AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.962

Mitt spontanköp av en 328iA Touring

Betterlead
Hej, jag är newbie både på detta forum och som BMW-ägare.
För tre dagar sedan fick jag min nya 328iA Touring levererad. Det var en spontanaffär som i princip fick ett avslut på under en vecka. Min bil stod i hallen, en vacker röd M-sportutrustad vagn och jag kunde knappt motstå den. Dessutom blev jag extar mycket lockad av en rejäl rabatt - tror att det blev ett juste pris på denna bil.
Bilen var alltså färdigspecad, så jag kunde i princip inte göra några egna val.

Länk (Om nu länken fungerar på denna enligt mig lite märkligt valda forumplattform - konstigt gränssnitt etc, men det är inte min sak att bestämma, så klart)

Jag kommer efterhand att ställa lite frågor i denna tråd, jag är ju helt fräsch på BMW och kan inte mycket. Hoppas det är ok och kanske ger det nyttig information till fler undrande newbies likt mig själv.
Vad jag redan förstår efter tre dagars körning är, att denna bil i körupplevelse överträffar allt annat jag ägt eller leasat tidigare - det är ett tjugotal bilar... (Jag t o m undrar, hur i hela friden har jag kunnat vänta så länge på att skaffa mig en Bimmer(...?))

Nåväl, första frågan är:
Min bil är utrustad med "Bluetoothförberedelse Professional samt USB-anslutning." Detta specas till en kostnad av 2000 kr.
Vad betyder det? Vad kan jag göra med denna, utöver den mer vanliga (?) Businessvarianten, som alltså ingår i Driver Comfortpaketet?Min iPhone passar inte heller den lite udda kontakten som sitter under vaggan/locket -> under mittarmstödet. Jag misstänker att det krävs ytterligare adpter... Men vad är alltså vitsen med denna extrautrustning i sig?

Drömbil: Aston Martin DB9 V12 Vanquish. I garaget skulle även en Jaguar E-Type få plats. Vilken som helst.
Nyligen såld: V70II 2.5FT Aut R-Des MY11. I hushållet finns även en Volvo V40 T3. Svor jag i kyrkan nu?
Betterlead
Okej, jag tror att jag har hittat svaret. Detta efter att ha bläddrat igenom megatråden "Första bilderna på F31 3 serie Touring" till sidan 61. Pust.

Med prof slipper jag helt enkelt koppla luren via sladd och kan istället streama audio via blåtand.

Men det där med vaggan..? Kontakten?

Ok, det stämmer alltså att en ordentlig sökfunktion på detta forum endast fungerar om man betalar en prenumerationsavgift? Det är så klart upp till forumgrundaren, hur upplägget ska vara och om tillräckligt många intresserade accepterar detta, fine.
Dock, kommer jag här med mina armbågar och undrar: Vafan? Är detta 90-talet?

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Välkommen till forumet och grattis till en fin bil!

Kul att du satsat på en röd med M-sportpaketet. Den kombon är än så länge lite ovanligare får jag för mig. Känns som de flesta satsat på silver, vit eller blå. Men den röda är också riktigt snygg. Hur ser din spec ut i övrigt?

Angående tekniken på forumet är det mycket som är stenålders (det finns flera trådar om det). Men samtidigt har forumet välidgt många fördelar som uppväger. Sökfunktionen behvöer man väl inte vara medlem för att kunna använda? Men tycker du själva du funktionen är dålig kan du även söka via google.
Betterlead:
Du måste köpa en snap-in adapter på BMW.
Det finns två alternativ. En Basic som bara klarar telefonen plus laddning för 985 kr. Samt en för 1870 kr som klarar media som låtar och videos.
Ska själv beställa en sån, tycker att det går för långsamt att få igång grejerna via bluetooth. Förhoppningsvis så slipper man dra upp volymen lika mycket som man får göra via bluetooth.
Betterlead
Hej och tack. @Joofa, sökning på ett ämne ger inga länkar till specifika inlägg som innehåller de sökord man anger, utan endast till en tråd - i just detta fall blev jag hänvisad till en tråd med hundratals inlägg. Men jag kanske är lite blind och har inte hittat rätt än? Dessutom har jag inte hittat någon förhandsgranskning av inlägg. Jag gillar den funktionen - ser annars inte mina slarvfel lika lätt.

@Clubsport, menar du att jag med den dyrare varianten kommer att ha möjlighet att spela upp video etc från min iPhone eller t o m min padda? Detta utan att ha Navi?

Tusan, det är väl den extrautrustning jag saknade mest på den här bilen, som alltså stod där så ensam i bilhallen. Kunde inte motstå den och tror att jag fick ett ganska hyfsat pris på den. Eller vad säger ni?: Listpris 456800 kr - och jag fick 70 800 kr i rabatt. Alltså 386000 kr. Pyntade in 60000 kr, fick 3,95% i leasingränta och en månadskostnad på ca 3940 kr exkl moms.
Specen kan ni se här, tror jag: Länk Annars kan jag lista upp den senare med lite klipp och klistra. Lite bilder ska jag också kunna åstadkomma.

Som sagt, den är inte fullmatad, men jag tyckte det var lagom så där som första riktiga bil, en BMW. Att det skulle ta så många år att fatta det..? Framför allt, en automatlåda som fungerar som jag vill. Dröm! Omöjligt i en Volvo.

ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
Grattis till din "första riktiga" bil!! Jag undrar efter att kollat din utrustninglista vad följande är?? S4NEA Blow-by heat. Är det samma som typ restvärme då bilen utnyttjar motorns värme under ett antal minuter när man parkerat?? Mvh Mats
Betterlead
Länk
Betterlead
Tack Mats. Var lite snabb där på mobilen. Ja, länken visar att du anade rätt.
Jag använder min Bluetooth professional dagligen, uppskattar särskilt möjligheten att streama Spotify.
Har aldrig fattat poängen med dockan för 1000-1900kr som BMW säljer separat - är detta världens dyraste batteriladdare? Det går alltid att ladda mobilen via USB kontakten...
Vet inte hur ni andra gör men jag har alltid telefonen i fickan och streamar all musik och samtal via BT. Som bonus minskar man risken att glömma mobilen i bilen ;-)
Eftersom jag inte har en själv än så kan jag inte garantera nåt men så här står det om produkten på hemsidan:

Den smarta vägen till multimedial uppkoppling. Media snap-in-adapter är ett säkert och stabilt dockningssystem med integrerad laddningsfunktion för din Apple iPhone, som gör det möjligt att spela upp alla de musiktitlar, som sparats i mobiltelefonen. Dessutom kan videos och albumtitlar (Cover Art) för den spelade musiktiteln visas på boardmonitorn. Med den kontaktlösa antennförbindelsen i snap-in-adaptern uppnås en bättre sändnings- och mottagningskvalitet vid en samtidig minskning av strålningen i kupéutrymmet.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
15.5% rabatt får väl anses OK. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.