AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.638

Tanka Bränsle e95 e98

Vad är fördelarna och nackdelarna att tanka en bmw 525i E98?
Står i instruktionsboken att man helst ska tanka E98.
Lite dyrare än E95.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
E95/98?

Tror du blandar ihop det hela lite.

E85 är 85% etanol och 15% 95oktanig bensin (på sommaren - på vintern är det väl egentligen "E75" då bensinhalten är högre).

Misstänker att du menar 95oktanig respektive 98oktanig bensin!?

Kort uttryckt har 98oktaniga bensinen en större förmåga att inte självantända okontrollerat (det som kallas knackningar eller spikningar i motorn) vid höga tryck och temperaturer.
Detta gör att motorelektroniken kan ställa om tändningen lite med högre oktantal, så att det blir en högre verkningsgrad i motorn. Den högre verkningsgraden ger i sin tur lite högre effekt och/eller lite lägre förbrukning (beroende på hur föraren använder högerfoten).

Så kort och gott: motorn går lite bättre och oftast blir förbrukningen lite lägre så att merkostnaden går ungefär jämt ut med den lägre förbrukningen när man tankar 98oktan i BMW-motorerna.

Vi pratar inte några enorma ökningar i verkningsgraden, så förvänta dig inte mer än några enstaka extra hästkrafter med 98oktan.

I bensinturbomotorer är skillnaden större!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
no
163
novaland
520iA Touring -10
Jag kan ju säga att i min 520i E61:a så kan jag inte köra 95-oktanig även fast det står att man kan. Motorn börjar tappa suget och blir ryckig på låga varv. Känns som tändningen har gått sönder.

När jag sedan tankar 98-oktanig så måste jag köra slut på hela tanken och nästa gång jag tankar 98-oktanig så går bilen bra igen.

Så jag säger: Kör aldrig 95-oktanig. Men det är med min bil.. :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.