|
|
|
|---|---|
|
Köpte precis en bil tydligen hade man bytt ventilkåpspackningen alldeles nyligen. Men nu känner jag att det lukter "bränt" vid stopp samt att vid något tillfälle jar det pyst /rykt lite bak vid bakre deken av motor . såg inte exakt för alla plastkåpor. Tänkte att det här är ju säker igensatt vevhusvent. som har orsakat allt och så bytte man bara packnineng och problemet kvarstår. MEN, när jag idag slet bort lite kåpor osv för att kolla den första slangen till vevhusvent. som sitter längst bak på ventilkåpan så ser jag att det iaf är en isolerad variant. sen blåser jag ner i slangen (läste ett tips om det nånstans) och det är lätt att blåsa samt att man hör oljebubbel. En annan observeration är om man lättar lite på påfyllningen till oljan så skvätter det upp lite ( vet inte om det ska vara så. Skulle ju kunna vara så att det helt enkelt bara är gammalt oljespill sen tidigare som inte brännts bort ännu. men hur länge kan det sitta i (tvätta bort) tips från coachen? | |
|
Lite fler reflektion som kanske kan vara till hjälp. Kollat med lite plast över oljeröret (där stickan sitter) visar tendens att sugas in. (bra väl?) Motorvärmaren framkallar oxå doften av brändolja ( iaf lite svagt) Kan ju tänka mig att byta ventilkåpspackning, kan ju har slarvat/inte fått det tätt. vid tidigare byte. Men då vill man ju verifiera att inte vevhusventilationen ä kass först. Kanske också är så att det helt enkelt är kvar olja sen tidigare läckage. Och att det räcker att köra ett tag till |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Kan du se nåt spill någonstans? Alltså som kan tänkas orsaka lukten? Jag har samma problem på en 330, det luktar i kupén när jag stannar/krypkör. Jag har köpt allt jag behöver för ventilkåpspackningsbyte, men inte utfört operationen än. Inte haft tid. Jag kan inte se någon olja eller fastbränt etc runtikring topp eller kåpa. Funtar på om jag ska ta o kika på det här med vevhusvent också.... Kan det vara så på din bil att det är under ventilkåpan läcker ned något kring hålen för tändstiften? Man ska ha små runda packningar där också vad jag vet. Kanske de missade? Jag börjar tro att min bil läcker där men å andra sidan, man tycker om det luktar i kupén så borde "det brända" inte vara läck ned i tändstiftshål, utan vara någonstans i själva motorutrymmet. Skumt alltså. /Sb. |
|
Hålen till tändstiften är snustorra. Inte lätta att se ev läckage heller, särskilt inte på baksidan. Eftersom jag verkar ha sug i vevhusvent. funderar jag på att köpa en packning samt alla gummi som verkar sitta runt bultarna och göra ett byte. men ska nog prova köra lite till, tycker nästan att det har avtagit lite. (Kanske bara är gammalt spill) har blivit varnad för packningar av tillverkaren "victor reinz" på e46fanatics forum. Många som har haft problem med kvalitet. Sen bör man enligt dom flesta lägga lite "flytande" packning på några ställen. |
|
|
Kolla vakumpumpen,inte ovanligt att den droppar.Om den läcker kan det bara vara oringen. Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Micke, har du koll på var vacumpumpen sitter på en M54-maskin, 330'n? Svårt/dyrt byta den där O-ringen? Sb |
|
Jag lämnade in min för kopplingsbyte, så sa jag att han skulle kolla efter oljeläckage då jag kände samma lukt.. Tydligen hade någon slang eller liknande pajat lite så den droppade olja på katalysatorn, han täpte igen, och nu luktar det inget annat än BMW i min bil:) tydligen läkte det lite kylarvätska vid samma ställe med! |
|
|
Sb:M54 har ingen vacumpump, Har inget gjorts med VV så börja med att plocka bort oljeröret det är nästan alltid stopp i returen.Det finns lite bilder på röret på min 02sida. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
BMWKBA och Micke - tack för era svar/inlägg. Okej ingen vakumpump på min 330 - en problemkälla mindre att funta på då. :-) Ska kolla slangar mer och kolla vevhusvent och oljerör. Ingen aning om var jag börjar men ska se om jag hittar Mickes sida. Sb. |
|
Ska nu i helgen försöka lokalirsera läckan i mitt fall. Får nog skruva bort "filterhållern" till kupefiltret som ligger över hela alltet och skymmer sikten. Så man kan se baksidan av motorn. Tänkte passa på att byta kamkedjespännaren samtidigt. bara skruva ut den gamla och in den nya om jag fårstått rätt. |
|
|
sb: BavarianAuto har bra filmer på youtube. Jag tog lös DISA och tomgångsmotorn också för att få mer plats. Men det kanske skiljer då jag har en annan bilmodell. /Jonas |
|
|
VirtualWalker:på min sida kan du se skillnaden på spännaren,den kostade runt 300:- på bmw. Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Japp, beställde en från bmw 340:- angav numret för den nya varianten, enligt OEMBMW eller vad sidan nu heter, den andra var "discountined". Men om man inte rör något annat så är det väl bara att skruva ur den gammla och i med den nya? |
|
|
Jag spände upp kedjan på motsatta sidan sträckaren för att vara säker på att den inte ska kunna droppa på veven.Det gör du enkelt:ta bort oljelocket rucka några grader på veven så du ser att slacket hamnar på sträckarsidan. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Verkar vara oljigt under vacumpumpen var hittade man info om renovering av den har för mig jag har sett det tidigare. om man behöver ny oring eller om man bara ska plocka ner den och köra med pckningsmassa |
|
|
Är det bmw som gäller när man ska köpa lösa oringar i sverige? |
|
|
VW: kolla denna tråd gällande vacumpump Länk |
|
| Förutom att min bil inte startar länge så har även jag problemet med oljeluck vid stillastående.. så återkoppla gärna om du lyckas hitta och lösa problemet.. | |
|
Har nu i helgen tagit ner och "renoverat" vacuumpumpen med nya oringar. tror do´ck inte att den var problemet, kan lika väl vara ventilkåpans halvmåne som ligger precis "över" vacuumpumpen som droppar ner och ger sken av att det var vacuumpumpen. slangen som går från vacummpumpen bort till en svart stor sak vid bromsvätskebehållaren. Den går in i den svarta cylindern med en gummitätning. där hördes ett pysande ljud när jag kom åt den och ruckade på den slangen vid demontering av alla kåpor och skit. kan det orsaka luft i bromssystemet där? känns iaf som något hänt med bromsarna efter detta, så jag bytte bromsolja (skulle ändå göra det som en del i en egen INSP II) och luftade , blev lite bättre men inte helt hundra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.