|
|
|
|---|---|
|
Hejsan har fått upp en gul batterisymbol när jag stängt av bilen några ggr,kan erkänna att bilen står mycket i veckorna,och bara går ett par mil åt gången. Min fråga är:bilen/batteriet är från 2007 dvs.>5år,är det bara att köpa ett nytt batteri för drygt 2000kr på BMW,eller skall jag först köpa en smartladdare(gissar att jag då kan ladda batteriet utan att koppla ur det ur bilen :) ,tar gärna emot tips på en prisvärd laddare (Har kollat laddningen när den är igång laddar den 14,5V ,och när jag stänger av motorn sjunker det strax under 12V.. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du bör nog både köpa nytt batteri och en intilligent laddare iom med att spänningen sjunker snabbt under 12 V. 5-7 år gammalt har det gjort sitt. Batterilagret har både bra batterier och laddare Länk Dock finns det väl ingen återförsäljare där du bor. Du kan köpa batteri var som helts igentligen av välkänt märke. Du bör både få batteri och ovanstående laddare för 2000 spänn,om du koller runt lite grann. Kör du korta sträckor så ladda batteriet var 3dje vecka minst 24 timmar eller till laddaren indikerar fullt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
antingen är batteriet på gång, din körprofil "missgynnsam" eller IBS sensorn dålig. Mitt tips; 1. ladda batteriet enligt hasso 2, läs ur eventuella felkoder 3. byt batteri eller ibs. |
|
| E87 har väl inte IBS? (intelligent batteri sensor) | |
| Prov att ladda med en "typ" cetek laddare min 24 tim. Kan fixa till batterier. | |
| Kul med snabb respons här av er hjälpsamma! -sitter nu en CTEK Polar under huven och kämpar med att försöka väcka liv i det trötta understimulerade originalbatteriet,jag återkommer med kalla fakta hur det gick :) | |
| Kör du i recond läget? | |
| Japp,recondläge,och med snöflingan aktiverad pga kylan ute nu,verkar vara en fin grej dehär :) antar att det bara vänta ett dygn innan vi vet om det funkar | |
| Ursäkta mej. Men sånt här tycker ja e jätte intressant. Har själv köpt en cetek. Och laddar ett dygn i månaden. Det är kul att pyssla lite. Med en öl | |
|
Har precis samma problem som Joben. Brukar köra med ctek laddare Så fort jag vet att bilen kommer stå ett par dagar. Gör jag inte det så kommer den gula batterivarningen upp. Jag läste någonstans att man måste åka in till bmw för att byta batteri för dom måste programmera bilen vid batteribyte. Stämmer det verkligen? Eller är det bara att köpa och sätta i ett själv? |
|
| Hej Joben.Hur gick det fick du liv i ditt batteri? | |
| Jodå audinisse sakta men säkert har laddaren stannat på näst sista steget:7float(kan ta 10dagar enligt manualen) innan den tillsist skall gå över till sista steget:8pulse(övervakningsläge) -Antar att ett"gammalt"batteri är som du och jag som passerat 40bast,aldrig kan få tillbaka 100% av kapaciteten vi hade när vi var yngre ;) ha en trevlig lördagkväll Skål! | |
| Kjøp ett batteri på skroten som reserv så slipper du være utan bil når du laddar. | |
| Spännande att läsa då jag har precis samma problem, orginalbatteri och kör inte så ofta, budade precis in en ctek mxs 7.0 på tradera så får vi se vad den kan göra åt mitt batteri:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.