|
|
|
|---|---|
|
Nu vet jag inte om bolagen använder sig av samma diesel eller om det är placebo men när jag hade min E61 530D med V-tech mapp och utan DPF tyckte jag mig uppleva att det var bättre tryck i maskineriet när jag tankade på Statoil än när jag brukade tanka på Preem. Är detta något som kan ha någon inverkan eller handlar det bara om inbillning från min sida? _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) | |
|
Ingen? _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Hej jo visst kan de skilja olika bolag har ju olika mängd inblandning av rme/fame=biodiesel,oftast omkring 5%. Endel mackar har ju flera olika "diesel" alternativ att erbjuda. Enligt mina erfarenheter så har alltid dom bilar jag ägt gått bättre med gammal hederlig skitig diesel (hög svavelhalt) utan inblandning av algebildande rme skräp vilket beror på energi innehållet i bränslet såklart, samt att bränsleförbrukningen dessutom blir högre ju högre % med biodiesel som är inblandad just pga lägre energionnehåll så nej tack jag tankar "fuldiesel" så ofta jag kan inte bara för att de är billigare utan för att bilen går och mår bättre av de kort och gott. |
|
| på tysk diesel super eller vad den heter får man en markant bättre förbrukning och kännbar skillnad i effekt, | |
|
Hade en kompis från Norge här nere för några år sedan i sin Rover med BMW diesel motorn i och han sa att när han tankade i Sverige så kändes det som om att motorn tappade 20 hk eller så . Kände på Svensk dieseln som han sa och den var inte alls lika fet som den hemma i Norge enligt honom . |
|
| Jag har tankat mina dieslar i Danmark med deras EU diesel och faktiskt inte märkt någon större skillnad jmf med de gånger jag tvingats tanka i Sverige. Så jag undrar egentligen hur stor den verkliga skillnaden egentligen är... | |
|
Jag tankar ofta svensk diesel helt utan rme inblandning och man märker inte någon skillnad i en modern diesel med eller utan rme. |
|
|
Skillnaden märks inte på original dieselbil men jag har Preem diesel i 330:in nu och ska pröva Statoil nästa gång. Väldigt svårt att avgöra det nu dock. Trots barmark och torrt har det en tendens till att vilja gå mer på bredden är rakt fram även på 3:an :D Är det någon som kan bekräfta att Preem och Statoil använder sig av olika diesel i pumparna? _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.