AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.331

Dåligt HC värde

Si
50
Silenceville
525i E34 -95
God kväll!

Besiktade bilen idag inför våren som kommer

Förväntade mig att allting skulle gå rakt igenom, vilket den nästan gjorde, dock så låg HC värde 41 över gränsen.

Värden idag:
CO 0.0 HC 141
CO 2500 0.0 Lambda 1.02

Senaste godkända (Ca 1 år sedan)
CO 0.1 HC 065
CO 2500 0.1 Lambda 1.01

Bilen har gått ca 600 mil mellan dessa värden. Bytade lambda innan senaste godkända, och då vart det inga problem som sagt. Bilen har stått sedan 12-Nov förra året, sedan startades snabbt för ca 1v sen, dock lite trög startad pga. brist på bränsle fram. Gick perfekt sen.

Det som är gjort är nya tändstift för ca 500mil, ny olja och filter, inget nytt luftfilter dock. Har även nytt avgas system på, kan det vara det som läcker in, eller är det för den stått ett tag? Körde bilen dock inte riktigt varm (tror jag) Blev en del km innan jag loggade in på BP.

Vet det finns en del trådar om detta, men ingen som liknar mitt problem. Alla andra värden är perfekta, men inte HC.

Gäller en E34, 2.5 M50

Mvh
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Eftersom att du bytt avgassystemet så skulle jag börjat med att kolla efter en läcka i skarven innan lambdorna..

och var kattarna riktigt glödheta där dom tog avgasproverna?
Behövs inte många minuter för att dom ska svalna, speciellt inte vintertid..
Nackdelen med besiktningen är ju att man ofta får stå och vänta en längre stund innan det blir ens tur.. be även besiktningsgubben isf att ta en repa runt området innan avgasprov.

Eftersom att den stått ett tag så kan ju ny fräsch soppa vara att rekommendera också?
La
26
Lasse_v8
545I Touring -04 svensksåld
Man 6-vxl
Om det bara är hc-värdet som är dåligt, prova att byta oljan så kan det gå ner, ett vanligt fel.

Sen som sagt så vad jag vet så ska alla stationer ha en viss "teststrecka" be som sagt att dom kör bilen hårt, dvs varva ur på låga växlar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle testat med att köra bilen riktigt varm och göra en ny mätning!

Många bilar måste vara ordentligt varma innan avgasvärdena blir godkända.

Varför byttes lambdasonderna innan förra besiktningen?

Vad för tändstift skruvades i vid bytet?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Si
50
Silenceville
525i E34 -95
Misstänker också det :) Hade ju super bra CO värden osv, måste köra den ordentligt nästa gång :)
Si
50
Silenceville
525i E34 -95
Edit: Gjorde ännu ett försök idag, kom fram till att HC värden är endast högt på tomgång, varvar man upp till ca 400rpm, så blir värdet perfekt, mellan 40-60 i HC
Si
50
Silenceville
525i E34 -95
Update: Bytat luftfilter och rubbet, ingen skillnad. Ligger högt på tomgång runt 600rpm, men inte runt 900-1000rpm. Har slut på ideér.
La
26
Lasse_v8
545I Touring -04 svensksåld
Man 6-vxl
i värsta fall får du se till att åka dit med en tomgång på 900 varv.
du får väl typ sätta nån distans vid gasvajern så varvtalet stannar på 900 varv.

vad jag vet kan inte besiktningen säga nåt om att tomgången ligger på 900varv/m
Si
50
Silenceville
525i E34 -95
Får nog göra det, men förstår inte varför det blivit som det blivit. Skall ju inte behövas :/
Si
50
Silenceville
525i E34 -95
Gick igenom nu. Bytade VVH ventilations slang, och vakuum slang ifrån insuget. Fick ca 38 i HC.
Ka
45
Kaxholm
Bmw z4 m-sport -11
Bmw X3 m-sport -13
Audi a6 3,0 tfsi quattro -12
Skönt att det löste sig. Inte ovanligt med tjuvluft när hc spökar på tomgång

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.