|
|
|
|---|---|
|
Bytte precis olja och filter. Blev lite konfunderad då det i oljehuset fanns kvar olja som inte rann ner i fördjupningen till höger (framifrån sett). Det ligger kvar så att det ligger upp till övriga botten på filterhuset. Försökte täcka med en trasa och trycka på med tryckluft . Fick bort all synlig olja (ini i trasan eller neråt)? Men då jag hällde på mer ny olja rinner den inte heller ner. Filtret var lagom svart som det brukar vara efter 1500 mil (mitt bytesintervall nu efter 26k mil). Ska det vara så? Eller hur rensar jag den kanal som ev är täppt? | |
|
Det är väl en ventil som sitter där har jag för mig. Uppgiften ventilen har är att öppna om trycket blir för högt ELLER nån form av "filterbypass",har inte riktig koll. Om ventilen i botten INTE är tät så att säg så brukar det ta längre tid för oljelampan att slockna vid start då oljefilterhuset måste fyllas med olja.... |
|
| Ahadet ska vara så. Då känns det lugnare. Tack för svar :0) | |
|
Testade Wynns oil system cleaner vid detta byte. Den fick gå på tomgång i 20 minuter innan bytet. Bytte även oljenivåkännaren. Det var bara tre M10 flänsmuttar så det gick snabbt trots kyla. Då är den "fit for fajt" fram till 27 500 mil nu. |
|
|
Uppföljning: Min oljenivåsensor larmar fortfarande efter ca 5 minuter om låg oljenivå då motorn är kall (även nu när motorn är 10 gr vid start). I detta läge syns inte heller någon olja på oljestickan om jag stannar motorn då den gula oljekannan precis tänts. Om jag startar om motorn då motorn är halvvarm larmar den inte. Jag funderade på var oljan kunde vara och upptäckte att det var nästan fullt i oljefilterhuset vid kallstarter. Även när filtret var borta tog det lång tid innan den rann ner. Ska det vara på detta viset. Känns väldigt fel. Hur kan man rensa avrinningen från oljefilterhuset? Flaskborste? Har 5-40 Castrololja i E39:ans M54 motor. |
|
|
Rapport efter 27000 mils oljebytet: Det står ca 2 cm olja i oljefilter huset när jag ska byta filter. Det rinner sakta ner tills bara halva botten i oljefilterhuset blir synlig. Sedan rinner det inte ut mer. Känns inte helt rätt. Nästa åtgärd blir väl att ta bort oljefilterhållaren från blocket och kolla efter proppar. Eller är detta normalt?? |
|
| Har precis bytt vevhusventilation. Det var täppt nere i returslangen och oljesticksröret. Kan det ha lett till att smuts gått fel väg och proppat till någon annanstans i systemet? | |
|
Något allvarligt fel är det!! Det ligger fortfarande svart olja i filterhuset samtidigt som det är ren och fin olja på oljestickan. Oljetrycket är ok men det cirkulerar inte som det ska. Vågar inte ta denna tor till Skåne i helgen. får ta 316 istället. Får skruva av oljefilterhuset och leta propp efter helgen. Ska beställa ny packning till detta imorgon. |
|
| Jag kanske överreagerar! Kan någon förklara lite sp jag kan förstå oljefilterfunktionen. Jag gissar att oljan pumpas upp utanför filtret för att tryckas in till mitten och gå in i motorn. Eller går den i retur till oljetråget efter filtret? | |
|
Om jag tar det lugnt och tänker ett varv till. Kan det vara så att det stod gammal olja mellan oljepump och filtret som inte rann ut. Det skulle kunna förklara varför det tog ett tag att få samma oljefärg i tråget som i filterhuset? Kanske tag denna på helgens 130 mila tur ändå. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.