AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.470

E39 rasad motor 14dgr efter service.

Har en e39 som nyligen varit in på stor service + lite smått á 8000:-, olja stift osv. (gått 20k). Dessutom skulle de rensa returröret som kleggar igen (vevhusventilationsproblemet). Ibland tryckte den ut olja över grenröret (hände oftast när man stannade vid rödljus t ex och stod på tomgång, höll man lite gas gick det bra). Dessutom lyste oljelampan ibland när man vred av motorn. När man sen startade var allt ok igen. 14 dagar efter service, ca120mil, stannar den under färd, hoppar lite och ett vitt moln bakom, luktar lite bränt. Vrider man på nyckeln sitter motorn "fast". Drar hem bilen till garaget. Försöker rucka på den med 2:an i. Då släpper den men rasslar när jag gör en provstart. Kontaktar verkstan och han pratar om kondens, VV, trycker in olja i cylindrarna mm. Min fråga är om man ska acceptera att det händer så nära inpå en service? Kan jag reklamera servicen? Vad har verkstäder för "garanti" på sitt jobb, finns det nån praxis? Kan man be en annan verkstad (neutral part) felsöka och hitta eventuell orsak eller förstör man ev krav på den tidigare verkstaden då?
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Låter som att vevhusinstallationen frös, oljan gick in i cylindrarna ( olja komprimerar inte ) och du drog sönder motorn när du tvingade den att dra på 2an.

Hände mig i Nov/dec, fyllde cylindrarna mer ett par deciliter olja. Dock så visste jag vad som hänt när det inträffade och tvingade inte motorn att dra runt.

Frusen vevhusventilation är inget en service förhindrar tyvärr. Min olja hade rullat 200mil (Mobil1) vid tillfället då den frös.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

de kan omöjligen ha rensat returröret. Har väldigt svårt att tro att det kan sätta igen sig efter bara 120 mil. Jag tycker att du skall kontrollera och plocka isär rören till vevhusventilationen och dokumentera detta med en massa bilder.

Mvh Håkan

Svårt att avgöra så här men det finns ju ett antal rör som kan sätta igen, en ispropp från något av de andra rören kan ha lossnat och satt igen returen. Att vara "säker" på vems felet är, är omöjligt.
Subsoil: Jag drog inte runt den med växel i utan "vaggade" bilen med handkraft till jag hörde att den rörde på sig. Då gjorde jag en provstart.

Håkan Hsson: Han sa att han fick ut en sträng med kladd och problemen med oljelekage över grenrör, oljelampa som lyser vid avstängning försvann efter det. Lutar åt att det blir en fotosession med bilen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Returröret behöver inte vara orsaken. Det är ju den vägen oljan trycks upp om det fryser i slangen från ventilkåpan. Det är nog snarare så att ett proppat rör i just detta fall hade tvingat ut oljan på ett lämpligare ställe. Olja som samlas i ventilationen p.g.a. att returröret är igensatt kommer inte in med sådan hastighet att det orsakar "hydraulicing". Det är mycket möjligt att skadan på kolvar vevstakar skedde direkt, inte vid försök att dra runt motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.