaxeln på denna bil??? | |
|
nu köpte jag bilen med kopplingen slut så exakt vet jag inte, men nog känns den ok nog, värt och lufta är det ju, men skulle vilja veta vad det mera kan vara innan jag lyfter ner lådan igen, så jag kan beställa hem alla tänkbara reservdelar +358400591974 Tobias Johansson Mariehamn AX |
|
|
Jag skulle kolla upp slangen mellan huvud och slavcylindern och ev.byta den brukar vara ett av felen när kopplingen strular, många brukar också montera förstärkt slang,och naturligtvis lufta det hela efter bytet. |
|
|
hej igen, va ut nu med tjejen till hjälp och prova lufta, nu går 1an 2an 3an 4an och backen i men ganska trögt, och pedalen har en tendens att stanna nere.. förstätta lufta bara? 1 gången jag gör det här på vääldigt länge! +358400591974 Tobias Johansson Mariehamn AX |
|
|
hej igen, va ut nu med tjejen till hjälp och prova lufta, nu går 1an 2an 3an 4an och backen i men ganska trögt, och pedalen har en tendens att stanna nere.. förstätta lufta bara? 1 gången jag gör det här på vääldigt länge! +358400591974 Tobias Johansson Mariehamn AX |
|
|
Luftar du manuellt? Ett tips är att använda en sådan här: Länk Den används mellan ett hjul och behållaren med bromsvätska. Jag brukar tömma däcket så det innehåller max 2 bar. Mvh. Richard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.