AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.994

Hög förbrukning 530D e61

En
1
Enblabil
530D E61 -04
318 E46 -99
Hej!

Första inlägget och är i behov av hjälp innan jag hoppar från ett alldeles för lågt tak och bara skadar mig istället för att dö.

Köpte för några månader sedan en E61 530Da och har sedan dess lyckats få de flesta standardfelen.

Nivåreglering, kabelbrott baklucka och antennförstärkaren. Men dessa problem hör inte hit utan det jag är fundersam på är varför den vill ha 1.4 liter milen i sammhället där mina tidigare dieselbilar (bl.a 320D e46) nöjt sig med 0.65 liter milen.
På landsväg nöjer den sig med ca 0.9.

Motorlampan lyser och jag har kopplat upp den på datorn och får då upp dessa felkoder:

P0401-Powertrain
Exhaust Gass Recirculation Flow Insuifficient Detected.

P2620 - Powertrain
Throttle Position Output Circuit/Open

Jag trodde då att det var EGR ventilen så en ny (begagnad) sådan införskaffades och byttes men ingen skillnad.

Har även kollat att motorn kommer upp i temperatur och det gör den, ca 85-87 grader.

Så vad mer kan det vara? Jag upplever inte att den går dåligt i övrigt, möjligtvis att den vibrerar lite väl mycket på tomgången men de är ju trots allt en diesel.

Sen vet jag inte om ni andra också har en liten triangel med ett utropstecken i bredvid där det står vilket läge man har växelspaken i?

Jag hoppas det finns kunnigt folk här som har några ideer, tack på förhand.
Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
Kolla i idrive under check control messages så får du veta vad varningstriangeln beror på.
sök på youtube om du inte vet hur man gör.
ma
212
macattac
520d Touring -09
Dpf:en?
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
P0401 SCION - Exhaust Gas Recirculation Flow Insufficient Detected
------------------------------------------------------------------------------
Possible causes- EGR passage clogged
- Faulty EGR Vacuum Modulator Valve
- Faulty EGR Valve
- Faulty EGR solenoid valve
- EGR solenoid valve harness is open or shorted
- EGR solenoid valve circuit poor electrical connection
- Dead (Weak) battery
- Faulty EGR temperature sensor and circuit
- Exhaust gas leaks
Help with thisTech notesEGR flow malfunction could be caused by a clogged EGR valve or EGR tube. Before replacing any parts try cleaning the EGR valve, tube and passages.

Help with thisWhen is the code detected?- Low EGR flow control is detectedSymptoms- Engine Light ON (or Service Engine Soon Warning Light)
- Possible engine hesitationP0401 SCION DescriptionEarly Exhaust Gas Recirculation (EGR) systems component s include and EGR Valve, and Engine Control Μodule (ECΜ) Controlled Vacuum Switch Valve or EGR Solenoid and an EGR Vacuum Μodulator. Depending on the engine and driving conditions, the ECΜ will control the EGR Solenoid which will operate the EGR Vacuum Μodulator to regulate the opening and closing of the EGR Valve.

The EGR system on recently built vehicles uses a step motor to control the flow rate of EGR from exhaust manifold. This motor has four winding phases. It operates according to the output pulse signal of the ECΜ. Two windings are turned ON and OFF in sequence. Each time an ON pulse is issued, the valve opens or closes, changing the flow rate. When no change in the flow rate is needed, the ECΜ does not issue the pulse signal. Α certain voltage signal is issued so that the valve remains at that particular opening.

P2620 - Powertrain Throttle Position Output Circuit/Open
------------------------------------------------------------------
Länk

Ifs en X3 men ifon kan nog leda dig på rätt spår.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Blev ett rörigt inlägg. Kolla länken istället: Länk
we
4
wernholm
E61 535D
E91 320i
fick du iordning på bilen??
jag har liknande fel på min och jag håller på bli tokig
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.